#5884: Keratopigmentasi

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Saya ada melihat satu video di media sosial, di mana kini seseorang itu boleh menukar warna matanya dengan menggunakan teknik laser yang dipanggil sebagai “Keratopigmentation.” Apa pendapat ustaz berkenaan hal ini dan adakah ia dibolehkan? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Mukadimah

Mencapai perubahan dalam warna mata adalah matlamat estetik yang diingini oleh ramai orang, itulah sebabnya, sehingga kini, penggunaan kanta sentuh untuk mencapainya buat sementara waktu adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini beberapa teknik pembedahan yang tidak konvensional telah muncul tanpa bukti saintifik yang mencukupi yang menawarkan kemungkinan perubahan warna mata secara kekal, dan salah satunya adalah “Keratopigmentasi.”

Apa yang menentukan warna mata?

Pertama sekali, ia mesti diambil kira bahawa warna mata adalah sifat genetik yang ditentukan oleh jumlah dan pengedaran melanin dalam iris (tisu berwarna yang terdapat di bahagian depan mata dan bukaan pusatnya ialah anak mata). Dalam erti kata lain, apa yang akan menentukan sama ada mata tertentu lebih gelap atau lebih terang daripada yang lain ialah jumlah pigmen (melanin) yang ada pada setiap orang dalam iris.

Oleh itu, orang yang mempunyai jumlah melanin yang lebih besar di lapisan hadapan iris mempunyai mata antara coklat dan hitam, dan, sebaliknya, semakin sedikit jumlah pigmen tersebut, semakin cerah warna mata: warna biru, warna hijau atau warna madu.

Walau bagaimanapun, penyelidikan baru-baru ini telah menunjukkan bahawa ini adalah isu yang lebih kompleks berkaitan dengan tindakan gen yang terlibat dalam proses pewarnaan iris, dan walaupun tahap kejadian setiap satu tidak diketahui dengan tepat, pelbagai saintis telah berjaya mengenal pasti sekurang-kurangnya dua yang paling berpengaruh: gen OCA2, yang menghasilkan protein yang dipanggil P, dan gen HER2, yang terletak pada kromosom 15.

Bolehkah warna mata ditukar?

Selama bertahun-tahun, pelbagai teknik pembedahan untuk menukar pigmentasi mata pesakit telah menjadi semakin popular, salah satunya telah menarik perhatian ramai ialah keratopigmentasi anulus (annular keratopigmentation).

Kaedah pembedahan ini terdiri daripada menukar warna mata dengan cara laser, membuat hirisan kecil di dalam bola mata untuk membuat lembaran dalam tisu kornea, lembaran yang dipenuhi dengan pigmen atau pewarna yang dikehendaki oleh setiap pesakit.

Aplikasi dalam mata patologi

Sehingga kini, prosedur ini telah digunakan dalam mata patologi untuk memperbaiki penampilan kosmetik pesakit dengan patologi yang telah menjejaskan penampilan mereka. Oleh itu, ia digunakan terutamanya untuk membetulkan pelbagai masalah fungsi kornea, termasuk:

  • Penampilan mata yang tidak normal akibat kecederaan, penyakit, atau ketidakteraturan dalam bentuk kornea, kelegapan atau parut kornea.
  • Kehilangan pigmentasi dalam kornea, seperti leucoma atau albinisme.

Teknik lain

Pusat oftalmologi di Eropah telah membangunkan laser yang berjaya mencerahkan kromatik mata manusia secara kekal, daripada coklat kepada beberapa warna biru atau hijau (bergantung kepada genetik dan tahap pigmentasi orang itu).

Namun, adalah penting untuk ditekankan bahawa tidak semua orang sesuai untuk rawatan ini, dan rawatan ini juga tidak seharusnya dianggap sebagai teknik untuk tujuan estetik semata-mata. Oleh itu, adalah penting bagi seorang pakar oftalmologi menentukan sama ada intervensi ini wajar atau tidak, dan jika wajar, jenis pigmentasi yang paling sesuai untuk setiap pesakit tertentu.

