#2959: Jadikan Larva Lalat Askar Hitam (Black Soldier Fly) Sebagai Dedak Haiwan

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada satu soalan. Bolehkah lalat askar hitam (Black Soldier Fly) atau larvanya dijadikan sebagai dedak, lalu diberi makan kepada haiwan ternakan? Mohon pencerahan. Terima kasih.

 

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Kami mulakan dengan menjelaskan secara ringkas berkenaan lalat askar hitam (black soldier fly). Lalat askar hitam atau black soldier fly (BSF), Hermetia illucens Linnaeus, ialah lalat Stratiomyidae yang besar (bersaiz 13-20 mm) ditemui di seluruh dunia, tetapi dipercayai berasal dari benua Amerika. Ia sering ditemui di kawasan tropika dan suhu sederhana di seluruh dunia. Walaupun ianya amat sesuai untuk hidup untuk kawasan seperti ini, ia boleh hidup dalam pelbagai suhu ekstrem kecuali ketika waktu bertelur. Mereka dianggap sebagai serangga yang bermanfaat dan bukan haiwan perosak. Lalat dewasa tidak mempunyai mulut, penyengat, atau organ pencernaan; oleh itu, mereka tidak menggigit atau menyengat dan tidak makan semasa jangka hayatnya yang singkat. Mereka makan hanya sebagai larva dan, oleh itu, tidak dikaitkan dengan penyebaran penyakit. Larva BSF (BSFL) adalah pemakan rakus pelbagai jenis sisa organik, mengurai dan mengembalikan nutrien ke dalam tanah. Selain itu, BSFL ialah sumber protein alternatif untuk akuakultur, makanan haiwan peliharaan, makanan ternakan dan nuttrisi manusia.

Black Soldier Fly | Encyclopedia MDPI

Kitaran hidup lalat askar hitam

Lalat askar hitam menjalani lima peringkat utama dalam kitaran hayatnya: peringkat telur, larva, prepupal, pupal, dan dewasa. Fasa terpanjang dalam kitaran hayatnya ialah dalam peringkat larva dan pupa, manakala peringkat telur dan dewasa adalah pendek. Betina bertelur antara 500 dan 900 telur. Secara purata, telur menetas dalam masa empat hari dan ia berbeza mengikut musim, kawasan dan suhu. Terdapat enam instar dalam fasa larva, dan saiz larva adalah antara 1.8-20 mm, dengan larva 20 mm dirujuk sebagai larva matang. Larva yang menetas daripada telur mula makan serta-merta daripada pelbagai jenis bahan organik, termasuk najis haiwan, buah-buahan dan sayur-sayuran rosak, dan sisa makanan, dengan kadar penggunaan meningkat dengan ketara selepas instar ke-3. Apabila larva mencapai instar ke-6, mereka mengalami melanisasi yang mengakibatkan warna kutikula menjadi lebih gelap sebelum membesar menjadi prepupa. Pada peringkat ini, serangga mengosongkan saluran pencernaannya dan berhenti makan. Prepupa kemudiannya berhijrah pergi dari sumber makanannya menuju ke tempat celah-celah kering untuk bermetamorfosis menjadi pupa dalam masa 7-10 hari. Peringkat pupa, di mana larva tidak bergerak atau makan selama sekurang-kurangnya 8 hari, berakhir dengan ia muncul semula dalam bentuk dewasa. Lalat dewasa tidak memakan apa-apa kecuali minum air dan bergantung pada lemak yang disimpan dalam peringkat larvanya. Ia tidak membahayakan tanaman, mencemarkan alam sekitar, menyebarkan penyakit, atau menyerang rumah atau restoran tetapi sebaliknya hidup jauh dari manusia, membesar and membiak di kawasan yang teduh. Lalat ini mengawan dan bertelur selama 5-8 hari. Tidak lama selepas menghasilkan telur, lalat betina mati.

