#4218: Syarah Makna Lafaz Doa Qunut

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh syarahkan berkenaan makna dalam lafaz doa Qunut?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Doa qunut di sisi mazhab Syafii hukumnya sunat ab’adh pada sembahyang Subuh rakaat kedua dan jika ditinggalkan, maka hendaklah sujud sahwi.

Diriwayatkan daripada Hasan bin Ali R.A, katanya:

عَلَّمَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَلِمَاتٍ أَقُولُهُنَّ فِي الوِتْرِ: اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ، وَعَافِنِي فِيمَنْ عَافَيْتَ، وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ، وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ، وَقِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ، إِنَّكَ تَقْضِي وَلَا يُقْضَى عَلَيْكَ، وَإِنَّهُ لَا يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ، وَلَا يَعِزُّ مَنْ عَادَيْتَ، تَبَارَكْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَيْتَ

Maksudnya: Rasulullah SAW telah mengajarku beberapa perkataan untuk aku sebut di dalam witir: “Ya Allah Ya Tuhan kami! Kurniakanlah kepadaku petunjuk di kalangan mereka yang mendapat petunjuk-Mu, sihatkan diriku di kalangan mereka yang Engkau berikan kesihatan. Tolonglah daku di kalangan mereka yang mendapat pertolongan-Mu. Berkatilah nikmat yang engkau kurniakan kepadaku. Peliharalah diriku daripada segala keburukan yang Engkau tentukan. Sesungguhnya Engkaulah penentu dan tiada sesiapa yang berkuasa ke atas-Mu. Sesungguhnya tidak akan hina orang yang Engkau muliakan dan tidak akan mulia orang yang Engkau musuhi. Wahai Tuhan kami, Engkaulah yang Maha Suci lagi yang Maha Tinggi”.

Riwayat Abu Dawud (1425), al-Nasaie (3/284), al-Tirmizi (464), Ibn Majah (1178), Ahmad (1/200), al-Tabarani dalam al-Kabir (3/73) dan al-Baihaqi (2/210). Hadith ini dinilai sahih sebagaimana dalam Taudhih al-Ahkam (2/251)

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Makna al-Kalimat dalam lafaz doa qunut ini luas:

  • اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ: Hidayah adalah daripada Allah SWT adalah kejayaan dan inspirasi untuk mencapai tujuan yang diinginkan. Hidayah ini hanya datang daripada Allah SWT, sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran: “Sesungguhnya kamu tidak dapat memberi petunjuk kepada siapa yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya.” (Surah al-Qasas: 56). Jenis hidayah lainnya adalah petunjuk dan bimbingan, yang merupakan fungsi para rasul, sebagaimana disebutkan dalam al-Quran: “Sesungguhnya kamu memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (Surah al-Shura: 52).
  • وَعَافِنِي فِيمَنْ عَافَيْتَ: Maksudnya adalah lindungilah aku dari penyakit dan musibah di antara pelbagai jenis perlindungan yang telah Engkau berikan. Lindungilah juga agamaku dari penyakit syubhat dan hawa nafsu.
  • وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ: Maka kendalikanlah seluruh urusanku, kepemimpinan yang umum di antara makhluk-Mu, dan tunjukkanlah kepemimpinan khusus, sehingga aku menjadi salah satu dari wali-wali dan pengikut yang berhasil dari golongan-Mu. Maka kendalikanlah seluruh urusanku, jangan serahkan aku kepada diriku sendiri atau kepada selain Engkau.
  • وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ: Berkatilah apa yang Engkau berikan kepadaku, barakah adalah kebaikan yang banyak, iaitu letakkanlah berkat dalam apa yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada umur, harta, anak, ilmu, dan amal.
  • وَقِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ: Kata “مَا” disini berfungsi sebagai kata penghubung yang ertinya “yang.” Maka hindarkanlah aku dari kejahatan yang Engkau takdirkan dalam makhluk-Mu. Kerana kejahatan tidak berasal daripada perbuatan Allah SWT, melainkan berasal dari makhluk-Nya. Oleh kerana itu, hadith menyebutkan: “Kebaikan berada di tangan-Mu, sedangkan kejahatan bukan urusan-Mu.”
  • إِنَّكَ تَقْضِي : Engkau menetapkan dan menentukan apa yang Engkau kehendaki.
  • وَلَا يُقْضَى عَلَيْكَ: Tidak ada hukuman atau keputusan yang ditujukan kepada-Mu. Engkau berbuat sesuai dengan kehendak-Mu. Firman Allah SWT: “Dia tidak diminta pertanggungan jawab tentang apa yang Dia lakukan, tetapi mereka akan diminta pertanggungan jawab.” (Surah al-Anbiya: 23). Allah SWT menetapkan hukum bagi diri-Nya sendiri dan mengatur segala sesuatu.
  • إِنَّهُ لَا يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ: Maksudnya adalah Dia tidak akan mengalami kehinaan bagi orang yang Engkau jadikan wali dan penolong-Nya. Dia tidak akan mengalami kehinaan atau kekalahan, “Sesiapa yang menghendaki kemuliaan, maka kepada Allahlah kemuliaan itu semuanya.” (Surah Fatir: 10), “Allah telah menetapkan bahawa Dia dan Rasul-Nya akan menang.” (Surah al-Mujadilah: 22).
  • تَبَارَكْتَ رَبَّنَا: Diperbanyak kebaikan-Mu, meluaskan kasih sayang-Mu kepada makhluk-Mu, dan limpahkan keutamaan-Mu kepada semua makhluk-Mu.
  • “رَبَّنَا” bermaksud: Wahai Tuhan kami.
  • وَتَعَالَيْتَ: Ketinggian Allah SWT adalah sifat yang kekal sejak azali yang terdapat dalam banyak nas daripada al-Quran dan hadith. Dia memiliki ketinggian, iaitu sifat yang tetap dan kekal. Dia memiliki ketinggian pada Zat-Nya, Dia Maha Tinggi atas semua makhluk-Nya, yang terpisah daripada mereka, dan Dia memiliki ketinggian sifat-Nya, yang tidak menyerupai atau serupa dengan makhluk-Nya.