Apakah risiko pembedahan perubahan warna mata?

Ia adalah intervensi pembedahan yang tidak boleh dipulihkan, dan oleh itu ia mempunyai risiko. Atas sebab ini, kebanyakan profesional oftalmologi sangat berhati-hati untuk melakukan teknik perubahan warna pada mata yang sihat. Tambahan pula, kerana ia adalah teknik yang tidak mempunyai bukti saintifik yang mencukupi untuk mengetahui kesan pigmen dalam jangka panjang, ia tidak dibenarkan atau disahkan oleh pelbagai Akademi dan Persatuan Oftalmologi di peringkat global.

Sekarang, kerana ini adalah prosedur yang melibatkan suntikan dakwat ke dalam kornea mata, jelas bahawa salah satu bahaya utama adalah jangkitan mata, yang boleh menyebabkan kesakitan, bengkak, penglihatan kabur, dan juga kehilangan penglihatan yang kekal.

Selain itu, ia juga boleh mencetuskan penyakit mata lain seperti:

  • Mata kering kronik
  • Ektasia kornea, di mana ia kehilangan ketebalan normalnya secara signifikan
  • Fotofobia atau sensitif terhadap cahaya
  • Reaksi alahan
  • Katarak
  • Penyumbatan saliran gelemair (aqueous humour)
  • Glaukoma
  • Uveitis
  • Kehilangan ketelusan kornea
  • Kehilangan penglihatan
  • Kebutaan

Pada masa ini, dan selaras dengan petunjuk daripada pelbagai Akademi Oftalmologi Dunia, tidak ada bukti saintifik yang mencukupi yang mengesyorkan keratopigmentasi untuk menukar warna mata secara kekal, terutamanya dalam kes pesakit dengan mata yang sihat, kerana penggunaannya hanya diterima untuk memperbaiki penampilan estetik pesakit dengan mata patologi seperti parut atau kelegapan. Atas sebab ini, pakar oftalmologi menyatakan bahawa mereka tidak mempercayai semua yang dilihat di rangkaian sosial tentang rawatan ini, dan lebih-lebih lagi, bahawa ia tidak dilakukan untuk tujuan estetik.

Selain itu, penggunaan keratopigmentasi secara meluas pada mata yang sihat, semata-mata untuk tujuan estetik mengubah warna mata, boleh menghalang pembedahan katarak atau retina pada masa depan yang mungkin diperlukan oleh pesakit, kerana laser akan mendepigmentasikan iris, pigmen ini akan menyumbat/menutup trabecula dan menyebabkan glaukoma pigmentari. Oleh sebab itu, prosedur ini tidak dipopularkan di negara-negara berbahasa Inggeris seperti Amerika Syarikat, mahupun di negara-negara Eropah yang lebih ketat seperti United Kingdom dan Jerman.[1]

Rawatan: Antara Kecantikan dan Keperluan Perubatan

Pada asasnya, Islam mengharamkan sebarang bentuk pengubahan ciptaan asal bahagian tubuh seseorang yang dilakukan dengan alasan untuk kelihatan lebih cantik sama ada dengan cara penyambungan atau dengan cara pembedahan atau seumpamanya. Hal ini kerana, terdapat hadith yang melarang perkara tersebut sebagaimana diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A, beliau berkata:

لَعَنَ اللَّهُ الوَاشِمَاتِ والمــُوتَشِمَاتِ، والمــُـــتَنَمِّصَاتِ، والمــُـتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، المــُـغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ

Maksudnya:Allah melaknat wanita-wanita yang membuat tatu, yang meminta dilukiskan tatu, yang mencabut bulu-bulu wajah dan yang merenggangkan gigi untuk kecantikan, yang mengubah ciptaan Allah.