Daripada sisa kepada baja bio

Pengurusan sisa pepejal, terutamanya sisa organik, merupakan salah satu isu alam sekitar yang paling mendesak dan serius yang dihadapi di bandar di negara berpendapatan rendah dan sederhana. Keseriusan masalah ini akan terus meningkat pada masa hadapan kerana trend perindustrian pesat, pembandaran, dan pertumbuhan penduduk. Permintaan untuk membangunkan kaedah sistem pengurusan sisa yang cekap dan mampan kekal menjadi satu cabaran yang sukar.

Kaedah pengkomposan konvensional memerlukan kawasan tanah yang luas dan tempoh penguraian yang panjang namun menjana pendapatan kecil. Pengeluaran biogas daripada sisa adalah sumber biotenaga yang mampan, tetapi ia juga mempunyai beberapa kelemahan. Penguraian bakteria anaerobik menjana gas rumah hijau seperti metana (CH4), karbon dioksida (CO2), dan nitrus oksida (N2O) yang dikaitkan dengan pemanasan global. Metana enterik yang terhasil daripada baja menghasilkan 14.5% daripada semua CH4 dan N2O di seluruh dunia. Kelemahan lain termasuk kadar pemuatan yang rendah, proses yang perlahan, dan kos pencerna yang tinggi. Vermicomposting (penggunaan cacing tanah) untuk merendahkan bahan organik juga mempunyai beberapa kekangan, seperti serangan lalat buah dan agas, penyelenggaraan yang tinggi (memerlukan pemantauan suhu dan kelembapan yang berterusan), dan tahap patogen yang tinggi berbanding pengkomposan tradisional. Kebanyakan bahan buangan (terutamanya najis haiwan) memerlukan pra-kompos (sehingga 2 minggu) sebelum vermikompos.

Satu lagi pendekatan untuk rawatan sisa bio yang telah mendapat pengiktirafan yang semakin meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini kerana kesederhanaan dan keberkesanan teknikalnya ialah penggunaan lalat askar hitam. Larva BSF membolehkan biokonversi pelbagai jenis sisa termasuk najis haiwan, sisa makanan, sisa pasaran, dan najis lain ke dalam biojisim larva serangga, dan kompos organik. Larva boleh membiak dengan cepat dalam pelbagai jenis bahan organik yang mereput kerana bahagian mulut yang besar dan kuat, mikrobiota usus yang kaya, sistem imun yang kuat, dan aktiviti enzim yang tinggi, yang membolehkan mereka mengurai molekul seperti kanji, protein, dan lipid. Larva menukar bahan buangan organik lebih cepat daripada cacing yang digunakan dalam vermikompos. Setiap larva boleh mengambil sehingga 200 mg sisa makanan setiap hari. Ia juga boleh mengumpul dan mengeluarkan beberapa bahan toksik daripada kompos. Tambahan pula, baja yang dirawat dengan larva BSF menunjukkan pelepasan gas rumah hijau 47 kali ganda lebih rendah daripada pengkomposan windrow.

Daripada sisa kepada makanan haiwan dan minyak

Larva lalat askar hitam (BSFL) ialah penukar sisa organik kepada biojisim yang boleh dimakan – protein, lipid, peptida, asid amino, kitin, vitamin, dan polipida. Protein dan asid amino telah digunakan untuk menghasilkan makanan haiwan, pengganti makanan ikan, dan bahan makanan dengan kebolehcernaan yang tinggi, nilai pemakanan mempunyai perbezaan yang ketara bergantung kepada jenis substrat yang diberi larva untuk dimakan. Substrat yang kaya dengan protein dan minyak lebih kondusif untuk pengumpulan protein dan minyak dalam BSF. Kandungan protein adalah antara 30-40 %, dan minyak 28-35 %. Oleh itu, serangga ini menawarkan sumber protein alternatif kepada kos makanan komersial yang semakin tinggi.

