#3324: Tidak Mengetahui Bahawa Para Nabi Adalah Maksum

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Assalamualaikum dato’ seri, adakah saya dikira berdosa kerana baru mengetahui dan mempelajari bahawa para nabi adalah maksum? Hal ini kerana saya hanya sering mendengar tentang kemaksuman Rasulullah S.A.W sahaja. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Para Nabi dan rasul adalah sebaik-baik manusia, dan mereka merupakan makhluk paling mulia di sisi Allah. Allah memilih mereka untuk menyampaikan seruan Laa ilaaha ill-Allah kepada manusia, dan Allah telah menjadikan mereka perantara antara-Nya dan makhluk-Nya dalam menyampaikan Hukum Syariat-Nya. Mereka diperintahkan untuk menyampaikan risalah daripada Allah, sebagaimana firman-Nya:

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ

Maksudnya: Mereka itulah orang-orang yang telah Kami berikan kepadanya Kitab Suci, dan Hikmah (ilmu pengetahuan), serta pangkat kenabian. Oleh itu, jika orang-orang (kafir) itu mengingkarinya, maka sesungguhnya Kami akan menyerahkannya kepada kaum (lain) yang tidak akan mengingkarinya.”

(Surah al-An’am: 89)

Tugas para Nabi adalah untuk menyampaikan risalah dari Allah walaupun mereka adalah manusia, maka persoalan maksum dari dua sudut:

  • Maksum dalam menyampaikan agama
  • Maksum daripada kesilapan manusia

Pertama: Berkenaan dengan maksum dalam menyampaikan agama, para Nabi adalah maksum dalam menyampaikan risalah dari Allah. Mereka tidak menyembunyikan apa-apa yang telah diturunkan Allah kepada mereka, dan mereka tidak menambahkan sesuatu pun dari diri mereka sendiri. Allah SWT berfirman kepada Nabi-Nya Muhammad SAW:

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ‎

Maksudnya: “Wahai Rasul (Muhammad)! Sebarkanlah (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika kamu tidak melakukannya, maka kamu tidak menyampaikan risalah-Nya. Allah akan melindungi kamu daripada manusia”

(Surah al-Ma’idah: 67)

Begitu juga dengan firman Allah SWT:

وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ

Maksudnya: “Dan bukanlah Nabi Muhammad seorang yang boleh dituduh dan disangka buruk, terhadap penyampaiannya mengenai perkara-perkara yang ghaib.”

(Surah al-Takwir: 24)

Syaikh ‘Abd al-Rahmaan bin Sa’di berkata dalam tafsirnya tentang ayat ini: “Dia tidak bakhil terhadap apa yang diturunkan Allah kepadanya dengan menyembunyikan sebahagian daripadanya. Bahkan baginda SAW yang paling amanah di antara penduduk langit dan penduduk bumi, yang menyampaikan risalah Tuhannya, yang menyampaikan risalah yang nyata. Baginda tidak menahan sebahagian daripadanya, daripada kaya atau miskin, daripada pemerintah atau rakyat, daripada lelaki atau perempuan, daripada penduduk kota atau Badwi. Oleh itu Allah mengutusnya kepada kaum yang buta huruf dan jahil, dan baginda SAW tidak mati sehingga mereka menjadi ulama yang berilmu, mendalami ilmu. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm. 912)

Syeikh ‘Abd al-‘Aziz bin Baz berkata: Semua umat Islam sebulat suara bersetuju bahawa para Anbiya’ A.S dan Nabi Muhammad SAW adalah maksum dan terpelihara daripada kesalahan dalam apa yang mereka sampaikan daripada Allah. Allah SWT berfirman:

وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ ‎﴿١﴾‏ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ ‎﴿٢﴾‏ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ‎﴿٣﴾‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ ‎﴿٤﴾‏ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ

Maksudnya: “Demi bintang semasa ia menjunam, Rakan kamu (Nabi Muhammad yang kamu tuduh dengan berbagai tuduhan itu), tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar), dan ia pula tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah). Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (malaikat jibril) yang amat kuat gagah”

(Surah al-Najm: 1-5)

Nabi kita Muhammad SAW adalah maksum dalam segala yang disampaikannya dari Allah, dalam perkataan, perbuatan dan taqrir baginda. Tidak ada perselisihan mengenai perkara ini di kalangan ulama. (Lihat Majmu’ Fatawa wa Maqalat, 6/371)

Syaikhul Islam Abu al-’Abbas Ibn Taimiyah berkata: Ayat-ayat yang menunjuk kepada kenabian para Nabi menunjukkan bahawa mereka adalah maksum tentang risalah yang mereka sampaikan daripada Allah, maka apa yang mereka sampaikan daripada Tuhan mereka tidak lain, adalah benar. Ini bermakna kenabian adalah termasuk bahawa Allah memberitahu Nabi perkara yang ghaib dan mereka memberitahu kepada manusia perkata yang ghaib itu. Sesungguhnya Rasul diperintahkan untuk menyeru manusia dan menyampaikan risalah tuhannya kepada mereka. (Lihat Majmu’ al-Fatawa, 18/7)

Kedua: Berkenaan dengan para Anbiya’ sebagai manusia, mereka mungkin melakukan kesilapan, dan ia terbahagi kepada dua keadaan:

  1. Mereka tidak melakukan dosa besar

Berkenaan dengan dosa-dosa besar, para Nabi tidak melakukan dosa besar sama sekali, dan mereka dilindungi daripada dosa-dosa besar tersebut baik sebelum mereka diutuskan atau selepasnya.

