#4595: Sebab Datangnya Hadith: Aku Diperintahkan untuk Membunuh Manusia…”

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah terdapat hadith seperti yang dinukilkan oleh Imam Nawawi, hadith ke-8 dan apakah sebab datangnya hadith tersebut?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Daripada Ibn Umar R.Anhuma bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الإِسْلامِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللهِ تَعَالَى

Maksudnya: “Aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasulullah, mendirikan Solat, menunaikan zakat. Jika mereka melakukan hal itu maka darah dan harta mereka akan dilindungi kecuali dengan hak Islam dan perhitungan sebenar mereka diserahkan kepada Allah SWT.”

Riwayat al-Bukhari (25) dan Muslim (22)

Sebab wurudnya (datangnya hadith ini) adalah seperti yang disebut oleh Ibn Abi Syaibah di dalam al-Musannaf: Daripada Abu Hurairah R.A, katanya:

قَالَ عُمَرُ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَأَدْفَعَنَّ اللِّوَاءَ غَدًا إِلَى رَجُلٍ يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ يَفْتَحُ اللهُ بِهِ» قَالَ عُمَرُ: مَا تَمَنَّيْتُ الْإِمْرَةَ إِلَّا يَوْمَئِذٍ فَلَـمَّا كَانَ الْغَدُ تَطَاوَلْتُ لَهَا  قَالَ: فَقَالَ: يَا عَلِيُّ، قُمِ اذْهَبْ فَقَاتِلْ وَلَا تَلْفِتْ حَتَّى يَفْتَحَ اللهُ عَلَيْكَ فَلَـمَّا قَفَّى كَرِهَ أَنْ يَلْتَفِتَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، عَلَامَ أُقَاتِلُهُمْ؟ قَالَ: حَتَّى يَقُولُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ فَإِذَا قَالُوهَا حَرُمَتْ دِمَاؤُهُمْ وَأَمْوَالُهُمْ إِلَّا بِحَقِّهَا.

Maksudnya: “Umar berkata: Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “Aku benar-benar akan menyerahkan panji ini kepada seorang lelaki yang mencintai Allah dan Rasul-Nya, dan Allah akan memberi kemenangan dengannya.” Umar berkata: “Aku tidak pernah mengharapkan kepada kepimpinan melainkan hari itu. Apabila keesokan harinya, aku pun bercita-cita untuknya.” Umar berkata lagi: Kemudian Nabi SAW bersabda: “Wahai Ali, bangun dan pergilah berperang, serta jangan berpaling sehinggalah Allah memberi kemenangan kepadamu.” Maka apabila dia beredar, dia pun benci untuk berpaling lagi.  Ali bertanya: “Ya Rasulullah, atas dasar apa aku memerangi mereka?” Baginda bersabda: Sehinggalah mereka mengucapkan ‘لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ’ (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah.” Jika mereka telah mengucapkannya, maka telah terhalang dariku darah dan harta mereka kecuali dengan haknya.”

Riwayat Ibn Abi Syaibah dalam al-Musannaf (36882)

Selain itu, hadith tersebut juga dijelaskan oleh para ulama’ bahawa ia muncul berkenaan dengan orang-orang musyrik Arab yang ketika itu memerangi dakwah Nabi SAW. Mereka memusuhi dakwah Nabi SAW sejak pertama kali Baginda berdakwah mengajak orang ramai untuk menyembah Allah SWT tanpa mempersekutukannya.

Orang-orang musyrik Arab ini juga telah menyeksa umat Islam yang lemah selama tiga belas tahun lamanya dan memerangi Nabi SAW selama sembilan tahun, ketika Baginda berada di Madinah. Mereka juga melanggar perjanjian damai yang telah disepakati bersama orang-orang Islam. Justeru, apabila Nabi SAW bersabda: ‘أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ’, maka sesungguhnya sasaran daripada sabda Nabi SAW tersebut ditujukan terhadap orang-orang musyrik Arab yang memerangi umat Islam, dan bukan orang-orang musyrik secara umum.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”