#4820: Menerima Hadiah yang Sedikit

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Apa sikap kita jika seseorang beri kepada kita sedikit makanan atau hadiah yang amat sikit?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Antara kelebihan memberi hadiah akan melahirkan rasa kasih sayang. Daripada Abu Hurairah R.A sabda Nabi SAW:

تَهَادُوا تَحَابُّوا

Maksudnya: “Hendaklah kamu saling memberi hadiah. Nescaya, kamu akan saling mengasihi dan mencintai.”

Riwayat al-Baihaqi (6/169), al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausat (7240), dan al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad (594). Hadith ini isnadnya dinilai hasan oleh al-Hafiz Ibn Hajar dalam al-Talkhis al-Habir (3/1047)

 Menjawab persoalan di atas, sepatutnya kita menerima dengan senang hati. Inilah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW. Daripada Anas bin Malik R.A, katanya: Sabda Rasulullah SAW:

 لوْ أُهْدِيَ إلىَّ كِراعٌ لقَبِلْتُ. ولَوْ دعِيتُ علَيْهِ لأجبْتُ

Maksudnya: Kalau diberi kepadaku keting kambing, nescaya aku terima. Dan kalau aku dijemput untuk itu, dengan hanya keting kambing, nescaya aku akan sahut.”

Riwayat al-Tirmizi (1338) dan Ahmad (13177). Syeikh Syu’aib al-Arna’ut menyatakan isnadnya sahih dalam takhrij al-Musnad.

Syeikh Mustafa al-Nadwi berkata: Rasulullah SAW dengan sifat tawaduknya menerima hadiah walaupun harganya yang murah dan pemberinya orang fakir dari kalangan orang Islam. Beliau sekali-kali tidak takabur dan memandang rendah kepada orang ramai. Ini merupakan sifat kesempurnaan akhlak Rasulullah SAW. (Lihat Jawab al-Sa’il ‘an Syarh al-Syama’il, hlm. 364)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ اكْفِنَا بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَأَغْنِنَا بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ

Maksudnya: Ya Allah, cukupkanlah kami dengan yang halal, tanpa perlu kepada yang haram. Kayakanlah kami dengan kurniaan-Mu, tanpa kami mengharapkan kepada selain-Mu.”