#4883: Tanda Allah SWT Cinta Seorang Hamba

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Adakah terdapat tanda apabila Allah SWT cintakan seorang hamba yang mungkin dapat dilihat dan dirasai oleh kita?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Sudah barang tentu Allah SWT mengasihi hamba-hamba-Nya yang taat dan patuh kepada perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Dalam bahasa yang mudah, ia dikenali sebagai mukmin yang bertakwa.

Bagi menjawab persoalan di atas, kami kemukakan tanda kecintaan Allah SWT pada seorang hamba: Sebuah hadith daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:

إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْدًا نَادَى جِبْرَئِيلَ: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا فَأَحِبَّهُ، فَيُحِبُّهُ جَبْرَئِيلَ، فَيُنَادِي جَبْرَئِيلَ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا فَأَحِبُّوهُ، فَيُحِبُّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ، ثُمَّ يُوضَعُ لَهُ القَبُولُ فِي أَهْلِ الأَرْضِ

Maksudnya: “Apabila Allah mencintai seseorang hamba, nescaya Dia menyeru Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai fulan, maka cintailah dia.” Maka Jibril pun mencintai orang itu. Lalu Jibril berseru kepada penghuni langit: “Sesungguhnya Allah mencintai fulan, maka hendaklah kalian mencintainya.” Maka penghuni langit juga mencintainya. Kemudian diberikan baginya penerimaan pada penduduk bumi.”

Riwayat al-Bukhari (6040)

Justeru, sewajarnya kita melaksanakan titah perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya dengan keikhlasan yang akhirnya Allah SWT redha dan cinta kepada kita.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada hilangnya kenikmatan yang telah Engkau berikan, daripada berubahnya kesihatan yang telah Engkau anugerahkan, daripada seksa-Mu (bencana) yang datang secara tiba-tiba, dan daripada segala bentuk kemurkaan-Mu.”