#6331: Kesedihan Sahabat Miskin dalam Derma Jihad untuk Perang Tabuk

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Bagaimana para sahabat yang miskin juga bercita-cita untuk berderma dalam perang Tabuk?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Sebagaimana yang dimaklumi, perang Tabuk berlaku pada bulan Rejab tahun ke-9 H. Dan ketika itu, persediaan perang tidak mencukupi. Maka Rasulullah SAW melancarkan derma jihad. Sikap mereka amat jelas berdasarkan nas, antaranya ialah:

حزن الفقراء من المؤمنين؛ وذلك لأنهم لا يملكون نفقة الخروج إلى الجهاد، حيث يُذكر أن بعض رجال المسلمين جاؤوا للنبي مُحمد، وهُم البكّاؤون، وكانوا سَبْعَةُ نَفَرٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَغَيْرِهِمْ، مِنْهُمْ مِنَ الْأَنْصَارِ: سَالِمُ بْنُ عُمَيْرٍ، وَعُلْبَةُ بْنُ زَيْدٍ، وَأَبُو ليلى: عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَعْبٍ، وَعَمْرُو بْنُ الْحُمَامِ بْنُ الْجَمُوحِ، وَعَبْدُ اللهِ بْنُ مُغَفَّلٍ الْمُزَنِيُّ، وَبَعْضُهُمْ يَقُولُ هُوَ: عَبْدُ اللهِ بْنُ عَمْرٍو الْمُزَنِيُّ وَهَرْمِيُّ بْنُ عَبْدِ اللهِ، وَعِرْبَاضُ بْنُ سَارِيَةَ الْفَزَارِيُّ، فَاسْتَحْمَلُوا النبي مُحمد، وكانوا أهل حاجة فقال: «لاَ أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلاَّ يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ.

Maksudnya: Kesedihan melanda golongan miskin di kalangan orang beriman; ini kerana mereka tidak memiliki dana untuk berjuang di jalan Allah. Dikisahkan bahawa beberapa lelaki Muslim datang menemui Nabi SAW, mereka adalah orang-orang yang menitiskan air mata, dan mereka adalah tujuh orang dari Ansar dan lain-lain. Dari kalangan Ansar adalah: Salim bin Umair, Ulbah bin Zaid, dan Abu Layla: Abdul Rahman bin Ka’b, Amru bin Humam bin Jamuh, Abdullah bin Mughaffal Al-Muzani, dan sebahagiannya menyatakan bahawa mereka adalah: Abdullah bin Amr Al-Muzani dan Harmi bin Abdullah, dan Irbadh bin Sariyah Al-Fazari. Mereka memohon kepada Nabi Muhammad SAW untuk membawa mereka, dan mereka adalah orang-orang yang sangat memerlukan bantuan. Lalu Nabi SAW bersabda: ‘Aku tidak menemui apa-apa yang dapat saya gunakan untuk membawa kamu semua.’ Mereka berlalu pergi sambil mata mereka penuh dengan air mata kerana kesedihan kerana mereka tidak menemukan apa-apa yang dapat mereka sumbangkan.” (Lihat Dala’il al-Nubuwwah oleh al-Baihaqi, 5/218)

Telah diceritakan juga:

أَنَّ يَامِينَ بْنَ عَمْرِو بْنِ كَعْبٍ لَقِيَ أَبَا لَيْلَى عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنِ كَعْبِ وعبد الله بن مغفل وَهُمَا يَبْكِيَانِ، فَقَالَ: مَا يُبْكِيكُمَا فَقَالَا جِئْنَا إِلَى رَسُولِ اللهِ ﷺ لِيَحْمِلَنَا، فَلَمْ نَجِدْ عِنْدَهُ مَا يَحْمِلُنَا، وَلَيْسَ عِنْدَنَا مَا نَتَقَوَّى بِهِ عَلَى الْخُرُوجِ مَعَ رَسُولِ اللهِ ﷺ، فَأَعْطَاهُمَا نَاضِحًا لَهُ فَارْتَحَلَاهُ وَزَوَّدَهُمَا شَيْئًا مِنْ لَبَنٍ فَخَرَجَا مَعَ رَسُولِ اللهِ ﷺ».