Larva BSF yang telah dinyahlemak menunjukkan bahawa ia boleh menjadi sebagai pengganti makanan ikan yang berpotensi. Penyingkiran lemak serangga boleh dilakukan dengan cara tekanan mekanikal larva beku yang dihancurkan untuk membolehkan lemak intraselular keluar atau dengan pengekstrakan menggunakan petroleum eter. Proses penyahlemak menghasilkan makanan dengan nilai protein yang lebih besar (~56.9 %) daripada keseluruhan larva (tidak dinyahlemak), setanding dengan kacang soya sebagai sumber makanan. Protein serangga yang telah dipekatkan boleh digunakan sebagai bahan makanan haiwan manakala minyak untuk nutrisi haiwan, industri kimia, dan untuk menghasilkan biodiesel.

Daripada sisa kepada produk semulajadi antimikrob

Hanya sedikit yang diketahui tentang produk semula jadi antimikrob dari lalat askar hitam. Tahun-tahun kebelakangan ini telah menyaksikan minat yang semakin meningkat dalam potensi BSF dalam bidang perubatan. Selain daripada kitin dan kitosan, serangga ini juga telah terbukti menghasilkan peptida antimikrob (AMP) dengan aktiviti yang kuat terhadap bakteria, kulat, parasit dan virus. Pengeluaran AMP ini disebabkan oleh beban bakteria yang tinggi (Gram-positif atau Gram-negatif) dalam diet. Spektrum tindak balas yang begitu luas ini menjanjikan pelbagai potensi untuk penyelidikan masa depan.

Antara kelas AMP yang baru dikenal pasti daripada ekstrak larva ialah cecropin dan defensin. Peptida seperti cecropin 1 (CLP1) mempamerkan keberkesanan yang lebih baik daripada ampisilin antibiotik terhadap bakteria Gram-negatif seperti Escherichia coli, Enterobacter aerogenes, dan Pseudomonas aeruginosa dengan nilai kepekatan perencatan minimum (MIC) dalam julat 0.52-1.03, 1.03-1.03. 2.07, dan 1.03–2.07 μM, masing-masing. Peptida seperti defensin antimikrob, DLP3 dan DPL4 menunjukkan aktiviti antibakteria terhadap bakteria Gram-positif, termasuk strain Staphylococcus aureus yang tahan dadah. Selain itu, larva mengubah suai mikroflora baja, berpotensi mengurangkan patogen penyebab penyakit seperti E. coli dan Salmonella enterica yang menjejaskan ternakan. Diambilkira bersama, lalat askar hitam adalah sumber yang menjanjikan untuk penyelidikan antibiotik, menonjolkan kepentingan kajian bioprospek lanjut.[1]

Dalam menjawab soalan di atas, kami bahagikannya kepada beberapa perbahasan. Pertamanya, perbahasan mengenai hukum memakannya. Ringkasnya, lalat tergolong dalam jenis haiwan hasyarat al-ardh (حَشَرَاتِ الْأَرْضِ) sepertimana kala jengking, kumbang, lipas, tikus dan seumpamanya. Dalam bahasa mudahnya, hasyarat ialah haiwan kecil yang melata di bumi dan haiwan kecil perosak. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 17/278).

Imam al-Nawawi ada menyatakan bahawa mazhab kami (mazhab Syafi‘i), Abu Hanifah, Ahmad dan Daud berpendapat, haram untuk memakannya kerana ia termasuk dalam jenis haiwan yang dianggap kotor dan jijik. Imam al-Syafi‘i dan para ashabnya berhujah berdasarkan kepada firman Allah SWT:

وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya: “dan ia mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk.”

(Surah al-A‘raf: 157)

Menurut mereka (Imam al-Syafi‘i dan para ashabnya), makna ayat ini ialah apa-apa yang dianggap jijik dan kotor oleh orang Arab. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/16).

Keduanya, perbahasan mengenai kesuciannya.  Lalat askar hitam (black soldier fly) dan larvanya, termasuk dalam kategori haiwan yang tidak memiliki darah merah seperti mana serangga dan ulat seumpamanya. Haiwan seperti ini ketika hidupnya dianggap suci dan bukannya najis. Hal ini kerana hukum asal setiap haiwan itu adalah suci — yakni bukan najis — melainkan ada nas yang menunjukkan sebaliknya seperti kenajisan babi, anjing atau seumpamanya. Al-Khatib al-Syirbini menyebutkan bahawa setiap haiwan (yang hidup) itu adalah suci melainkan apa yang dikecualikan oleh syarak. (Lihat Mughni al-Muhtaj, 1/226). Justeru, lalat askar hitam dan larvanya termasuk dalam haiwan yang suci ketika ia masih hidup.

