#3615: Memakan Megalodon

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Baru-baru ini saya ada melihat satu video mengenai sejenis haiwan yang sudah pupus, yang dikatakan di antara haiwan laut yang terbesar iaitu megalodon. Ada yang mengatakan, kebesarannya itu tidak menafikan kemungkinan jika ia masih hidup ia boleh memakan manusia. Saya terfikir, jika ia masih lagi wujud lalu manusia berjaya membunuhnya, adakah ia halal dimakan? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan mengemukakan terlebih dahulu definisi dan pengenalan ringkas megalodon. Ringkasnya, Megalodon, (Carcharocles megalodon), salah satu spesies jerung megatooth yang telah pupus (Otodontidae) yang dianggap sebagai jerung terbesar, serta ikan terbesar, yang pernah hidup. Fosil yang dikaitkan dengan megalodon telah ditemui dikenalpasti dari Zaman Miosen awal (yang bermula 23.03 juta tahun dahulu) hingga akhir Zaman Pliosen (2.58 juta tahun dahulu). Perkataan megalodon ialah gabungan kata akar Yunani, bermaksud “gigi gergasi.”

Fosil-fosil megalodon telah ditemui di laut cetek suhu tropika dan sederhana di sepanjang garis pantai dan kawasan pelantar benua di semua benua kecuali Antartika. Semasa bahagian awal dan pertengahan Epoch Miosen (iaitu dari 23 juta hingga 5.3 juta tahun yang lalu), kawasan laut yang besar memisahkan Amerika Utara dari Amerika Selatan dan Eropah dan Asia dari Afrika dan Timur Tengah, yang mungkin memudahkan pergerakan dari satu lembangan lautan kepada yang lain. Sepanjang zaman Miosen, megalodon berkembang dari poket yang terletak di laut Caribbean dan Mediterranean, di Teluk Bengal, dan di sepanjang pantai California dan selatan Australia untuk merangkumi perairan di luar pantai utara Eropah, Amerika Selatan, Afrika selatan, New Zealand, dan Asia timur. Semasa Zaman Pliosen, bagaimanapun, julat geografi megalodon berkurang dengan ketara, dan ia telah pupus menjelang akhir zaman itu.

Megalodon ialah ikan terbesar yang pernah diketahui berdasarkan penemuan ratusan fosil gigi, dua lajur vertebra, dan beberapa vertebra individu. Persamaan bentuk gigi antara megalodon dan jerung putih besar kini (Carcharodon carcharias) mencadangkan bahawa kedua-dua spesies itu mungkin saudara terdekat, dan oleh itu megalodon berkemungkinan menyerupai spesies itu dalam sifal fizikalnya — iaitu, sebagai ikan besar berbentuk torpedo dengan muncung kon, sirip dada dan punggung yang besar, dan ekor berbentuk bulan sabit yang kuat. Anggaran panjang badan dikira menggunakan hubungan statistik antara saiz fosil gigi megalodon dan gigi dan jisim badan jerung putih dan saudara ikan lain. Data ini menunjukkan bahawa megalodon dewasa matang mempunyai purata panjang 10.2 meter (kira-kira 33.5 kaki), spesimen terbesar berukuran 17.9 meter (58.7 kaki) panjang. Sesetengah saintis, bagaimanapun, berpendapat bahawa bentuk terbesar mungkin berukuran sehingga 25 meter (82 kaki) panjang. Kajian menganggarkan bahawa jisim badan dewasa berjulat daripada kira-kira 30 tan metrik (1 tan metrik = 1,000 kg; kira-kira 66,000 paun) hingga lebih daripada 65 tan metrik (kira-kira 143,000 paun), betina dewasa lebih besar (dalam kedua-dua panjang dan jisim) daripada jantan dewasa.

Gigi megalodon adalah serupa dengan jerung putih kerana ia berbentuk segi tiga, bergerigi, dan simetri. Ia berbeza daripada gigi jerung putih kerana ia lebih besar dan lebih tebal, gerigi pada setiap gigi berlaku secara berkala, dan ia mempunyai bourlette (kawasan berbentuk chevron yang lebih gelap berhampiran akar gigi). Gigi megalodon terbesar yang masih ada berukuran 17.8 cm (6.9 inci) panjang, hampir tiga kali lebih panjang daripada jerung putih (yang biasanya kira-kira 5.4 cm [2.1 inci] panjang). Di samping itu, megalodon mempunyai gigitan dahsyat; diameter gigitannya ialah 3 meter (kira-kira 9.8 kaki), beberapa kali lebih besar daripada diameter gigitan jerung putih bersaiz sederhana.

