#4235: Antara Zikir yang Warid selepas Solat dan Syarahnya

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah antara zikir yang warid selepas solat dan syarahnya?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan daripada al-Mughirah Bin Syu’bah R.A, katanya:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ: «لاَ إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الجَدِّ مِنْكَ الجَدُّ

Maksudnya : “Bahawa Nabi SAW mengucapkan pada setiap selesai solat wajib: “لاَ إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الجَدِّ مِنْكَ الجَدُّ” (Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa tiada sekutu bagi-Nya, Tiada Tuhan melainkan Allah yang tunggal tiada sekutu bagi-Nya, Ya Allah, tiadalah yang dapat menahan apa-apa yang Engkau berikan, tiadalah pula yang dapat memberikan apa-apa yang Engkau tahan, dan tiadalah bermanfaat kekayaan para pemilik kekayaan melainkan kekayaan daripada-Mu)

Riwayat al-Bukhari (844) dan Muslim (593)

Berdasarkan hadith ini, menunjukkan bahawa antara zikir yang disunnahkan selepas solat ialah sebagaimana yang disebut dalam hadith ini, iaitu “لاَ إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، اللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الجَدِّ مِنْكَ الجَدُّ”.

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Hadith ini menunjukkan zikir ini adalah disunatkan setelah semua solat fardhu lima waktu, dan ia dilakukan secara langsung selepas salam; kerana sesuatu yang diikuti oleh sesuatu yang lain, dan yang nyata dibawanya sekali setelah solat, dan ia memerlukan kajian yang mendalam. Zikir yang mulia ini disyariatkan selepas solat fardhu, yang merupakan amalan terbaik; kerana ia mengandungi pengukuhan kepada Tuhannya yang Maha Esa, menafikan sekutu bagi-Nya dalam zat, sifat, dan ibadah-Nya, serta mengukuhkan kesempurnaan kekuasaan-Nya, dan melibatkannya hanya kepada-Nya. Kemudian, mengesahkan bahawa segala perbuatan pemberian dan penolakan adalah hak mutlak-Nya, dan bahawa makhluk mana pun tidak mendatangkan manfaat, bahagian, atau kekayaan baginya, selain dari Allah Yang Maha Esa, yang memiliki kerajaan dan kuasa. Oleh itu, apabila hamba mengetahui ini, hatinya terikat kepada Tuhan Yang Maha Esa, dan ia memalingkan perhatiannya dari yang lain. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/296)

Berkenaan dengan syarah lafaznya, Syeikh Abdullah al-Bassam berkata lagi:

  • “لاَ إِلَهَ إِلَّا اللهُ”: “La” bermaksud menafikan, “ilah” ialah nama, manakala berita (khabar) tentangnya telah dihapuskan, dengan makna “Hak,” dan nama keagungan (Allah) menggantikannya. Ini adalah kalimah tauhid yang disepakati, mengandungi unsur nafi dan ithbat. Bahagian “La ilaha” adalah penafian terhadap ilah (Tuhan), dan “illallah” adalah pengesahan keberadaan Tuhan Yang Maha Esa. Dengan dua sifat ini, kalimat ini menjadi kalimat tauhid dan syahadah.
  • “وَحْدَهُ”: Dijadikan sesuatu yang khusus, bermaksud Tuhan berdiri sendiri dan tidak bersama sesiapa pun.
  • “لاَ شَرِيكَ لَهُ”: Boleh dianggap sebagai pengesahan bagi “وَحْدَهُ” kerana Tuhan ditakrifkan dengan keesaan-Nya, atau sebagai pengesahan penafian terhadap sekutu dan syirik. Kalimah ikhlas merangkumi nafi dan ithbat.
  • “لَهُ المُلْكُ”: Bermaksud segala kerajaan adalah kepunyaan-Nya, dan bagi-Nya segala keagungan dan keunggulan.
  • “وَلَهُ الحَمْدُ”: Semua bentuk pujian bagi-Nya
  • “وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ”: Dari segi penekanan dan kelengkapan, kerana Allah, dengan keunikan-Nya, kepunyaan-Nya, dan pujian bagi-Nya, dengan keharusan, tentu berkuasa atas segala sesuatu. Penyebutannya adalah untuk penekanan dan kelengkapan.
  • “القَدِير”: Nama dari nama-nama Allah, sifat dari sifat-Nya Yang Maha Tinggi, yang memiliki kekuatan mutlak di langit dan bumi.
  • ” لِمَا أَعْطَيْتَ، لِمَا مَنَعْتَ “: Iaitu apa yang Engkau berikan dan apa yang Engkau larang, atas hikmah-Mu.
  • “الجَدُّ”: Dalam semua riwayat, dengan fathah pada huruf jim, bermaksud kekayaan.
  • “مِنْكَ”: Berkaitan dengan perkataan ” يَنْفَعُ” (berguna), dan tidak sesuai untuk berkaitan dengan “الجَدُّ,” seperti yang diungkapkan oleh Ibnu Daqiq al-‘Id. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/295-296)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.