Adapun ketika matinya, jumhur ulama berpendapat, ia dianggap suci dan bukan najis manakala ulama Syafi‘iyyah berpendapat, ia adalah najis. Mengenai hal ini, Imam al-Nawawi menyebutkan, terdapat dua tariq (pendapat/aliran). Salah satunya, berkenaan kenajisannya ada dua pendapat. Jika kita katakan ia najis, maka ia telah menajiskan air. Sekiranya tidak (yakni bukan najis), maka ia tidak menajiskan air. Ini merupakan pendapat al-Qaffal. Manakala aliran (tariq) kedua pula, haiwan itu dikira sebagai najis secara pasti. Inilah pendapat yang diputuskan oleh ulama dari Iraq dan selain mereka. Inilah pendapat yang sahih kerana ia termasuk dalam bangkai. Seterusnya mazhab Imam Malik dan Abu Hanifah berpendapat, ia tidak menjadi najis disebabkan oleh kematiannya. Dalil kami (ulama mazhab Syafi‘i), haiwan itu adalah bangkai. Namun, air tidak menjadi najis kerana susah untuk menjaga dan memelihara daripadanya. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 1/130).

Begitu juga Ibn Qudamah turut menyebutkan, setiap haiwan yang tidak memiliki darah merah sebagaimana yang disebutkan oleh al-Khiraqi yang terdiri daripada haiwan darat dan haiwan laut (air) seperti lintah, cacing, ketam dan seumpamanya, maka ia tidak menjadi najis dengan sebab kematiannya, begitu juga ia tidak menajiskan air apabila mati di dalamnya menurut pendapat kebanyakan fuqaha’. Ibn al-Munzir menyatakan, tidak diketahui dalam hal tersebut adanya khilaf melainkan terdapatnya salah satu pendapat dalam mazhab Syafi‘i yang menyatakan, ia menajiskan air yang sedikit (kurang dua qullah). Sebahagian ashabnya menyebutkan, ia berdasarkan kaedah qias. Manakala pendapat keduanya menyatakan, ia tidak menajiskan air. Inilah pendapat yang paling terbaik (dari segi maslahahnya) untuk orang ramai. (Lihat al-Mughni, 1/60).

Ketiganya, perbahasan mengenai menjadikannya sebagai makanan, misalnya dedak, untuk diberikan kepada haiwan ternakan. Bagi ulama yang berpendapat ia adalah suci ketika hidup dan matinya, maka makanan yang terhasil daripadanya turut dianggap sebagai suci. Manakala bagi ulama yang berpendapat ia adalah najis ketika matinya, maka makanan yang terhasil daripadanya turut dihukumkan sebagai najis, di bawah kategori najis mutawassitah. Inilah persoalan utama yang diajukan di atas.

Secara umumnya, para ulama berbeza pendapat mengenai keharusan memberi haiwan ternakan makanan yang berunsurkan najis kepada tiga pendapat:

  1. Ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i dan Maliki mengharuskan memberi makan makanan yang berunsurkan najis atau bercampur dengan najis kepada haiwan tunggangan sepertimana mereka juga telah mengharuskan untuk memberi minum air yang telah menjadi najis kepada haiwan ternakan dan menyiram tanam-tanaman.
  2. Ulama dalam kalangan mazhab Hanafi pula tidak membenarkan untuk memberi minum arak kepada haiwan tunggangan kerana menggunakan — yakni mengambil faedah — daripada suatu najis adalah haram. Justeru, sekiranya diharamkan untuk memberi minum haiwan tunggangan daripada air najis, maka diharamkan juga memberinya makan daripada makanan yang berunsurkan najis.
  3. Ulama dalam kalangan mazhab Hanbali hanya mengharuskan untuk memberikan makanan yang berunsurkan najis kepada haiwan tunggangan yang tidak dimakan dagingnya. Manakala haiwan yang dimakan dagingnya pula tidak dibenarkan melainkan ia tidak disembelih kecuali selepas tiga hari, jika tetap diberi kepadanya makanan tersebut kerana ia telah mengambil hukum haiwan jallalah. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 40/108-109; al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/29-30; Raudhah al-Talibin, 3/279).