Syaikhul Islam Abu al-Abbas Ibn Taimiyah berkata: Pandangan bahawa para Nabi adalah maksum dan terpelihara daripada melakukan dosa-dosa besar, berbanding dengan dosa-dosa kecil, adalah pandangan majoriti ulama Islam dan semua golongan. Ia juga merupakan pandangan para ulama tafsir dan hadis serta fuqaha’. Sesungguhnya tidak ada yang diriwayatkan daripada salaf, imam, sahabat, tabi’in dan orang-orang yang mengikuti mereka kecuali yang sesuai dengan pendapat ini. (Lihat Majmu’ al-Fatawa, 4/319)

  1. Perkara yang tiada kaitan dengan penyampaian dakwah dan wahyu.

Berkenaan dengan dosa-dosa kecil, ia boleh jadi dilakukan oleh mereka, atau oleh sebahagian daripada mereka. Maka jumhur ulama berpandangan bahawa mereka tidak maksum dalam melakukan dosa-dosa kecil. Tetapi jika mereka melakukan perbuatan-perbuatan itu, mereka tidak dibiarkan terus melakukannya, malah Allah telah menegur hal itu kepada mereka dan mereka bersegera untuk bertaubat daripadanya.

Dalil bahawa mereka mungkin melakukan dosa-dosa kecil dan bahawa mereka tidak dibiarkan berterusan di dalamnya adalah ayat-ayat di mana Allah berfirman tentang Adam:

 وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ ‎﴿١٢١﴾‏ ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَىٰ

Maksudnya: “Dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhannya, lalu tersalah jalan (dari mencapai hajatnya). Kemudian Tuhannya memilihnya (dengan diberi taufiq untuk bertaubat), lalu Allah menerima taubatnya serta diberi petunjuk.”

(Surah Taha: 121-122)

Ini menunjukkan bahawa Adam telah melakukan dosa, tetapi dia tidak dibiarkan terus melakukannya, dan dia bertaubat kepada Allah dari itu.

Dan Allah SWT berfirman:

قَالَ هَٰذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ‎﴿١٥﴾‏ قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Maksudnya: Musa berkata: “Ini adalah dari kerja Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu musuh yang menyesatkan, yang nyata (angkaranya) “. Ia merayu (dengan sesalnya): “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah – apalah jua kiranya – akan dosaku”. (Maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

(Surah al-Qasas: 15-16)

Maka Nabi Musa A.S mengakui dosanya dan memohon ampun kepada Allah setelah dia membunuh orang Mesir itu, dan Allah mengampuni dosanya.

Allah SWT berfirman:

 فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ ۩ ‎﴿٢٤﴾‏ فَغَفَرْنَا لَهُ ذَٰلِكَ ۖ وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَىٰ وَحُسْنَ مَآبٍ

Maksudnya: “Lalu ia memohon ampun kepada Tuhannya sambil merebahkan dirinya sujud, serta ia rujuk kembali (bertaubat). Maka Kami ampunkan kesalahannya itu; dan sesungguhnya ia mempunyai kedudukan yang dekat di sisi Kami serta tempat kembali yang sebaik-baiknya (pada hari akhirat kelak).”

(Surah Sad: 24-25)

Kesalahan Nabi Dawud pula adalah menyegerakan untuk menjatuhkan hukuman sebelum mendengar kes pihak kedua yang bertikai.

Syeikh al-Islam Abu al-Abbas Ibn Taimiyah berkata: Apa yang diriwayatkan daripada jumhur ulama ialah mereka (para Nabi) tidak maksum dalam dosa-dosa kecil, tetapi mereka tidak dibiarkan berterusan di dalamnya. Mereka tidak mengatakan bahawa ini tidak berlaku dalam apa jua keadaan. Golongan pertama yang diriwayatkan bahawa mereka maksum dalam semua perkara, dan yang paling banyak mengatakan sedemikian adalah Rafidhah, sesungguhnya mereka mengatakan bahawa mereka maksum dan dilindungi walaupun dari kealpaan dan salah faham. (Lihat Majmu’ al-Fatawa, 4/320)

