#6139: Ketokohan Sufyan al-Thauri

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. boleh jelaskan kepada kami siapakah imam al-Thauri. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ

Maksudnya: “Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu.”

(Surah Fatir:28)

Al-Maraghi berkata: “Ini kerana orang yang mengetahui perkara tersebut tentu akan yakin adanya hukuman yang bakal ditimpakan kepada sesiapa sahaja yang derhaka dan ingkar kepada Allah. Atas dasar itu, dia berasa takut kepada Allah dan ngeri dengan hukuman serta seksaannya.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 5/332)

Sirah Sufyan al-Thauri

Nama beliau  ialah Sufyan  Ibn Sa’id bin Masruq bin Habib bin Rafi’ bin Abdullah bin Muwahibah bin Abi bin Abdullah bin Munqiz bin Nasr bin al-Harith bin Tha’labah bin ‘Amir bin Milkan bin Thaur bin ‘Abd Manat bin Ad bin Tabikhah bin Ilyas bin Mudar bin Nizar bin Ma’ad bin Adnan.

Beliau dilahirkan pada tahun 79 Hijrah menurut kesepakatan para ulama, dan menuntut ilmu ketika masih muda di bawah perhatian ayahnya, iaitu  seorang ahli hadith yang  bernama Sa’id bin Masruq al-Thauri. Ayahnya adalah sahabat kepada al-Sya’bi dan Khaythamah bin Abd al-Rahman, dan merupakan seorang yang dipercayai dari kalangan ahli Kufah serta termasuk dalam golongan sighar tabi’in. Beliau diriwayatkan oleh enam tokoh besar dalam kitab-kitab mereka dan juga anak-anaknya: Sufyan sang Imam, Umar, Mubarak, Syu’bah bin al-Hajjaj, Zaidah, Abu al-Ahwas, Abu ‘Awanah, Umar bin Ubayd al-Tanafsi, dan yang lain-lain. Beliau meninggal dunia pada tahun 126 Hijrah.

Antara gelaran beliau adalah Syaikh al-Islam, Imam para penghafal hadith, pemimpin ulama yang mengamalkan ilmunya pada zamannya, Abu Abdullah al-Thauri, dari Kufah, seorang mujtahid, dan penulis kitab “Al-Jami'”(Lihat Siyar A’lam al-Nubala, 6/520-521  )

Guru dan Anak Murid Imam al-Thauri  

Dikatakan bahawa jumlah gurunya adalah 600 orang syaikh dan di antara yang terbesar adalah mereka yang meriwayatkan hadis daripada Abu Hurairah, Jarir bin Abdullah, Ibn ‘Abbas dan yang seumpama mereka. Antara guru-guru beliau adalah :

  • Ibrahim bin Abd al-A’la
  • Ibrahim bin Uqbah
  • Ibrahim bin Muhammad bin al-Muntashir
  • Ibrahim bin Muhajir
  • Ibrahim bin Maysarah
  • Ibrahim bin Mazid al-Khuzi
  • ‘Ajlah bin Abdullah
  • Adam bin Sulaiman
  • Usamah bin Zaid
  • Israil Abu Musa
  • Aslam al-Munqari
  • Ismail bin Ibrahim al-Makhzumi
  • Ismail al-Suddi, Ismail bin Kathir
  • Al-Aswad bin Qais
  • Ash’ath bin Abi al-Sya’tha
  • Al-Aghar bin al-Sabah
  • Aflah bin Khalifah, Iyad bin Laqit
  • Ayyub al-Sakhtiyani

Adapun perawi yang meriwayatkan daripadanya, jumlahnya sangat banyak. Abu al-Faraj Ibn al-Jawzi menyebut bahawa mereka lebih daripada dua puluh ribu orang. Al-Zahabi dalam kitab “Al-Siyar” berkata: “Ini adalah keterlaluan dan tidak mungkin, jika mereka mencapai seribu orang pun, itu sudah cukup sukar. Saya tidak mengetahui ada seorang pun daripada para hafiz yang meriwayatkan lebih banyak daripadanya kecuali Malik. Mereka mencapai seribu empat ratus orang termasuk perawi yang tidak dikenali dan pendusta.