Keharusan memberi makanan berunsurkan najis kepada haiwan ini juga jelas dapat dilihat dalam kenyataan Imam Nawawi yang menyebutkan bahawa tepung yang diuli dengan air najis dan menjadi roti adalah dikira sebagai najis dan haram dimakan oleh manusia. Akan tetapi ia harus untuk diberikan sebagai makanan kepada kambing, unta, lembu atau lain-lain daripada jenis haiwan. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/29; Raudhah al-Talibin, 3/279).

Malah, dapat difahami juga daripada kenyataan di atas, beliau dan sebahagian ulama yang lain tidak membezakan jenis najis yang dimakan oleh haiwan berkenaan bagi menjadikannya sebagai haiwan jallalah sama ada daripada kategori mutawassitah atau mughallazah. Hal ini adalah sebagaimana contoh haiwan jallalah yang diberikan oleh mereka iaitu anak kambing yang membesar dengan susu khinzir atau anjing. (Lihat Badai‘ al-Sanai‘, 5/40; al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/29; Raudhah al-Talibin, 3/279).

Selain itu, para ulama juga berbeza pendapat pada kadar kuantiti najis yang dimakan oleh suatu haiwan bagi menjadikannya termasuk dalam kategori haiwan jallalah. Sebahagian ulama berpendapat haiwan itu dikategorikan sebagai haiwan jallalah, jika majoriti makanan yang dimakannya adalah berunsurkan najis. Namun, jika majoriti makanannya adalah bersih dan bukan najis, ia tidak termasuk dalam kategori haiwan jallalah. Manakala terdapat juga sebahagian ulama lain yang berpendapat dengan tidak meletakan syarat pada kuantiti makanan najis yang dimakan, sama ada banyak ataupun sedikit, tetapi cukup dengan terzahirnya bau najis dan busuk atau sekiranya berubah struktur warna, rasa dan bau daging tersebut. Inilah pendapat yang dipegang dan disahihkan oleh Imam al-Nawawi. (Lihat Tuhfah al-Ahwazi, 5/447), al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/558; Mughni al-Muhtaj, 6/155; Fath al-Wahhab, 2/237; al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/28).

Justeru, dapat difahami bahawa haiwan yang memakan kotoran atau makanan berunsurkan najis, tetapi tidak sampai merubah struktur bau, rasa dan warnanya, maka ia tidak termasuk dalam haiwan jallalah mengikut pendapat muktamad dalam mazhab Syafi‘i. Walau bagaimanapun, haiwan jallalah yang dikuarantin terlebih dahulu selepas terzahirnya bau najis dan diberi makan makanan yang baik (yakni bukan najis) sehingga hilang bau najis tersebut, hukumnya tidak lagi dikira sebagai makruh. (Lihat Raudhah al-Talibin, 3/278; al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/29).

Tambahan lagi, al-Kasani juga ada menyebutkan bahawa hukum makruh tersebut adalah berkait rapat dengan perubahan daging dan bau busuk. Sekiranya tiada lagi bau busuk itu, hukumnya tidak lagi dikira sebagai makruh. (Lihat Badai‘ al-Sanai‘, 5/40). Malah, para ulama yang berpegang dengan pendapat haram daging haiwan jallalah seperti salah satu riwayat dalam mazhab Hanbali, juga membenarkan memakannya setelah dikuarantin dalam satu tempoh masa dan diberi makan makanan yang baik — bukan najis. Namun, mereka berbeza pada tempoh masa pengkuarantinan tersebut. Ada yang tidak menetapkan tempoh masa, manakala ada yang membezakan tempoh masa berdasarkan kesesuaian haiwan berkenaan seperti bagi kategori burung selama 3 hari, kambing selama 7 hari dan apa yang selain daripada kedua-dua kategori ini selama 40 hari. (Lihat al-At‘imah oleh Dr. Soleh Fauzan, hlm. 51).

