#4219: Pesanan Nabi Supaya Berlindung Daripada Empat Perkara

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah empat perkara yang nabi pesan supaya berlindung ketika tasyahhud akhir?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Dalam menjawab persoalan di atas, Rasulullah SAW mengajar kita membaca doa berlindung daripada empat perkara selepas tahiyyat akhir, sebagaimana riwayat daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ التَّشَهُّدِ الآخِرِ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ

Maksudnya: Apabila kamu selesai daripada membaca tasyahhud akhir, maka berlindunglah dengan Allah daripada empat perkara: Dengan berdoa: (اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ) Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab Neraka Jahannam, daripada azab kubur, fitnah kehidupan dan kematian dan daripada kejahatan fitnah al-Masih al-Dajjal.”

Riwayat al-Bukhari (1377) dan Muslim (588)

Ibn Hajar al-’Asqalani menjelaskan: Para ahli bahasa berkata bahawa ‘fitnah’ ialah ujian dan cubaan. Al-Qadhi ‘Iyadh berkata: “Dalam kehidupan seharian, perkataan tersebut digunakan untuk sesuatu yang tidak disukai.” Perkataan ini boleh juga bermakna pembunuhan, naminah (adu domba) dan sebagainya. (Lihat Fath al-Bari, 4/682)

Al-Azhari menyebut: “Inti makna fitnah di dalam bahasa Arab terkumpul pada makna cubaan dan ujian.” (Lihat Tahzib al-Lughah, 14/296 dan Mu’jam Maqayis al-Lughah, 4/472)

Ibn al-Athir pula berkata: “(Perkataan fitnah) banyak penggunaannya dalam perkara yang tidak disukai. Kemudian ia banyak digunakan untuk makna-makna; dosa, kekafiran, perang, pembakaran, penghilangan dan memalingkan sesuatu.” (Lihat al-Nihayah, 3/410)

Ibn al-A’rabi telah meringkaskan makna-makna fitnah dengan menyebut:  “Fitnah bermakna ujian, fitnah bermakna cubaan, fitnah bermakna harta, fitnah bermakna anak-anak, fitnah bermakna kekafiran, fitnah bermakna perselisihan pendapat di antara manusia, fitnah bermakna pembakaran dengan api.” (Lihat Lisan al-’Arab, 13/317)

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: “Hadith ini menunjukkan sunatnya berdoa selepas tasyahhud dan berselawat ke atas Nabi SAW ketika kedudukan ini, pada akhir solat. Syeikh al-Islam berkata: Berdoa pada akhir solat sebelum keluar daripadanya adalah masyru’ secara sunnah yang sangat kuat, berdasarkan ijma’ umat Islam, dan amalan doa-doanya yang berkaitan dengan solat hanya dilakukan oleh Baginda SAW dalam keadaan ini, dan Baginda menyuruh untuk melakukannya dalam keadaan ini, selagi mana ketika bermunajat kepada Tuhan, maka sepatutnya tidak meninggalkan permintaan kepada Tuhannya dalam keadaan berdoa, dan mendekati-Nya.

Disunatkan untuk berdoa dengan doa yang ma’thur ini, dan berlindung kepada Allah SWT daripada kejahatan empat perkara, kerana ia merupakan asas bencana dan kejahatan; kejahatan ada dua jenis: sama ada azab barzakh atau azab di akhirat, dan sebab-sebabnya adalah ujian kehidupan, ujian kematian, atau ujian al-Masih al-Dajjal. Berdoa dengan lafaz ini disyorkan secara ijma’ dan hanya diwajibkan oleh Tawus dan al-Zahiriyyah.

Azab Neraka adalah azab yang sangat hebat dan kekal, tidak dapat dibayangkan atau dijelaskan; kerana ia melampaui keupayaan, Allah SWT berfirman: “Dan orang-orang yang berada dalam neraka berkata kepada penjaga-penjaga neraka, ‘Berdoalah kepada Tuhanmu untuk mengurangkan sedikit daripada azab untuk kami pada hari ini.'” [Surah Ghafir: 49], dan ia berterusan dalam kedahsyatannya.

Doa ini juga khas untuk tasyahhud terakhir; seperti yang dinyatakan dalam riwayat Muslim: “Apabila seseorang daripada kamu selesai dengan tasyahhud terakhirnya…” dan ia hanya dikatakan selepas tasyahhud dan selawat ke atas Nabi SAW. Duduk terakhir dalam solat, susunannya adalah yang terbaik untuk zikir dan doa, susunan yang sejajar dengan adab berdoa, bermula dengan memuji Allah Taala, menyebut keagungannya, kemudian solat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW, kemudian berdoa. Doa tidak akan mencapai matlamatnya kecuali dengan pengenalan ini.

Syeikh al-Islam berkata: Allah menciptakan kerelaan-Nya bagi hamba-Nya sebelum berdoa dengan penghormatan kepada Allah, kemudian dengan bersaksi kepada-Nya dengan ketuhanan-Nya, dan kepada Rasul-Nya dengan risalahnya, kemudian dengan bersalawat ke atas Rasul-Nya. Kemudian dikatakan kepadanya: Pilihlah doa yang paling kamu sukai, dan hendaklah dilakukan dengan khusyuk dan adab; kerana doa tidak akan dijawab daripada hati yang lalai. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/284-285)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin. Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)