#4293: Kelebihan Pokok Sidir

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apa itu pokok sidir, benarkah ia pokok bidara dan apakah kelebihannya sehingga disebut dalam al-Quran? Mohon penjelasan Dato’. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ

‎‏ فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ

Maksudnya: Dan puak kanan, – alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu? Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.

(Surah al-Waqiah 27-28)

Menjawab bagi persoalan di atas kami katakan di sini bahwa Apabila al-Quran menjelaskan pohon al-Sidr yang merupakan antara tumbuhan yang memberi manfaat kepada ahli syurga, ternyata pohon ini juga memberikan manfaat kepada manusia di dunia. Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam al-Tibb al-Nabawi menyenaraikan beberapa manfaat yang diperolehi apabila seseorang memakan buah pohon al-Sidr.

Antara manfaat yang disebutkan oleh Ibn al-Qayyim ialah:

  • Melegakan sakit cirit-birit.
  • Membersihkan usus daripada kekotoran disebabkan pemakanan.
  • Menyembuhkan penyakit kuning.
  • Mendatangkan selera makan.
  • Membuang kahak.
  • Memudahkan penghadaman.

Demikianlah khasiat yang dinyatakan oleh Ibn Qayyim berkaitan manfaat yang diperolehi oleh mereka yang memakan buah pohon al-Sidr yang juga dikenali dengan buah bidara dalam kalangan masyarakat melayu. (Lihat Tafsir al-Bayan, 5/592-593)

Semoga Allah memberikan kefahaman yang jelas dalam melaksanakan segala titah perintahnya dan kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِيْنِنَا وَدُنْيَانَا وَأَهْلِنَا وَمَالِنَا، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِنَا وَآمِنْ رَوْعَاتِنَا ، اللَّهُمَّ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيْنَا وَمِنْ خَلْفِنَا وَعَنْ أَيْمَانِنَا وَعَنْ شَمَائِلِنَا وَمِنْ فَوْقِنَا ، وَنَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ نُغْتَالَ مِنْ تَحْتِنَا

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) dalam agama, dunia, keluarga dan harta kami. Ya Allah, tutupilah aib kami dan berilah ketenteraman di hati kami. Ya Allah, jagalah kami dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atas kami. Kami memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar dari bawah kami.”

Wallahua’lam