Oleh itu, tiada khilaf dalam kalangan ulama, tidak kira yang berpegang kepada pendapat makruh mahupun haram berkenaan keharusan memakan dagingnya setelah dikuarantin dan diberi makanan yang bersih dalam suatu tempoh masa. Hal ini kerana ‘illah — yakni sebab — bagi ketidakharusan memakan haiwan jallalah adalah kerana ia memakan najis dan kotoran sehingga memberi kesan kepada dirinya. Justeru, jika ‘illah itu hilang, maka hilanglah larangan daripada memakan haiwan tersebut. Hal ini adalah bertepatan dengan kaedah:

إِذَا زَالَتِ العِلَّةُ زَالَ الحُكْمُ

Maksudnya:Apabila hilang ‘illahnya, maka tiadalah hukum tersebut.”

Tambahan lagi, perkara ini juga telah dibuktikan melalui satu kajian yang telah dijalankan terhadap konsep halal dan al-Istibra’ pangasius sutchii (ikan patin) yang diberi makan sejenis makanan yang berunsurkan organ babi. Hasilnya, kuarantin dan pemberian makanan bersih kepada ikan patin tersebut dalam suatu tempoh tertentu dapat membersihkan ikan itu daripada kesannya memakan najis tersebut.[2]

Kesimpulannya

Oleh yang demikian, berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas , kami berpendapat bahawa tidak mengapa memberi dedak yang dihasilkan daripada larva lalat askar hitam (black soldier fly) kepada binatang ternakan. Jika makanan itu   memberi kesan atau menyebabkan perubahan kepada dagingnya dengan terzahirnya bau najis dan busuk padanya atau berubahnya struktur warna, rasa dan bau pada dagingnya itu, maka hukumnya adalah sebagaimana hukum haiwan jallalah.

Dalam isu haiwan jallalah, kami berpendapat bahawa hukum memakan daging haiwan jallalah adalah makruh dan bukannya haram kerana ia adalah perkara yang mendatang (bukan kekal pada zat), yang mana paling banyak pun, hanya akan mengakibatkan perubahan pada dagingnya. Oleh yang demikian, perkara itu tidak menjadikan hukumnya haram. Lebih-lebih lagi, haiwan jallalah yang dagingnya berubah — disebabkan oleh faktor pemakanan — boleh kembali kepada asal dengan cara mengkuarantinnya dan memberinya makanan yang bersih dalam satu tempoh, sebelum menyembelih dan memakannya. Maka, ketika ini hukumnya tidak lagi menjadi makruh. Pendapat ini juga adalah selari dengan pendapat muktamad dalam mazhab Syafi‘i. Penjelasan lanjut mengenainya, bolehlah merujuk kepada artikel kami yang bertajuk: #506 Memakan Ikan Keli yang Dipancing dari Kolam Najis[3] dan #508 Tempoh Kuarantin Haiwan Jallalah.[4]

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ  وَالأَدْوَاءِ

Maksudnya:  “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”

Wallahu a’lam

[1] Lihat https://encyclopedia.pub/entry/7597. Diakses pada 30 Ogos 2023.

[2] Lihat Kertas kerja Konsep halal dan al-Istibra’ pangasius sutchii menurut perspektif Islam dan sains akuakultur, oleh Tengku Nor Hidayati Bt Tengku Zainal Abidin et al., International Halal Conference 2016 (INHAC 2016), Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS).

[3] Lihat https://maktabahalbakri.com/506-memakan-ikan-keli-yang-dipancing-dari-kolam-najis/. Diakses pada 29 Ogos 2023.

[4] Lihat https://maktabahalbakri.com/508-tempoh-kuarantin-haiwan-jallalah/. Diakses pada 16 Februari 2022.

Bertarikh: 8 September 2023 bersamaan 22 Safar 1445