Megalodon dipercaya boleh mengawal suhu badannya dengan cara yang serupa dengan jerung putih kerana ia tidak berdarah sejuk secara eksklusif seperti kebanyakan ikan. Jerung putih menjana haba melalui kontraksi otot mereka ketika berenang dan haba ini meningkatkan suhu bahagian badan jerung melebihi suhu air di sekelilingnya, penyesuaian yang dipanggil endotermi serantau (yang merupakan sejenis berdarah panas). Penyesuaian ini mungkin telah membuatkan megalodon berupaya untuk berenang dan memburu di perairan yang lebih sejuk, memberikannya akses eksklusif kepada mangsa di lokasi tersebut.

Megalodon dikatakan melahirkan anak. Walau bagaimanapun, tidak diketahui sama ada spesies itu ovoviviparous (di mana telur dikekalkan dalam ibu sehingga ia menetas) atau vivipar (di mana embrio yang disenyawakan memperoleh khasiat berterusan daripada ibu). Anggaran saiz badan menggunakan gigi juvana menunjukkan bahawa anak yang baru dilahirkan mungkin mempunyai panjang sekurang-kurangnya 2 meter (6.6 kaki).

Hanya sedikit maklumat yang diketahui tentang proses mengawan megalodon, tetapi spesies itu nampaknya menggunakan tapak semaian untuk anak-anaknya. Kajian 2010 mengenal pasti tapak semaian megalodon di sepanjang pantai Panama, yang dicirikan kerana kehadiran gigi remaja dari pelbagai peringkat kehidupan. Para saintis berpendapat bahawa tapak semaian air suam cetek ini menyediakan akses kepada anak megalodon kepada pelbagai jenis mangsa yang lebih kecil dan lebih banyak dan membolehkan megalodon dewasa memintas dengan lebih baik serangan daripada spesies jerung pemangsa lain, seperti jerung tukul. Apabila jerung muda semakin membesar, mereka dipercayai akan menyelinap ke dalam air yang lebih dalam untuk mencari haiwan yang lebih besar.

Sedikit yang diketahui tentang cara individu berpindah selepas mereka matang. Memandangkan megalodon dianggap berada di dalam ekologi yang serupa dengan jerung putih, beberapa kajian telah mengandaikan bahawa megalodon berkemungkinan berkisar di kawasan yang setanding saiznya dengan julat jerung putih—kira-kira 1,000 km persegi (386 batu persegi).

Pemangsa dan mangsa. Selain menjadi ikan terbesar di dunia, megalodon mungkin merupakan pemangsa marin terbesar yang pernah hidup. (Basilosaurid dan pliosaur mungkin sama besarnya.) Megalodon ialah pemangsa puncak, atau karnivor teratas, dalam persekitaran marin yang didiaminya (lihat juga spesies batu kunci). Ia memangsa ikan, paus baleen, paus bergigi (seperti bentuk nenek moyang paus sperma moden, ikan lumba-lumba, dan paus pembunuh), sirenia (seperti dugong dan manatee), dan anjing laut. Yang muda mungkin mencari mangsa yang lebih kecil, manakala jerung dewasa memburu ikan paus yang lebih besar. Megalodon matang berkemungkinan tidak mempunyai sebarang pemangsa, tetapi individu yang baru dilahirkan dan juvana mungkin terdedah kepada jerung pemangsa besar yang lain, seperti jerung tukul besar (Sphyrna mokarran), yang julat dan tapak semaian dianggap bertindih dengan jerung megalodon dari akhir Miosen dan sepanjang Pliosen.[1]

Dalam menjawab soalan di atas, sebagaimana yang diketahui megalodon termasuk dalam jenis haiwan air, daripada spesies jerung (shark). Pada asasnya, haiwan air dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu spesies ikan sebagaimana rupa bentuknya yang telah diketahui umum. Ia adalah halal untuk dimakan walau bagaimanapun cara ia dimatikan serta tidak perlu disembelih. Hal ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran.”

