#2507: Memakan Ikan Lumba-Lumba

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah hukum makan ikan lumba-lumba (dolphin)? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan mengemukakan terlebih dahulu takrif dolfin atau ikan lumba-lumba ini. Ikan lumba-lumba (dolfin) ialah mana-mana ikan paus bergigi yang berasal dari keluarga mamalia Delphinidae (lumba-lumba laut) serta keluarga Platanistidae dan Iniidae, dua keluarga yang di bawahnya adalah ikan lumba-lumba sungai. Daripada hampir 40 spesies ikan lumba-lumba dalam Delphinidae, 6 daripadanya biasanya dipanggil paus, termasuk paus pembunuh dan paus perintis. Nama ikan lumba-lumba juga digunakan untuk ahli genus ikan Coryphaena (keluarga Coryphaenidae). Ikan lumba-lumba hidung botol (Tursiops truncatus).

Kebanyakan ikan lumba-lumba adalah kecil, berukuran kurang daripada 3 meter (10 kaki) panjang, dan mempunyai badan berbentuk gelendong, muncung seperti paruh (rostrum), dan gigi seperti jarum. Sesetengah cetacea ini kadang-kadang dipanggil porpoises, tetapi saintis lebih suka menggunakan istilah ini sebagai nama biasa untuk enam spesies dalam keluarga Phocoenidae, yang semuanya berbeza daripada ikan lumba-lumba kerana mempunyai muncung tumpul dan gigi kecil-kecil seperti penyodok.

Ikan lumba-lumba terkenal kerana keanggunan, kecerdasan, sifat suka bermain dan keramahan mereka kepada manusia. Spesies yang paling terkenal ialah ikan lumba-lumba biasa dan ikan lumba-lumba hidung botol (masing-masing Delphinus delphis dan Tursiops truncatus). Dolfin hidung botol, dicirikan oleh “senyuman semulajadi” yang terbentuk oleh kelengkungan mulutnya dan menjadi haiwan yang biasa melaakukan aksi di oceanarium (akuarium air laut besar di mana haiwan marin ditempatkan untuk kajian dan taman tema hiburan). Ia juga menjadi subjek kajian saintifik kerana kecerdasan dan kebolehannya berkomunikasi dengan menggunakan rangkaian bunyi dan denyutan ultrasonik. Ia menyesuaikan diri dalam kurungan lebih baik daripada ikan lumba-lumba biasa, yang pemalu. Selain itu, ikan lumba-lumba hidung botol mempunyai ingatan sosial terpanjang daripada mana-mana spesies bukan manusia; beberapa spesies dolfin dapat mengenali wisel unik ikan lumba-lumba individu yang pernah mereka bertemu dengan sekurang-kurangnya 20 tahun selepas dipisahkan daripada mereka. Ikan lumba-lumba hidung botol telah menunjukkan keupayaan untuk mengenali pantulan imej mereka sendiri dalam beberapa eksperimen, mencadangkan mereka mempunyai tahap kesedaran diri. Keupayaan ini telah diperhatikan hanya pada primat yang lebih tinggi dan beberapa spesies haiwan lain.[1]

Al-Damiri menyatakan, dolfin dipanggil juga sebagai Dukhas (الدُّخَسُ). Ia ialah haiwan di laut yang menyelamatkan orang yang lemas dengan membawanya di belakangnya bagi membantunya berenang, dan ia dinamakan sebagai dolfin (الدُّلْفِيْنَ). Manakala sebahagian yang lain menyatakan, ia adalah babi laut (khinzir al-Bahr) iaitu haiwan yang hidup di dalam laut yang menyelamatkan orang yang lemas. Ia banyak terdapat di bahagian hujung sungai Nil, Mesir, dari arah laut masin kerana laut yang mendorongnya ke sungai Nil. Bentuknya seperti kantung air yang mengembang, dan dia memiliki kepala yang sangat kecil serta tidak ada haiwan laut yang mempunyai paru-paru selainnya. Oleh sebab itu, dapat didengari daripadanya bunyi tiupan dan bunyi sedutan (ketika ia bernafas). Dolfin apabila ia berjaya mencapai orang yang lemas, itu adalah penyebab utama dalam menyelamatkannya kerana ia akan terus mendorongnya menuju ke darat sehinggalah ia berhasil menyelamatkannya. (Lihat Hayah al-Hayawan al-Kubra, 2/363).

