#5915: Berbuat Baik kepada Jiran

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Bagaimana cara berbuat baik kepada jiran sebagaimana yang dituntut dalam hadis Nabi SAW?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami takrifkan terlebih dahulu maksud jiran. Ia berasal daripada Arab جيران‎ (jīrān), jamak bagi جَار‎ (jār). Dari segi bahasa, jiran berasal daripada bahasa Arab yang membawa pengertian orang yang tinggal bersebelahan atau tetangga. Berjiran pula membawa maksud orang yang tinggal berhampiran dengan rumah seseorang bertetangga.

Daripada Abu Hurairah RA, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ

Maksudnya: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia berkata baik atau diam, sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan jirannya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.”

Riwayat al-Bukhari (6475) dan Muslim (47)

Hadis ini mengajar kepada kita berkenaan dengan sifat mulia bagi orang yang benar-benar beriman dan beramal soleh. Dengan pelaksanaan sifat ini akan menjadikan seseorang itu berada pada kedudukan mukmin sejati yang sudah pasti diredhai oleh Allah dan juga khalayak masyarakat.

Imam Ibn Hajar al-Asqalani berkata: “Hadis ini adalah antara ungkapan yang pendek lagi padat daripada Rasulullah SAW. Hadis ini juga mencakupi tiga perkara yang menggabungkan antara kemuliaan akhlak perbuatan dan perkataan.”

Memuliakan jiran bukan hanya terbatas kepada melayannya sebagai tetamu apabila dia berkunjung ke rumah dan juga bersedekah kepadanya jika dia fakir, tetapi ia lebih umum daripada itu, antaranya:

  • Berihsan kepadanya tanpa menyakitinya.
  • Bertanya khabar tentang keadaannya dan menziarahinya apa
    bila sakit.
  • Memberi salam kepadanya.
  • Memberi hadiah kepadanya sekalipun dia tidak berhajat dan
    memberi pinjam kepadanya jika berhajat
  • Memperelokkan layanan jika dia datang mengunjungi.
  • Menahan daripada menyakitinya dan sabar atas kejahatannya.
  • Mengucapkan tahniah kepadanya jika dia mendapat kebaikan dan mengucapkan takziah jika dilanda musibah.
  • Mengiringi jenazahnya apabila meninggal dunia.

 Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”