#4725: Doa Nabi SAW kepada Pesakit

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Selain daripada yang disebutkan, ada ke tidak doa Nabi SAW yang lain kepada pesakit, terutamanya yang membabitkan tanah?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Sebagaimana yang kami katakan, antara doa Nabi SAW yang masyhur:

اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ، مُذْهِبَ البَاسِ، اشْفِ أَنْتَ الشَّافِي، لاَ شَافِيَ إِلَّا أَنْتَ، شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا

Maksudnya: “Ya Allah, Tuhan segala manusia, penghilang segala kesakitan, sembuhkanlah sesungguhnya Engkaulah yang Maha Menyembuhkan, tidak ada yang menyembuhkan kecuali Engkau, kesembuhan yang tidak meninggalkan sebarang rasa sakit).”

Riwayat al-Bukhari (5742)

Menjawab persoalan di atas, berdasarkan hadith Aisyah, katanya:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ لِلْمَرِيضِ: بِسْمِ اللَّهِ، تُرْبَةُ أَرْضِنَا، بِرِيقَةِ بَعْضِنَا، يُشْفَى سَقِيمُنَا، بِإِذْنِ رَبِّنَا

Maksudnya: “Bahawasanya Rasulullah SAW mengucapkan kepada orang yang sakit: “بِسْمِ اللَّهِ، تُرْبَةُ أَرْضِنَا، بِرِيقَةِ بَعْضِنَا، يُشْفَى سَقِيمُنَا، بِإِذْنِ رَبِّنَا» (Dengan nama Allah, debu tanah kita, dengan air liur sebahagian kita, disembuhkan orang yang sakit dalam kalangan kita, dengan izin Tuhan kita).”

Riwayat al-Bukhari (5745)

Kami akhiri dengan doa:

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Maksudnya: “Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudaratan di bumi mahupun di langit. Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”