Riwayat al-Bukhari (4886)

Hadith ini menunjukkan akan pengharaman semua perkara tersebut dan lafaz ‘laknat’ yang terdapat di dalamnya merupakan dalil bahawa ia termasuk dalam dosa-dosa besar. Selain itu, sebab kepada laknat itu turut dinyatakan dalam hadith melalui lafaz “المــُـغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ” iaitu sifat yang dikehendaki oleh orang yang membuat tatu, mencabut bulu wajah dan merenggangkan gigi. (Lihat Fath al-Bari, 10/373)

Manakala lafaz “المــُـتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ” pula bermaksud mereka melakukan perbuatan tersebut — yakni merenggangkan gigi — kerana ingin mencantikkannya lagi. Oleh yang demikian, terdapat isyarat yang menunjukkan bahawa hukum haram itu ditujukan kepada sesiapa yang melakukannya demi kecantikan semata-mata. Adapun jika kerana adanya keperluan mendesak seperti tujuan perubatan atau menghilangkan aib dan seumpamanya, maka ia adalah diharuskan. (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 14/107).

Selain daripada itu, al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan hadith ini juga ada menyebutkan, difahami daripada lafaz “المــُـتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ” bahawa ia adalah perbuatan tercela jika mereka melakukan perbuatan tersebut untuk tujuan kecantikan. Namun, jika adanya keperluan bagi perkara tersebut seperti untuk rawatan, maka ia adalah diharuskan. (Lihat Fath al-Bari, 10/372).

Di samping itu, Dr. Soleh al-Fauzan menjelaskan lagi, pengikat iaitu lafaz “لِلْحُسْنِ” yakni untuk kecantikan tambahan, yang terdapat dalam hadith di atas menunjukkan bahawa larangan tersebut adalah khusus sekiranya ia dilakukan dengan tujuan mendapatkan kecantikan tambahan pada kejadian yang sedia ada (normal). Sekiranya dilakukan untuk merawat atau menghilangkan aib, maka hukumnya adalah diharuskan. Ini menunjukkan bahawa bukan semua bentuk perubahan itu diharamkan. Bahkan, huruf ‘lam’ yang terdapat pada lafaz “لِلْحُسْنِ” ini adalah untuk menjelaskan sebab (التعليل), sekali gus mengecualikan urusan yang melibatkan rawatan dan seumpamanya daripada larangan tersebut. (Lihat al-Jirahah al-Tajmiliyyah, hlm. 73).

Hukum Keratopigmentasi (Keratopigmentation)

Berbalik kepada persoalan yang diajukan, secara umumnya prosedur keratopigmentasi adalah suatu prosedur pembedahan untuk menukar warna mata dengan cara laser, membuat hirisan kecil di dalam bola mata untuk membuat lembaran dalam tisu kornea, lembaran yang dipenuhi dengan pigmen atau pewarna yang dikehendaki oleh setiap pesakit.

Dr. Soleh al-Fauzan dalam bukunya yang berkaitan pembedahan kecantikan ada membawakan satu dhawabit umum bagi pengubahan yang diharamkan iaitu:

إِحْدَاثُ تَغْيِيرِ دَائِمٍ فِي خِلْقَةٍ مَعْهُودَةٍ

Maksudnya:Mengadakan sesuatu yang baru dengan cara membuat pengubahan yang kekal pada kejadian yang asal.”

Pengubahan tersebut boleh jadi dengan cara menambah seperti suntikan kecantikan, menanam atau seumpamanya, ataupun dengan menghilangkan sebahagian tisu badan seperti menyedut lemak, ataupun dengan mengubah rupa bentuk sebahagian anggota, sama ada dengan membesarkannya, mengecilkannya atau mengetatkannya.

Manakala lafaz “دَائِم” di sini pula merujuk kepada kesannya itu kekal dalam suatu tempoh yang lama seperti berbulan-bulan atau bertahun-tahun, dan tidak semestinya kekal sepanjang hayatnya. Justeru, pengikat ini mengeluarkan pengubahan yang bertempoh (التغيير المؤقت) yang mana kesannya itu tidak kekal lebih daripada beberapa hari.