(Surah al-Ma’idah: 96)

Begitu juga, terdapat riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma, beliau berkata:

أُحِلَّت لَنا مَيتَتانِ ودَمانِ؛ الجَرادُ والحيتانُ، والكَبدُ والطِّحالُ

Maksudnya:Dihalalkan ke atas kita dua jenis bangkai dan dua jenis darah. (Dua jenis bangkai) iaitu belalang dan ikan. (Dua jenis darah) iaitu hati dan limpa.”

Riwayat al-Baihaqi (1211) dan beliau menyebutkan dalam al-Sunan al-Kabir, sanad hadith ini adalah sahih.

Keduanya, haiwan air yang tidak menyerupai bentuk kebiasaan ikan seperti babi air dan anjing laut. Para ulama telah berselisih pendapat dalam kategori ini. (Lihat al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/547-548). Bagi kategori ini, Imam al-Nawawi ada menukilkan tiga pendapat yang masyhur mengenai perkara ini dalam kitab beliau, dan menyatakan bahawa pendapat yang sahih di sisi ulama mazhab al-Syafi‘i adalah semuanya halal untuk dimakan, tanpa perlu berhajat kepada sembelihan. Justeru, bangkainya adalah halal untuk dimakan. Hal ini kerana perkataan al-Samak “السَّمَك” — sebagaimana yang terdapat dalam hadith — merujuk kepada semua hidupan air. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/33-34; al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/548).

Ia termasuk sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Ma’idah ayat 96 seperti yang telah disebutkan di atas. Begitu juga, riwayat daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ

Maksudnya:Air laut itu suci lagi menyucikan dan halal bangkainya.

Riwayat Abu Daud (83); al-Tirmizi (69) dan al-Nasa’i (59)

Selain daripada itu, menurut al-Damiri, Syeikh Jamaluddin al-Asnawi berfatwa berkenaan halalnya untuk memakan jerung. Pendapat ini jugalah yang jelas disebutkan oleh Syeikh Muhibbuddin al-Tabari, yang mensyarahkan kitab al-Tanbih, ketika membahaskan mengenai buaya. Kemudian beliau telah samar-samar berkenaan pengharaman buaya tersebut. Sedangkan berkenaan kehalalan jerung ini pula menunjukkan bahawa tidak ada khilaf mengenainya.

Selain itu, dalam Nihayah Ibn al-Athir jelas disebutkan berkenaan kehalalannya. Akan tetapi Ibn Abbas R.Anhuma ada menyebutkan bahawa:

إِنَّهُ يَأْكُلُ وَلَا يُؤْكَلُ

Maksudnya:Sesungguhnya ia (jerung itu) memakan dan tidak dimakan.”

Boleh jadi maksudnya adalah ia memakan haiwan-haiwan laut dan tidak ada satu pun daripada haiwan laut tersebut yang mampu untuk memakannya. Umumnya kalam jumhur ulama, nas Imam al-Syafi‘i,dan ayat al-Quran al-‘Aziz menunjukkan kepada keharusan untuk memakan jerung kerana ia termasuk dalam jenis ikan, dan ia tidak dapat hidup melainkan hanya dalam air. Malah Imam al-Nawawi sendiri telah menyebutkan dalam Syarh al-Muhazzab bahawa pendapat yang sahih adalah semua haiwan yang hidup di dalam laut adalah halal, dan memahami haiwan yang dikecualikan oleh para ashab (ulama mazhab Syafi‘i) sebagai haiwan yang hidup bukan di dalam air. (Lihat Hayah al-Hayawan al-Kubra, 2/337).

