#5678: Imam Abu Hanifah Bertemu Imam Malik

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah Imam Abu Hanifah pernah bertemu dengan  Imam Malik?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Daripada Abu Hurairah R.A, Nabi SAW telah bersabda:

مَنْ يُرِدِ اَللَّهُ بِهِ خَيْرًا, يُفَقِّهْهُ فِي اَلدِّينِ

Maksudnya: “Siapa yang dikehendaki kebaikan yang banyak oleh Allah, nescaya akan difahamkan perihal agamanya.”

Riwayat al-Bukhari (71) dan Muslim (1037)

Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Dalam hadith ini terdapat keterangan yang jelas tentang kelebihan orang-orang yang berilmu di atas semua manusia. Begitu juga keutamaan ilmu agama di atas ilmu-ilmu yang lain.” (Lihat Fath al-Bari, 1/165)

Walaupun kedua-dua tokoh ini hidup di tempat yang berlainan, seorang di Basrah dan Imam Malik pula di Kota Madinah. Mengikut riwayat Muhammad bin Ayyub bin al-Dharis, katanya: “Ahmad bin al-Sobah menceritakan pada kami, aku mendengar Imam al-Syafi’i berkata: Ditanya kepada Imam Malik: Adakah kamu bertemu Abu Hanifah? Jawabnya: “Ya. Aku melihat beliau seorang lelaki yang mempunyai kekuatan hujah. Kalaulah dia berbicara kepada kamu berkenaan tiang ini adalah emas, nescaya dia mampu menghujahkannya.” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 6/399; Manaqib al-Imam Abi Hanifah wa Sahibaihi oleh al-Zahabi, hlm. 31 dan Wafayat al-A’yan, 5/42)

Kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”

Surah al-Hasyr (10)