#3405: Menyimpan Password dengan Nama Artis

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah hukumnya menyimpan password menggunakan kata kunci nama artis? Contohnya nama artis tersebut christian sugiono, dan kata kunci itu disimpan menggunakan ‘csugiono’. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan kaedah fiqh yang menyebut:

 الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإِبَاحَةُ حَتَّى يَدُلَّ الدَّلِيلُ عَلَى التَّحْرِيمِ

Maksudnya: “Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut).”

Berkenaan isu password, kami juga telah jawab dalam artikel sebelum ini:

#366 Guna Wi-Fi yang Tidak Diletakkan Password[1]

#3352: Suami Meminta Password Peti Besi Peribadi Isteri[2]

Berbalik kepada persoalan di atas, kami nyatakan asal sesuatu perkara itu harus selagi mana tidak ada dalil yang mengharamkannya. Maka, dalam isu ini tidak menjadi masalah untuk menyimpan kata laluan (password) dengan apa-apa yang memudahkan kita untuk mengingatnya. Akan tetapi, sebaiknya pilihlah perkataan-perkataan yang baik agar  kehidupan kita dipenuhi dengan nilai-nilai positif dan baik.

Sebenarnya, seseorang itu akan menulis, menyebut dan suka melakukan sesuatu berdasarkan kepada orang yang dia sukai atau minat. Inilah kebanyakan orang ramai dalam melakukan sesuatu perkara. Justeru, dengan niat yang baik serta kehendak yang baik pasti digunakan nama-nama yang baik sebagai password sebagai contoh. Inilah yang sewajarnya dan sepatutnya.

Walaupun begitu, jika mempunyai kemaslahatan tertentu atau mengaburi pihak-pihak tertentu seperti musuh, maka, dibolehkan menggunakan password seperti demikian itu.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama dan menjauhkan kita daripada perkara-perkara yang dimurkai-Nya. Ameen.

Kami akhiri dengan doa:

 اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

[1] https://maktabahalbakri.com/366-guna-wi-fi-yang-tidak-diletakkan-password/

[2] https://maktabahalbakri.com/3352-suami-meminta-password-peti-besi-peribadi-isteri/

Bertarikh: 6 Oktober 2023 bersamaan 21 Rabiulawwal 1445