Al-Lajnah al-Daimah pernah ditanya, adakah Nabi dan Rasul melakukan kesilapan? Mereka menjawab: “Ya, mereka melakukan kesilapan tetapi Allah tidak membiarkan mereka berterusan dalam kesilapan mereka, tetapi Dia menunjukkan kesilapan mereka kepada mereka sebagai rahmat kepada mereka dan umat mereka, dan Dia mengampuni kesalahan mereka, dan menerima taubat mereka dengan fadhilat dan rahmat-Nya. , kerana Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, sebagaimana yang jelas bagi sesiapa yang mempelajari ayat-ayat al-Quran yang bercakap tentang itu.” (Lihat Fatawa al-Lajnah al-Da’imah, 3/194)

Kesimpulan

Menjawab persoalan di atas, kami katakan bahawa isu berdosa atau tidak ini adalah hak Allah SWT. Selain itu, kita mestilah belajar dengan bersungguh-sungguh berkenaan dengan rukun iman yang mana dalam rukun iman itu terdapatnya rukun beriman kepada Para Nabi dan Rasul. Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ‎

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.”

(Surah al-Nisa’: 136)

Syeikh al-Sa’di berkata: Ayat ini memerintahkan untuk beriman kepada Allah, Rasul-Nya, Al-Quran, dan kitab-kitab sebelumnya. Semua ini merupakan iman yang wajib bagi seorang hamba, yang tidak dapat dianggap beriman kecuali jika ia beriman kepada semuanya ini. Secara umum, ini mencakup semua hal yang belum dijelaskan secara terperinci apa yang telah diketahui tentang iman ini. Sesiapa yang beriman kepada iman yang diperintahkan ini, maka dia telah mendapat petunjuk dan keberhasilan. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm. 209)

Justeru, kami nasihatkan supaya kita sentiasa belajar dan menuntut ilmu syari’ie dengan lebih mendalam. Dalam pencarian ilmu terdapat dua jalan; jalan pertama adalah memperoleh ilmu Syar‘i daripada para ulama dan ia amatlah penting untuk memastikan bahawa ulama yang menjadi sumber ilmu adalah ulama yang terpercaya dalam pengetahuannya dan teguh dalam agamanya, baik dalam aqidah mahupun amal perbuatan. Hal ini kerana beberapa orang mengaku sebagai ulama, guru, atau mufti, padahal mereka adalah orang-orang yang jahil dan hanya memiliki pengetahuan yang sedikit. Akibatnya, mereka dapat menyesatkan orang lain tanpa memiliki ilmu yang cukup. Namun, jika seseorang terkenal kerana kejujuran, pengetahuan, agama, amanah, keutuhan aqidah, dan kebersihan pemikiran, maka ilmu dapat diperoleh darinya. Cara memperoleh ilmu dari para ulama lebih mudah daripada membaca buku, kerana seorang alim ibarat seorang memberikan makanan yang sudah dimasak dan matang. Dengan demikian, memperoleh ilmu dari jalan ini lebih singkat. Selain itu, seorang alim juga akan mengajari bagaimana cara memperoleh ilmu, bagaimana menyimpulkan hukum-hukum dari dalil-dalil, bagaimana melakukan penyeimbangan antara pendapat-pendapat para ulama, dan sebagainya.

Jalan kedua adalah dengan merujuk kepada buku-buku seperti buku-buku Feqah, Usul Fiqh, Tafsir dan buku-buku yang berkaitan dengan ilmu Syar‘i. Namun, memperoleh ilmu melalui buku adalah sebuah jalan yang panjang yang memerlukan kesungguhan, ketelitian, kecermatan, dan juga memerlukan pembacaan secara luas dari kitab-kitab para fuqaha secara umum. Jika hanya terbatas kepada pembacaan kitab-kitab tertentu, mungkin  terdapat dalil-dalil yang tidak ada pada kitab tersebut namun dimiliki oleh fuqaha lainnya. Oleh kerana itu, jalan ini adalah jalan yang panjang. Ada di antara para ulama yang memperoleh ilmu daripada buku-buku, dan Allah memberi kemudahan bagi mereka dalam hal ini. Mereka menjadi mahir dan menjadi rujukan dalam bidang tersebut.

Kami juga mencadangkan supaya sentiasa menghadiri majlis-majlis ilmu seperti daurah kitab khususnya dalam bidang yang dikehendaki yang dianjurkan oleh mana-mana institusi baik institusi masjid atau institusi pengajian tinggi. Ini dapat menambahkan dan memantapkan lagi pengetahuan saudara/saudari tentang ilmu agama khususnya dalam ilmu Syariah.

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا ظُلْمًا كَثِيرًا، ولَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أنْتَ، فَاغْفِرْ لَنَا مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ، وَارْحَمْنَا، إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Maksudnya: “Ya Allah! Sungguh kami telah menzalimi diri kami dengan kezaliman yang banyak, sedangkan tidak ada yang dapat mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau. Maka ampunilah kami dengan suatu pengampunan dari sisi-Mu, dan rahmatilah kami. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Bertarikh: 28 September 2023 bersamaan 12 Rabiulawwal 1445