#4604: Sumpah yang Membawa kepada Bohong Seperti dengan Agama Selain Islam

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Bolehkah seseorang bersumpah seperti katanya: Saya bersumpah dengan agama selain Islam, tetapi dia dusta.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Dalam bab sumpah, Islam mengajar supaya bersumpah hanya dengan nama Allah, sepertimana sebuah hadith yang masyhur:

مَنْ كَانَ حَالِفًا فَلْيَحْلِفْ باللَّهِ، أَوْ لِيَصْمُتْ

Maksudnya: “Sesiapa yang ingin bersumpah, maka hendaklah dia bersumpah dengan nama Allah, atau lebih baik diam.”

Riwayat al-Bukhari (3836) dan Muslim (1646)

Dalam menjawab persoalan di atas, ucapan tersebut adalah amat berat. Daripada Thabit bin al-Dahhak, daripada Nabi SAW, katanya:

مَنْ حَلَفَ بِمِلَّةٍ غَيْرِ الإِسْلاَمِ كَاذِبًا فَهُوَ كَمَا قَالَ

Maksudnya: “Sesiapa yang bersumpah secara dusta atas nama agama selain Islam maka keadaannya seperti yang dia katakan (tidak berada dalam agama Islam).”

Riwayat al-Bukhari (6105)

Al-Mubarakfuri berkata: Siapa yang bersumpah dengan agama atau syariat, maka umumnya termasuk semua agama seperti Yahudi, Nasrani, Dahri dan seumpamanya selain daripada Islam. Di mana dia dusta dengan maksud kalamnya sebagai ancaman dan kesungguhan dalam ancaman tersebut, bukanlah sebagai hukuman, seolah-olah seorang itu berkata: Dia berhak dikenakan hukuman berdasarkan apa yang dia iktiqad. Katanya: Dan sebanding dengannya siapa yang meninggalkan solat, maka hukumnya kufur dengan maksud wajib dikenakan hukum dengan sebab kufur tersebut. Dengan sebab itulah, Ibn Munziri bukanlah secara mutlak menisbah kepada kufur, tetapi hukum dikehendaki di sini dia dusta dengan pendustaan yang besar. (Lihat Tuhfah al-Ahwazi, 5/175)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ  وَالأَدْوَاءِ

Maksudnya:  “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”