#2508: Hukum Mencium Orang Mati

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh atau tidak bila keluarga kita mati seperti ayah dan ibu untuk kita menciumnya?

 

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Pertamanya, kami mengatakan bahawa mati itu adalah benar sebagaimana firman Allah SWT:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan.

Surah al-A’raf (34)

Menjawab persoalan di atas, kami menyatakan bahawa memang sunnah untuk mencium si mati lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai kelebihan dan kemuliaan atau kaum kerabat. Hal ini berdasarkan beberapa hadith, antaranya:

  • Daripada Aisyah R.Anha, dan Ibn ‘Abbas R.Anhuma:

أَنَّ أَبَا بَكْرٍ «قَبَّلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَمَا مَاتَ»

Maksudnya: “Bahawasanya Abu Bakar telah mencium Baginda Nabi SAW selepas Baginda wafat.”

Riwayat Ibn Syaibah dalam al-Musannaf (37050)

  • Daripada Aisyah R.Anha:

أَنَّ أَبَا بَكْرٍ، دَخَلَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، بَعْدَ وَفَاتِهِ فَوَضَعَ فَمَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَوَضَعَ يَدَيْهِ عَلَى صُدْغَيْهِ، وَقَالَ: «وَانَبِيَّاهُ، وَاخَلِيلَاهُ، وَاصَفِيَّاهُ»

Maksudnya: “Bahawa Abu Bakar telah masuk menemui Nabi SAW selepas wafatnya lantas beliau meletakkan mulutnya dengan mencium antara dua kening Nabi dan dia meletakkan dua tangannya pada pelipis Nabi seraya berkata: Wahai Nabiku, wahai kekasihku, wahai pilihanku.”

Riwayat Abu Ya’la dalam Musnadnya (48)

Rasulullah SAW sendiri pernah mencium sahabatnya yang bernama Uthman bin Maz’un RA apabila meninggal dunia. (Lihat Jawab al-Sa’il an Syarhi al-Syamail, hlm. 416)

Antara adab yang baik juga adalah berdoa dan menyebut kemuliaan si mati sebagaimana yang dilakukan oleh Abu Bakar al-Siddiq RA kepada Rasulullah SAW selepas wafatnya.

Marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT mudah-mudahan Allah SWT kurniakan kebaikan kepada kita dan saudara-saudara kita yang telah mendahului kita.

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”

Surah al-Hasyr (10)

Bertarikh: 7 Ogos 2023 bersamaan 20 Muharram 1445 H