#4220: Doa Nabi Yang Diajar pada Abu Bakar Semasa Solat

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah doa yang nabi yang diajar pada Abu Bakar semasa solat?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Dalam menjawab persoalan di atas, diriwayatkan daripada Abu Bakar R.A:

أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: عَلِّمْنِي دُعَاءً أَدْعُو بِهِ فِي صَلاَتِي. قَالَ: «قُلْ: اللَّهُمَّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي ظُلْمًا كَثِيرًا، وَلاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، فَاغْفِرْ لِي مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ، وَارْحَمْنِي إِنَّكَ أَنْتَ الغَفُورُ الرَّحِيمُ».

Maksudnya: “Bahawasanya beliau bertanya kepada Rasulullah SAW: “Ajari aku doa untuk aku membacanya dalam solatku.” Baginda bersabda: “Ucapkanlah (doa):

 اللَّهُمَّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي ظُلْمًا كَثِيرًا، وَلاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، فَاغْفِرْ لِي مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ، وَارْحَمْنِي إِنَّكَ أَنْتَ الغَفُورُ الرَّحِيمُ

(Ya Allah, sesungguhnya aku amat menzalimi diriku sendiri, dan tidak ada yang mengampuni dosa-dosa selain Engkau. Maka, ampunilah aku dengan keampunan daripada sisi-Mu, dan rahmatilah aku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang).”

Riwayat al-Bukhari (834) dan Muslim (2705)

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: “Antara fiqh Abu Bakar R.A, beliau mengetahui bahawa solat adalah ikatan terdekat antara hamba dan Tuhannya, dan bahawa solat adalah salah satu keadaan di mana doa dijawab. Oleh itu, beliau meminta Nabi SAW untuk mengajarinya doa yang paling bermanfaat dan sesuai untuk waktu tersebut. Nabi SAW mengajarkan kepadanya doa ini, yang dapat meningkatkan kedudukan pemohon ke tingkat yang lebih tinggi, dan beliau juga mengajarkannya wasilah yang mendekatkan doa tersebut untuk diterima. Dalam al-Syarh, dikatakan bahawa hadith ini adalah dalil pensyariatan berdoa dalam solat secara umum, tanpa menentukan tempat tertentu. Antara tempat-tempat tertentu untuk berdoa termasuk setelah tasyahhud dan selawat untuk Nabi SAW. Nabi SAW bersabda, “Maka hendaklah dia memilih apa yang diinginkannya dari doa.”

Dalam hadith ini, hamba mengakui dosa-dosanya dan kekurangannya dalam menjalankan kewajiban atau melakukan yang dilarang. Dalam doa ini, terdapat permohonan kepada Allah Taala dengan menyebut nama-nama-Nya yang indah ketika meminta hajat dan berlindung daripada bahaya. Doa ini juga menunjukkan bahawa orang yang berdoa menggambarkan sifat-sifat Allah SWt yang sesuai dengan situasi tersebut. Sebagai contoh, menyebut “al-Ghafur, al-Rahim” ketika memohon ampun dan rahmat. Dalam hadith ini juga, terdapat dorongan untuk mencari ilmu dan bertanya kepada para ulama, terutama dalam masalah-masalah penting dan hal-hal yang dihajatkan. Dalam hadith ini juga terdapat kewajiban memberikan nasihat ulama kepada yang belajar, mengarahkannya pada hal-hal yang lebih bermanfaat baginya, dan memberinya dasar-dasar ilmu dan prinsip-prinsip hukum agar manfaatnya menjadi lebih sempurna dan lengkap. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/289)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin. Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)