4687: Membebaskan Hamba atau Tawanan

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Benarkah Islam menitik beratkan pembebasan hamba atau tawanan?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا ٱلْعَقَبَةُ (١٢) فَكُّ رَقَبَةٍ

Maksudnya: “Adakah engkau tahu apa itu halangan tersebut? Ia adalah memerdekakan hamba.”

(Surah al-Balad: 12-13)

Menurut al-Razi, perkataan (فَكُّ رَقَبَةٍ) di dalam ayat 13 daripada Surah al-Balad memiliki tiga maksud:

  • Membebaskan hamba yang dimiliki tanpa sebarang syarat.
  • Membebaskan hamba mukatab (yang terikat dengan perjanjian tertentu dengan tuannya bagi membebaskan dirinya) dengan cara membantunya melunaskan hutang yang ditetapkan oleh tuannya.
  • Membebaskan diri sendiri daripada neraka dengan melakukan ibadah yang diperintahkan oleh Allah SWT dan meninggalkan atau menjauhkan diri daripada dosa dan maksiat. Jumhur ahli tafsir cenderung kepada maksud ini ketika mentafsirkan ayat tersebut.

Menurut Abu Hanifah, membebaskan hamba dikira sebagai sebaik-baik sedekah. (Lihat al-Tafsir al-Kabir, 31/169)

Jika diperhatikan, sebenarnya terdapat banyak hukum disyariatkan dalam Islam yang menyokong maksud ayat 13 daripada Surah al-Balad seperti kaffarah sumpah, kaffarah zihar, diyat bagi kesalahan membunuh tanpa niat atau dengan niat setelah diberi keampunan oleh keluarga si mati. Kesimpulannya, Islam amat serius dengan isu pembebasan hamba dan misi kemanusiaan ini telah dianjurkan dan dilaksanakan seawal zaman Makkah lagi.

Pada zaman penjajahan Barat, sistem perhambaan dijadikan salah satu daripada pemangkin ekonomi negara-negara penjajah. Hamba digunakan sebagai tenaga buruh dalam kerja-kerja pembinaan selain dijadikan sebagai barang pertukaran. Walaupun pemansuhan sistem hamba telah dimasyhurkan oleh Abraham Lincoln melalui perisytiharan pembebasan (Emancipation Proclamation) pada tahun 1863. Namun, berdasarkan kajian terhadap dokumen-dokumen rasmi yang tersimpan dalam Perpustakaan Kongres, perisytiharan tersebut dibuat bagi mendapat sokongan politik dan ia sebagai strategi ketenteraan bagi memenangi perang saudara yang melanda Amerika pada ketika itu.[1] (Lihat Tafsir al-Bayan, 6/497-498)

Sikap yang ditunjukkan oleh pejuang Palestin untuk mengadakan pertukaran tawanan dengan rejim Zionis Israel adalah terpuji, bahkan mendapat liputan yang baik antarabangsa dengan sikap ditunjukkan serta sikap terhadap tawanan dalam Taufan al-Aqsa baru-baru ini.

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya:  “Ya Allah selamatkanlah orang-orang yang lemah dari kalangan orang-orang yang beriman.”

 Riwayat al-Bukhari (6393)

اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الكِتَابِ، وَمُجْرِيَ السَّحَابِ، وَهَازِمَ الأَحْزَابِ، اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ

Maksudnya: “Ya Allah yang menurunkan Kitab, yang menjalankan awan, yang menghancurkan pasukan musuh, kalahkan mereka dan bantulah kami menewaskan mereka.”

 Riwayat al-Bukhari (2965)

 

Nota kaki:

[1] Historical Kan Periodical: Marsum Tahrir al-Abid fi al-Wilayat al-Muttahidah. 5 (15).