Kemudian, lafaz “خِلْقَة مَعْهُودَة” pula merujuk kepada kejadian yang asal atau normal mengikut sunnah kauniyyah. Misalnya, orang yang sudah lanjut usianya akan mempunyai kedutan pada wajah mereka. Manakala orang yang masih muda pula, kedutan yang terdapat pada wajahnya dengan rupa yang hodoh dikira sebagai kejadian yang tidak normal.  Pengikat “خِلْقَة مَعْهُودَة” meliputi perubahan atas beberapa sebab:

  • Mengubah kejadian yang asal demi kecantikan tambahan semata-mata seperti tatu, mencabut bulu-bulu wajah dan merenggangkan gigi serta apa-apa pembedahan kosmetik yang disandarkan kepadanya yang dilakukan pada kejadian yang asal mengikut uruf kebanyakan manusia.
  • Mengubahnya untuk tujuan menyeksa seperti membutakan mata, memotong telinga dan seumpamanya.
  • Mengubahnya untuk tujuan penyamaran dan melarikan diri daripada pihak berkuasa keselamatan.

Justeru, terkeluar daripada pengikat ini mengubah kejadian yang tidak normal seperti rawatan bagi penyakit, kecederaan, kehodohan dan keaiban yang asal atau keaiban yang mendatang yang menyebabkan kemudaratan pada anggota fizikal atau jiwa. Begitu juga tidak termasuk di dalamnya, pengubahan yang diizinkan oleh syarak seperti khitan dan menjatuhan hukuman syariah. (Lihat al-Jirahah al-Tajmiliyyah, hlm. 74-75).

Kesimpulannya

Oleh yang demikian, berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa prosedur keratopigmentasi bagi tujuan kecantikan tambahan semata-mata adalah haram dan tidak dibolehkan. Ini kerana ia termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah yang dilarang keras oleh Syarak. Sebagaimana yang kita ketahui, warna mata adalah sesuatu kejadian yang sudah ditentukan dan ditetapkan sejak daripada kelahiran lagi berdasarkan kepada genetik seseorang itu. Ditambah lagi, tiada bukti saintifik yang mencukupi menunjukkan bahawa keratopigmentasi bagi menukar warna mata secara kekal, adalah selamat dan tiada kesan jangka panjang bagi kes seseorang dengan mata yang sihat. Bahkan, penggunaan keratopigmentasi secara meluas pada mata yang sihat, semata-mata untuk tujuan estetik mengubah warna mata, boleh menghalang pembedahan katarak atau retina pada masa depan yang mungkin diperlukan oleh pesakit.

Namun, jika prosedur ini dijalankan kerana suatu keperluan dan rawatan bagi menghilangkan aib atau kecacatan dan memperbaiki penampilan mata yang tidak normal akibat kecederaan, penyakit, ketidakteraturan dalam bentuk kornea dan seumpamanya, maka ia adalah diharuskan. Namun, keharusan tersebut mestilah dengan syarat ia diyakini berkesan dalam merawatnya dan tidak memudaratkan penerima rawatan tersebut. Pada masa yang sama, ia juga tertakluk kepada nasihat pakar sebelum menjalankan prosedur atau pembedahan ini, bagi mengelakkan sebarang komplikasi-komplikasi yang tidak diinginkan.

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada hilangnya kenikmatan yang telah Engkau berikan, daripada berubahnya kesihatan yang telah Engkau anugerahkan, daripada seksa-Mu (bencana) yang datang secara tiba-tiba, dan daripada segala bentuk kemurkaan-Mu.”

 Nota Hujung:

[1] Lihat https://clinicasancho.com/dangers-of-eye-color-change-with-keratopigmentation/?lang=en. Diakses pada 30 Mei 2024.