Ramai yang meriwayatkan hadith daripadanya, termasuk dalam kalangan guru-gurunya dan lain-lain, antaranya:

  • Al-A’masy
  • Aban bin Taghlib
  • Ibn ‘Ajlan
  • Khusayf,
  • Ibn Jurayj
  • Ja’far al-Sadiq
  • Abu Hanifah
  • Al-Awza’i
  • Syu’bah
  • Ma’mar
  • Ibrahim bin Sa’d
  • Abu Ishaq al-Farazi
  • Ahmad bin Yunus al-Yarbui
  • Ibn ‘Ulayyah dan ramai lagi. (Lihat Fasl al-Khitab fi al-Zuhd wa Raqaiq wa al-Adab, 1/320)

Kata-kata dan Pujian Ulama kepada Imam Sufyan al-Thauri

Ibn ‘Uyaynah, Abu ‘Asim, Yahya bin Ma’in, dan lain-lain berkata: “Sufyan al-Thauri adalah Amirul Mukminin dalam hadith.

Ibnu al-Mubarak berkata: Aku menulis dari 1100 ulama, tetapi aku tidak pernah menulis  yang lebih baik melainkan dari Sufyan.

Begitu juga Ayyub al-Sakhtiyani berkata: “Aku tidak pernah bertemu dengan seorang penduduk Kufah yang lebih baik daripada Sufyan.”

Al-Bara’ bin Ratim: Aku mendengar Yunus bin ‘Ubayd berkata: aku tidak pernah melihat yang lebih utama daripada Sufyan. Lalu dia ditanya: Bukankah kamu melihat Sa’id bin Jubair, Ibrahim, ‘Ata’, dan Mujahid, dan kamu mengatakan hal ini? Dia menjawab: Aku hanya mengatakan apa yang aku lihat, bahawa tidak ada yang lebih baik daripada Sufyan.

Ibnu al-Mahdi berkata: Kedua-dua mataku  tidak pernah melihat yang lebih baik daripada empat orang – atau setara dengan empat orang – aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih hafiz dalam hadith daripada al-Thauri, atau lebih tegas dalam menjaga diri daripada Syu’bah, atau lebih cerdas dalam berfikir daripada Malik, atau lebih dalam memberi nasihat kepada umat daripada Ibn al-Mubarak. (Lihat Siyar ‘Alam al-Nubala’, 6/625)

Kisah Sufyan al-Thauri Dengan Pemerintah Abu Ja’far al-Mansur

Abu Ja’far memanggil Sufyan al-Thawri untuk menyerah kepada keadilan, dan ketika dia hadir di hadapannya, Abu Ja’far berkata, “Kami ingin menyerahkan keadilan kepada kamu di sebuah kota seperti ini dan itu.” Tetapi Sufyan menolak dengan keras.

Abu Ja’far tetap bertekad dan mengulangi permintaannya, tetapi Sufyan tetap menolak.

Abu Ja’far berkata, “Maka kita akan membunuhmu.”

Sufyan menjawab, “Lakukan apa yang kamu inginkan.”

Wahai khadam yang membawa belati dan pedang, ‘Ambillah dahulu belati, iaitu kulit lembu yang digunakan sebagai alas di bawah orang yang akan dibunuh, supaya tanah tidak terkena kotoran darahnya. Kemudian ambillah pedang.

Apabila Sufyan melihat maut di hadapannya dan menyedari bahawa perkara ini serius. Lalu dia berkata: ‘Wahai Khalifah, lihatlah aku esok, aku akan datang kepadamu dengan pakaian para hakim.’ Ketika malam gelap, dia membawa barangnya di atas seekor keledai dan menungganginya. Dia tidak mempunyai isteri atau anak-anak dan meninggalkan Kufah dalam pelarian. Pada waktu pagi, Abu Ja’far menunggu sampai Abi Abdullah Sufyan al-Thauri datang kepadanya, tetapi dia tidak muncul. Ketika hari hampir tengah hari, Abu Ja’far bertanya kepada orang sekelilingnya, lalu berkata: Cari Sufyan al-Thauri untuk aku.’ Mereka pun mencarinya dan kemuidan kembali kepada Abu Ja’far, dengan berkata: ‘Dia melarikan  diri dalam kegelapan malam. Ketika itu, Abu Ja’far marah dan mengirim pesan kepada semua budak hamba: ‘Sesiapa yang membawa Sufyan al-Thauri hidup atau mati kepada kami, dia akan mendapat ini dan itu.’ (Lihat  Fasl al-Khitab fi al-Zuhd wa Raqaiq wa al-Adab  1/340)

Semoga Allah memberikan kefahaman yang jelas dalam melaksanakan segala titah perintahnya dan kami akhiri dengan doa:

اللّهُمَّ فَقِّهْنَا فِي الدِّينِ، وَعَلِّمْنَا التَّأْوِيلَ

Maksudnya: “Ya Allah! Berikanlah kepada kami kefaqihan dalam agama dan ilmu dalam tafsir dan takwil al-Quran.”

Wallahua’lam.