#4962: Kelebihan Tasbih Tahmid dan Takbir Setelah Solat

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah kelebihan Tasbih Tahmid dan Takbir Setelah Solat?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ سَبَحَّ اللهَ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ ثَلاَثًا وَثَلاَثِيْنَ، وَحَمِدَ اللهَ ثَلاَثًا وَثَلاَثِيْنَ، وَكَبَّرَ اللهَ ثَلاَثًا وَثَلاَثِيْنَ، فَتِلْكَ تِسْعٌ وتِسْعُونَ، وَقَالَ تَمَامَ المِائه: لاَ إلَهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْرٌ -غُفِرَتْ خَطَايَاهُ، وَلَوْ كانَتْ مِثْلَ زَبَدِ البَحْر

Maksudnya: “”Sesiapa bertasbih kepada Allah selepas solat sebanyak 33 kali, dan bertahmid kepada Allah 33 kali, dan bertakbir kepada Allah 33 kali, hingga semuanya berjumlah 99,” dan baginda menambah: “Kesempurnaan 100 adalah membaca: لاَ إلَهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْرٌ, maka kesalahannya akan diampunkan walau sebanyak buih di lautan.”

Riwayat Muslim (597)

Menjawab persoalan di atas, hadith ini menunjukkan bahawa sesiapa yang selepas solat fardhu membaca Tasbih (Subhaanallah) sebanyak 33 kali, Tahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan Takbir (Allahu Akbar) sebanyak 33 kali dan menyempurnakan zikir terakhir yang ke 100 dengan membaca: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ, dan membacanya dengan ikhlas, dosanya akan diampunkan walaupun sebanyak buih di lautan (dosa kecil).

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Hadith ini menunjukkan kelebihan zikir ini selepas solat lima waktu. Imam Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari menyebut: “Kebanyakan ulama menganggapnya wajib selepas solat. Dalam hadis Ka’b bin Ujrah yang diriwayatkan oleh Muslim, disebutkan untuk memperhatikan solat yang telah ditetapkan. Seakan-akan mereka menganggap berzikir ini diwajibkan selepas solat-solat tertentu.”

Oleh itu, tidak disyorkan mengamalkan berzikir ini selepas solat-solat yang bukan solat fardhu, seperti solat Jumaat, walaupun ia solat berjemaah, seperti solat Hari Raya, solat gerhana, solat istisqa’, solat tarawih, dan ketika berdiri pada rukun tertentu.

Lafaz “غفرت خطاياه” adalah ungkapan umum dalam hadis, tetapi kebanyakan ulama mengatakan bahawa semua hadis yang menyebutkan pengampunan dosa atau penebusan kejahatan melalui melakukan perbuatan baik, harus diikuti dengan menjauhi dosa besar. Ini sesuai dengan firman Allah SWT:

إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ

Maksudnya: “Jika kamu menjauhkan dosa-dosa besar yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu”

(Surah al-Nisa: 31)

Rasulullah SAW juga bersabda:

 الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمُعَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُكَفِّرَاتٌ لِمَا بَيْنَهُنَّ مَا اجْتُنِبَتِ الْكَبَائِرُ

Maksudnya: “Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, dan Ramadhan ke Ramadhan menghapus dosa di antara mereka selama menjauhi dosa besar.”

Riwayat Muslim (233)

Jika kewajiban-kewajiban besar, termasuk solat lima waktu, tidak mampu menghapus dosa besar, maka amalan-amalan kebajikan yang lebih rendah akan lebih ditekankan. Imam al-Nawawi menyatakan bahawa jika dosa besar tidak diampuni, melakukan amalan kebajikan dapat meraih darjat yang lebih tinggi. Namun, Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah menyatakan bahwa pengampunan melalui umrah merangkumi dosa-dosa besar.

Selain itu, zikir ini disebutkan setelah menyelesaikan solat fardhu, sebagaimana yang terdapat dalam hadis. Jelas bahwa maksudnya adalah mengucapkannya dalam keadaan duduk. Jika diucapkan setelah berdiri atau dalam perjalanan, tampaknya masih sesuai dengan Sunnah, karena tidak ada larangan. Jika seseorang sibuk dan teringat, dan mengucapkannya tetap memberikan pahala khusus, terutama jika ada keuzuran. Jika seseorang sengaja meninggalkannya dan kemudian mengingatnya setelah waktu yang lama, pahala khususnya kemungkinan hilang, tetapi pahala zikir umum tetap diperoleh.

Zikir ini juga adalah sebab untuk pengampunan dosa dan penebusan kejahatan, yang dimaksudkan adalah penebusan dosa-dosa kecil. Adapun dosa besar, hanya dapat dihapus melalui taubat. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/304-305)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin. Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى ذِكْرِكَ ، وَشُكْرِكَ ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

Maksudnya: “Ya Allah, tolonglah kami untuk zikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu dan elok dalam beribadat kepada-Mu.”