#4144: Biografi Imran bin Husain R.A 

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Siapa Imran bin Husain R.A?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Berkenaan tarikh lahirnya, tidak dapat dipastikan kerana sedikitnya maklumat. Beliau meninggal dunia sekitar tahun 52 H di Basrah.

Beliau memeluk Islam pada tahun ke-7 H bersamaan dengan masuk Islamnya Abu Hurairah R.A ketika perang Khaibar.

Setelah kewafatan Rasulullah, pada zaman Umar R.A, beliau dihantar ke Basrah untuk mengajar kepada penduduknya ajaran Islam. Di Basrah, beliau mengajarkan agama serta meriwayatkan hadith kepada para ulama’ generasi tabi’in.

Antara murid beliau ialah Mutarrif bin Abdillah bin al-Syikhir, Abu Raja’ al-’Utaridi, Zurarah bin Aufa, al-Hasan, Ibn Sirin, Abdullah bin Buraidah, al-Sya’bi, Ata’ maula Imran bin Husain dan ramai lagi.

Imam al-Zahabi dalam Siyar A’lam al-Nubala’ (2/508) menyebut: Beliau Imran bin Husain bin ‘Ubaid bin Khalaf al-Khuza’i, seorang imam teladan, sekaligus sahabat Rasulullah SAW, Abu Nujaid al-Khuza’i.

Beliau pernah menjawat sebagai qadhi (hakim) di Basrah dan diutuskan oleh Umar ke Basrah untuk mengajar agama kepada penduduknya. Al-Hasan pernah bersumpah, “Orang terbaik yang pernah datang ke Basrah untuk mereka adalah Imran bin Husain.”

Mutarrif bin Abdullah berkata: Imran bin Husain berkata kepadaku: Aku akan menceritakan kepadamu sebuah hadith dan semoga Allah memberikan manfaat kepadamu dari hadith tersebut. Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah mengumpulkan haji dan umrah, tidak melarangnya sampai wafat, serta tidak ada ayat al-Quran yang mengharamkannya, dan malaikat mengucapkan salam kepadaku, lalu Nabi SAW bersabda:

 فَلَمَّا اكْتَوَيْتُ، أَمْسَكَ ذَلِكَ؛ فَلَمَّا تَرَكْتُهُ، عَادَ إِلَيَّ

Maksudnya: “Ketika aku mengubati penyakitku dengan besi panas, penyakit itu hilang, dan ketika aku tidak melakukannya, penyakit itu kembali kepadaku.”

Riwayat Muslim (1226)

Imran berperang bersama Nabi SAW tidak hanya sekali. Pada awalnya Imran singgah di negeri kaumnya, kemudian kembali ke Madinah.

Imran bin Husain berkata, “Aku tidak menyentuh kemaluanku dengan tangan kananku sejak aku berbai’ah kepada Rasulullah SAW.”

Menurut aku (Imam al-Zahabi), dia termasuk orang yang menghindarkan dari fitnah dan tidak berperang bersama Ali.

Sebuah Kisah

Kisah Imran bin Hushain Mendapatkan Salam dari Malaikat

Imam Nawawi dalam Syarah Muslim menjelaskan bahwa Imran bin Hushain memiliki penyakit buasir yang sudah parah namun dirinya selalu bersabar.

Imam Bukhari meriwayatkan sebuah hadist yang berbunyi: Diriwayatkan dari Imran bin Hushain Radhiyallahu Anhu berkata: Aku mempunyai penyakit bawasir, lantas aku bertanya kepada Nabi Muhammad shalallahu alaihi wasallam tentang urusan shalat. Kemudian Rasulullah bersabda:

“صَلِّ قَائِمًا, فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا, فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ

Maksudnya: Solatlah kamu dalam keadaan berdiri, jika tak mampu maka duduklah, bila tak mampu maka sambil berbaring.

Riwayat al-Bukhari (1117)

Hal inilah yang menjadikan Imran bin Hushain selalu mendapatkan salam dari para Malaikat. Imam Nawawi mengutip penjelasan Imam Al Qurthubi bahwa Imran bin Hushain yang mendapatkan salam dari Malaikat sebagai bentuk penghormatan kepadanya.

Imam al-Razi dalam tafsirnya menjelaskan bahawa Allah mengkategorikan dosa yang dilakukan orang mukmin menjadi dua. Pertama, dosa yang terhapus disebabkan sabar saat menghadapi musibah di dunia. Kedua, Allah mengampuni dosa saat seseorang hidup di dunia.

Menurut Ibnu Qutaibah, Imran bin Hushain meninggal dunia pada masa sahabat Muawiyah memimpin daulah Umayyah dan meninggal di Basrah pada tahun 52 H.

Kewafatan

Imran bin Husain meninggal dunia pada tahun 52 H. (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 2/508)

Kami akhiri dengan doa:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا وَصَغِيرِنَا وَكَبِيرِنَا وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى اَلْإِسْلَامِ وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى اَلْإِيمَانِ اَللَّهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تُضِلَّنَا بَعْدَهُ

Maksudnya: “Ya Allah, ampuni orang yang hidup di antara kami, orang yang meninggal dunia di antara kami, orang yang ada di kalangan kami dan orang yang tiada, yang kecil di kalangan kami dan yang tua, serta yang lelaki di kalangan kami dan yang perempuan. Ya Allah, orang-orang yang telah Engkau hidupkan di antara kami, maka hidupkanlah dia dalam Islam dan orang-orang yang telah Engkau matikan di antara kami, matikanlah dia dalam iman. Ya Allah, janganlah Engkau halang kami dari pahalanya dan janganlah Engkau sesatkan kami selepasnya.”

Riwayat Abu Daud (3201); al-Tirmizi (1024); al-Nasa’i (1986) dan Ibn Majah (1498)