 

Sebuah Kisah

Imam al-Bukhari ada membawakan dalam kitab sahihnya cerita atau kisah mengenai seekor ikan yang besar. Ini adalah sebagaimana riwayat daripada Jabir bin Abdullah R.A, katanya:

بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْثًا قِبَلَ السَّاحِلِ، فَأَمَّرَ عَلَيْهِمْ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الجَرَّاحِ وَهُمْ ثَلاَثُ مِائَةٍ، وَأَنَا فِيهِمْ، فَخَرَجْنَا حَتَّى إِذَا كُنَّا بِبَعْضِ الطَّرِيقِ فَنِيَ الزَّادُ، فَأَمَرَ أَبُو عُبَيْدَةَ بِأَزْوَادِ ذَلِكَ الجَيْشِ، فَجُمِعَ ذَلِكَ كُلُّهُ، فَكَانَ مِزْوَدَيْ تَمْرٍ، فَكَانَ يُقَوِّتُنَا كُلَّ يَوْمٍ قَلِيلًا قَلِيلًا حَتَّى فَنِيَ، فَلَمْ يَكُنْ يُصِيبُنَا إِلَّا تَمْرَةٌ تَمْرَةٌ، فَقُلْتُ: وَمَا تُغْنِي تَمْرَةٌ؟ فَقَالَ: لَقَدْ وَجَدْنَا فَقْدَهَا حِينَ فَنِيَتْ. قَالَ: ثُمَّ انْتَهَيْنَا إِلَى البَحْرِ، فَإِذَا حُوتٌ مِثْلُ الظَّرِبِ، فَأَكَلَ مِنْهُ ذَلِكَ الجَيْشُ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ لَيْلَةً، ثُمَّ أَمَرَ أَبُو عُبَيْدَةَ بِضِلَعَيْنِ مِنْ أَضْلاَعِهِ، فَنُصِبَا ثُمَّ أَمَرَ بِرَاحِلَةٍ، فَرُحِلَتْ ثُمَّ مَرَّتْ تَحْتَهُمَا فَلَمْ تُصِبْهُمَا

Maksudnya: “Rasulullah SAW mengirim suatu pasukan ke arah pesisir pantai dan melantik Abu ‘Ubaidah bin Jarrah sebagai pemimpin mereka. Mereka berjumlah 300 orang dan aku bersama mereka. Kami pun berangkat hingga berada di sebahagian jalan, bekalan pun habis. Abu ‘Ubaidah memerintahkan agar dikumpulkan semua bekalan pasukan, dan dikumpul dua karung kurma. Itulah yang menjadi makanan kami setiap hari sedikit demi sedikit sehingga habis. Kemudian kami tidak mendapatkan bahagian melainkan sebiji kurma. Aku berkata: “Apakah sebiji kurma itu mencukupi?” Katanya: “Kami merasa kekurangan ketika ia habis.” Jabir berkata: “Kemudian kami sampai di tepi laut dan tiba-tiba di sana terdapat seekor ikan paus yang terdampar besarnya sama seperti bukit kecil. Pasukan itu memakan ikan tersebut selama 18 malam. Kemudian Abu ‘Ubaidah memerintahkan agar kedua tulang rusuk ikan itu ditegakkan, lalu seorang diperintahkan untuk menunggangi haiwan dan melalui di bawahnya, maka dia tidak menyentuh kedua tulang itu.

Riwayat al-Bukhari (2483)

Begitu juga dalam riwayat lain datang dengan lafaz:

بَعَثَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلاَثَ مِائَةِ رَاكِبٍ أَمِيرُنَا أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الجَرَّاحِ نَرْصُدُ عِيرَ قُرَيْشٍ»، فَأَقَمْنَا بِالسَّاحِلِ نِصْفَ شَهْرٍ، فَأَصَابَنَا جُوعٌ شَدِيدٌ حَتَّى أَكَلْنَا الخَبَطَ، فَسُمِّيَ ذَلِكَ الجَيْشُ جَيْشَ الخَبَطِ، فَأَلْقَى لَنَا البَحْرُ دَابَّةً يُقَالُ لَهَا العَنْبَرُ، فَأَكَلْنَا مِنْهُ نِصْفَ شَهْرٍ، وَادَّهَنَّا مِنْ وَدَكِهِ حَتَّى ثَابَتْ إِلَيْنَا أَجْسَامُنَا، فَأَخَذَ أَبُو عُبَيْدَةَ ضِلَعًا مِنْ أَضْلاَعِهِ، فَنَصَبَهُ فَعَمَدَ إِلَى أَطْوَلِ رَجُلٍ مَعَهُ، قَالَ سُفْيَانُ: «مَرَّةً ضِلَعًا مِنْ أَضْلاَعِهِ فَنَصَبَهُ وَأَخَذَ رَجُلًا وَبَعِيرًا فَمَرَّ تَحْتَهُ» قَالَ جَابِرٌ: وَكَانَ رَجُلٌ مِنَ القَوْمِ نَحَرَ ثَلاَثَ جَزَائِرَ، ثُمَّ نَحَرَ ثَلاَثَ جَزَائِرَ ثُمَّ نَحَرَ ثَلاَثَ جَزَائِرَ، ثُمَّ إِنَّ أَبَا عُبَيْدَةَ نَهَاهُ وَكَانَ عَمْرٌو يَقُولُ: أَخْبَرَنَا أَبُو صَالِحٍ، أَنَّ قَيْسَ بْنَ سَعْدٍ قَالَ لِأَبِيهِ: كُنْتُ فِي الجَيْشِ فَجَاعُوا، قَالَ انْحَرْ، قَالَ: نَحَرْتُ، قَالَ: ثُمَّ جَاعُوا، قَالَ: انْحَرْ، قَالَ: نَحَرْتُ، قَالَ: ثُمَّ جَاعُوا، قَالَ انْحَرْ قَالَ: نَحَرْتُ، ثُمَّ جَاعُوا، قَالَ: انْحَرْ، قَالَ: نُهِيتُ

Maksudnya: “Rasulullah SAW mengirim kami dalam pasukan yang berjumlah 300 penunggang. Pemimpin kami ialah Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah. Kami mengintip rombongan dagang Quraisy. Kami pun tinggal di pantai selama setengah bulan, lalu kami mengalami kelaparan yang amat sangat sehingga kami memakan daun-daun pokok. Oleh kerana itu, pasukan tersebut disebut pasukan khabat. Kemudian laut menghempaskan satu haiwan yang biasa disebut al-Anbar (ikan yang besar) untuk kami. Maka kami memakannya selama setengah bulan dan melumurkan rambut dan badan kami dengan minyaknya sehingga kami menjadi kuat. Abu ‘Ubaidah mengambil salah satu tulang rusuknya dan menegakkannya, lalu menyuruh lelaki yang paling tinggi di antara anggota pasukan yang bersamanya.” Sufyan berkata: “Tulang rusuk daripada tulang-tulang rusuknya dan menegakkannya.” Lalu Abu ‘Ubaidah mengambil seorang lelaki dan seekor unta untuk lalu di bawahnya. Jabir berkata: “Seorang lelaki daripada kaum itu menyembelih tiga unta, kemudian menyembelih tiga unta, kemudian menyembelih tiga unta, kemudian Abu ‘Ubaidah melarangnya.” ‘Amr berkata: Abu Saleh mengkhabarkan kepada kami, sesungguhnya Qais bin Sa’ad berkata kepada bapanya: Aku berada dalam satu pasukan, lalu mereka kelaparan. Dia berkata: “Sembelihlah.” Dia berkata: “Aku telah menyembelih.” Dia berkata: Kemudian, selepas itu mereka kelaparan. Dia berkata: “Sembelihlah.” Dia berkata: “Aku telah menyembelih.” Dia berkata: Kemudian, selepas itu mereka kelaparan. Dia berkata: “Sembelihlah.” Dia berkata: “Aku telah menyembelih.” Kemudian, selepas itu mereka kelaparan. Dia berkata: “Sembelihlah.” Dia berkata: “Aku telah dilarang.

Riwayat al-Bukhari (4361)

Kesimpulannya

Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa megalodon termasuk dalam haiwan laut yang halal dimakan. Hal ini kerana ia termasuk dalam jenis ikan daripada spesies jerung, dan dengan memiliki taring serta memburu haiwan lain dengan taringnya tidak mengeluarkannya daripada kategori haiwan laut yang halal untuk dimakan, berdasarkan kepada keumuman nas yang menghalalkan semua hidupan laut dan bangkainya selagi mana tiada dalil lain yang menunjukkan kepada pengharamannya dan tidak memudaratkan.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

[1] Lihat https://www.britannica.com/animal/megalodon. Diakses pada 17 Oktober 2023.

Bertarikh: 18 Oktober 2023 bersamaan 3 Rabiulakhir 1445