Ketinggian-Nya atas makhluk-Nya adalah dengan kekuasaan-Nya. Allah SWT berfirman: “Dan Dia Maha Kuasa atas hamba-hamba-Nya.” (Surah al-An’am: 18). Sementara keadaan-Nya yang tinggi di atas ‘Arsy-Nya adalah suatu kebenaran yang tetap, namun hal ini tidak boleh diartikan secara harfiah atau dibandingkan dengan makhluk-Nya.

Keadaan-Nya yang tinggi di atas ‘Arsy-Nya adalah kebenaran yang tetap, namun hal ini tidak boleh diertikan secara harfiah atau dibandingkan dengan makhluk-Nya. Ini adalah mazhab Ahlu al-Sunnah wa al-Jama’ah yang menjauhkan diri dari tamthil dan tasybih (menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya).

Dalam “Syarh al-Iqna’” dinyatakan: “Tidak ada masalah jika seseorang berdoa dalam qunut witir sesuai dengan kehendaknya, dan makmum mengaminkan doa tersebut tanpa qunut jika dia mendengar doa tersebut, dan jika dia tidak mendengar, maka dia berdoa. Jika seseorang berdoa sendirian, dia dapat mengucapkan: ‘اللَّهُمَّ اهْدِنِي ‘, dan ketika dia selesai witir, disunnahkan untuk mengucapkan: ‘سبحان الملك القدوس’ tiga kali, dan meninggikan suara pada yang ketiga.” [Riwayat Ahmad (33/149) dan al-Nasa’i (2/173)].

أَقُولُهُنَّ فِي الوِتْرِ: Ini menunjukkan bahawa seseorang diizinkan untuk menambahkan doa dalam qunut witir di atas kalimat-kalimat ini. Dan juga, Rasulullah SAW tidak pernah mengatakan kepada al-Hasan: “Jangan mengucapkan selain itu,” tetapi baginda mengajarkannya untuk mengucapkannya.

Syeikh al-Islam mengatakan: Seseorang diberi pilihan dalam doa qunut antara melakukannya atau meninggalkannya, dan disukai untuk mengakhiri doa tersebut dengan selawat kepada Nabi SAW seperti yang diriwayatkan al-Tirmidzi (486), daripada Umar R.A: “Doa itu tertahan di antara langit dan bumi, tidak ada yang naik darinya kecuali setelah engkau berselawat kepada Nabi-mu.” (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/253-255)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin. Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)