Hukum memakan ikan dolfin

Pada asasnya, haiwan air dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu spesies ikan sebagaimana rupa bentuknya yang telah diketahui umum. Ia adalah halal untuk dimakan walau bagaimanapun cara ia dimatikan serta tidak perlu disembelih. Hal ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran.”

(Surah al-Ma’idah: 96)

Begitu juga, terdapat riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma, beliau berkata:

أُحِلَّت لَنا مَيتَتانِ ودَمانِ؛ الجَرادُ والحيتانُ، والكَبدُ والطِّحالُ

Maksudnya:Dihalalkan ke atas kita dua jenis bangkai dan dua jenis darah. (Dua jenis bangkai) iaitu belalang dan ikan. (Dua jenis darah) iaitu hati dan limpa.”

Riwayat al-Baihaqi (1211) dan beliau menyebutkan dalam al-Sunan al-Kabir, sanad hadith ini adalah sahih.

Keduanya, haiwan air yang tidak menyerupai bentuk kebiasaan ikan seperti babi air dan anjing laut. Para ulama telah berselisih pendapat dalam kategori ini. (Lihat al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/547-548). Bagi kategori ini, Imam al-Nawawi ada menukilkan tiga pendapat yang masyhur mengenai perkara ini dalam kitab beliau, dan menyatakan bahawa pendapat yang sahih di sisi ulama mazhab al-Syafi‘i adalah semuanya halal untuk dimakan, tanpa perlu berhajat kepada sembelihan. Justeru, bangkainya adalah halal untuk dimakan. Hal ini kerana perkataan al-Samak “السَّمَك” — sebagaimana yang terdapat dalam hadith — merujuk kepada semua hidupan air. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/33-34; al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/548).

Ia termasuk sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Ma’idah ayat 96 seperti yang telah disebutkan di atas. Begitu juga, riwayat daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ

Maksudnya:Air laut itu suci lagi menyucikan dan halal bangkainya.

Riwayat Abu Daud (83); al-Tirmizi (69) dan al-Nasa’i (59)

Berbalik kepada soalan yang diajukan, menurut al-Damiri, halal untuk memakan ikan dolfin atau ikan lumba-lumba ini berdasarkan keumuman nas yang menghalalkan ikan melainkan apa yang dikecualikan daripadanya. Selain itu, ia juga tidak termasuk dalam jenis haiwan yang dianggap jijik dan kotor. (Lihat Hayah al-Hayawan al-Kubra, 2/364).

Kesimpulannya

Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa ikan dolfin atau lumba-lumba ini termasuk dalam haiwan laut yang halal dimakan. Hal ini kerana ia tergolong dalam jenis ikan dan berdasarkan kepada keumuman nas yang menghalalkan semua hidupan laut dan bangkainya selagi mana tiada dalil lain yang menunjukkan kepada pengharamannya dan tidak memudaratkan.

Ini bertepatan sebagaimana yang disebutkan oleh al-Qarafi dalam al-Furuq (2/19) bahawa sesuatu yang tidak terdapat dalil mengenai pengharamannya, kami katakan, ia adalah diharuskan berdasarkan kepada hukum asal (berlepas daripada hukum haram).

Walaupun begitu, kita amat perlu menghormati perundangan sesebuah negara seperti di Malaysia, adakah di sana terdapat akta atau larangan bagi memburunya kerana ia termasuk dalam binatang yang dilindungi. Jika tiada, maka dibolehkan untuk mendapatkan dan memakan ikan dolfin tersebut.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Wallahu a‘lam.

[1] Lihat https://www.britannica.com/animal/dolphin-mammal. Diakses pada 27 Julai 2023.

Bertarikh: 7 Ogos 2023 bersamaan 20 Muharram 1445 H