Soalan:
Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Apa hukum istimna’ ketika ihram, adakah batal haji atau umrahnya?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Firman Allah SWT:
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6) فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (7)
Maksudnya: “Dan mereka yang menjaga kehormatannya, – Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: – Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.”
(Surah al-Mu’minun: 5-7)
Imam al-Syafi‘i ketika mengulas ayat di atas menyebutkan: “Tidak halal menggunakan zakar melainkan kepada isteri atau kepada hamba perempuan yang dimiliki. Begitu juga tidak halal perbuatan beronani.” (Lihat Al-Umm, 5/102)
Syeikh Muhammad al-Amin al-Syanqiti berkata, sifat orang yang beriman yang mendapat kejayaan mewarisi Syurga Firdaus dan kekal di dalamnya adalah mereka yang memelihara kemaluan daripada liwat, zina dan selainnya. (Lihat Adhwa’ al-Bayan, 5/759-760)
Syeikh Muhammad Abu Zahrah Rahimahullah berkata: “Isyarat kepada mereka yang mencari selain daripada halal dan isyarat kepada sifat padanya adalah keterangan bahawa ini merupakan illah hukum dan hukumnya adalah mereka yang melampau, zalim dan melebihi had sempadan halal kepada yang haram. Justeru, dia dianggap zalim kerana melakukan yang haram, zalim terhadap keturunannya, zalim terhadap masyarakat dan lain-lain. (Lihat Zahratu al-Tafasir, 10/5048)
Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili berkata: Firman-Nya, ‘فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ’, yakni maka sesiapa yang mencari dan menginginkan selain pasangan yang sah dan hamba yang dimiliki, seperti melakukan istimna’ (onani/masturbasi), mereka adalah orang-orang yang melampaui sesuatu yang halal menuju kepada yang tidak halal. Mereka adalah orang-orang yang terlalu berlebihan dalam melakukan perlanggaran dan melampaui batasan-batasan syara’. (Lihat al-Tafsir al-Munir, 9/287)
Menjawab persoalan di atas, kami katakan perbuatan istimna’ dengan tangan, maka wajib baginya fidyah. Sekiranya seseorang itu berulang kali melihat kepada wanita sehingga keluar air mani tanpa mubasyarah dan istimna’, maka dia tidak dikenakan fidyah di sisi kami (mazhab al-Syafi’i). Begitulah juga menurut pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Malik. Manakala Imam Ahmad dalam satu riwayat menyatakan wajib fidyah dengan seekor unta, dalam riwayat yang lain menyatakan wajib fidyah dengan seekor kambing. (Lihat al-Taudhih Syarh al-Idhah, hlm. 125)
Walaupun mengikut pendapat yang masyhur, tidak batal haji atau umrahnya, tetapi sebahagian ulama mengatakan batal dan wajib dielakkannya.
Justeru, elakkan daripada melakukan perbuatan yang ditegah, lebih-lebih lagi ketika dalam ihram. Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ وَالأَدْوَاءِ
Maksudnya: “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”