#5374: Jumlah Tentera Islam dan Parsi dalam Peperangan al-Qadisiyyah

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Berapakah jumlah tentera Islam dan Parsi dalam peperangan al-Qadisiyyah?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Peperangan al-Qadisiyyah telah berlaku pada tahun ke-14 Hijrah. Peperangan ini menyaksikan pertempuran yang sangat hebat di antara tentera Islam di era pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab RA dan dipimpin oleh panglima perang yang disegani, Sa’ad bin Abi Waqqas RA, bertembung dengan tentera Parsi yang dipimpin oleh Rustum bin Farrukhzad al-Armani. (Lihat Tarikh al-Tabari, 3/487).

Kekuatan tentera Islam yang menyertai peperangan ini dianggarkan seramai sekitar 30,000 sehingga 36,000 orang, yang mana 300 lebih daripada mereka adalah para sahabat Nabi SAW, 70 lebih daripada mereka adalah di kalangan ahli Badar, dan sejumlah 700 orang anak-anak para Sahabat RadhiyaAllahu ‘anhum. (Lihat al-Bidayah wa al-Nihayah (9/616), Tarikh al-Tabari (3/487).

Tentera Parsi yang terlibat dalam peperangan ini adalah dalam sekitar 80,000 orang. Riwayat lain mengatakan tentera Parsi adalah seramai 120,000 orang berserta 33 ekor gajah. Lihat al-Bidayah wa al-Nihayah (9/619)

Dikatakan juga, jumlah tentera Parsi adalah seramai 80,000 sehingga 200,000 orang tentera bersama dengan 33 ekor gajah perang manakala tentera di pihak umat Islam pula sekadar membawa dalam 30, 000 – 40, 000 orang.

Antara mereka yang menuju ke medan al-Qadisiyyah terdiri daripada sembilan Sahabat yang ikut serta dalam Perang Badar, manakala 300 pasukan yang lain pernah ikut serta dalam ikrar Bai’ah al-Ridhwan di Hudaibiyyah, dan 300 di antaranya mereka yang lain pernah ikut serta dalam Pembukaan Kota Makkah (peristiwa Fathu Makkah) bersama pimpinan Rasulullah SAW. Manakala yang berbaki adalah anak-anak para Sahabat, dan ribuan wanita yang ikut serta sebagai perawat.

Peperangan tersebut menyaksikan kemenangan tentera Islam dengan bergaya. Maka benarlah firman Allah SWT:

كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ

Maksudnya: “Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah.”

(Surah al-Baqarah: 249)

Syeikh Abd al-Rahman bin Nasir al-Sa’di berkata: Yakni dengan pertolongan, dukungan dan bantuan Allah SWT, sehingga menjadikan mereka teguh dan bersabar dalam memerangi musuh mereka. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm. 108)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya:  “Ya Allah selamatkanlah orang-orang yang lemah dari kalangan orang-orang yang beriman.”

 Riwayat al-Bukhari (6393)

اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الكِتَابِ، وَمُجْرِيَ السَّحَابِ، وَهَازِمَ الأَحْزَابِ، اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ

Maksudnya: “Ya Allah yang menurunkan Kitab, yang menjalankan awan, yang menghancurkan pasukan musuh, kalahkan mereka dan bantulah kami menewaskan mereka.”

 Riwayat al-Bukhari (2965)