Maksudnya: Bahawa Yamin bin Amr bin Ka’ab bertemu dengan Abu Laila ‘Abd al-Rahman bin Ka’ab dan Abdullah bin Mughaffal, kedua-duanya sedang menangis. Yamin bertanya, ‘Apa yang membuat kamu berdua menangis?’ Mereka menjawab, ‘Kami datang kepada Rasulullah ﷺ untuk dia membawa kami, tetapi kami tidak menemui apa-apa di sisinya yang dapat membawa kami, dan kami tidak memiliki apa-apa yang dapat kami gunakan untuk keluar bersama Rasulullah ﷺ. Lalu, beliau memberi kami seekor unta yang kuat dan kami mempersiapkannya, dan beliau memberi kami sedikit susu sebagai bekalan. Kemudian, kami berangkat bersama Rasulullah ﷺ.’” (Lihat Dala’il al-Nubuwwah oleh al-Baihaqi, 5/218)

Sepertimana juga disebut:

الصحابي عُلْبَةُ بْنُ زَيْدٍ صلى من الليل وبكى، وَقَالَ: «اللهُمَّ إِنَّكَ قَدْ أَمَرْتَ بِالْجِهَادِ، وَرَغَّبْتَ فِيهِ، ثُمَّ لَمْ تَجْعَلْ عِنْدِي مَا أَتَقَوَّى بِهِ مَعَ رَسُولِ اللهِ ﷺ، وَلَمْ تَجْعَلْ فِي يَدِ رَسُولِ اللهِ ﷺ مَا يَحْمِلُنِي عليه، وَإِنِّي أَتَصَدَّقُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ بِكُلِّ مَظْلِمَةٍ أَصَابَنِي بِهَا فِي مَالٍ أَوْ جَسَدٍ أَوْ عِرْضٍ ثُمَّ أَصْبَحَ مَعَ النَّاسِ»، فقَالَ الرسول مُحمد: «أَيْنَ الْمُتَصَدِّقُ هَذِهِ اللَّيْلَةَ؟»، فَلَمْ يَقُمْ له أَحَدٌ، ثُمَّ قَالَ: «أَيْنَ الْمُتَصَدِّقُ؟» فَلْيَقُمْ، فَقَامَ إِلَيْهِ فَأَخْبَرَهُ، فَقَالَ رَسُولُ الله: «أَبْشِرْ فو الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَقَدْ كُتِبْتَ فِي الزَّكَاةِ الْمُقْبِلَةِ».

Maksudnya: Sahabat Ulbah bin Zaid berdoa pada malam hari dan menangis. Dia berkata, ‘Ya Allah, Engkau telah memerintahkan jihad dan mendorong kepadanya. Namun, Engkau tidak memberikan apa yang dapat aku gunakan bersama Rasulullah ﷺ, dan Engkau tidak memberikan apa-apa di tangan Rasulullah ﷺ yang dapat membawaku kepadanya. Aku bersedekah kepada setiap Muslim untuk setiap ketidakadilan yang menimpa aku dalam harta, badan atau martabat. Kemudian, aku bangun bersama orang ramai.’ Lalu, Rasulullah bertanya, ‘Di mana orang yang bersedekah malam ini?’ Tidak ada yang bangun untuknya. Kemudian, dia berkata, ‘Di mana orang yang bersedekah? Bangunlah.’ Lalu, dia bangun dan memberitahunya. Rasulullah berkata, ‘Bergembiralah, demi yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, engkau telah ditulis dalam zakat yang akan datang.’” (Lihat Dala’il al-Nubuwwah oleh al-Baihaqi, 5/219; al-Mawahib al-Laduniyyah, 1/421)

Diriwayatkan juga bahawa Wathilah bin Al-Asqa’ pernah berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَزْوَةِ تَبُوكَ فَخَرَجْتُ إِلَى أَهْلِي فَأَقْبَلْتُ، وَقَدْ خَرَجَ أَوَّلُ صَحَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلم، فَطَفِقْتُ فِي الْمَدِينَةِ أُنَادِي أَلَا مَنْ يَحْمِلُ رَجُلًا لَهُ سَهْمُهُ؟ فَنَادَى شَيْخٌ مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ: لَنَا سَهْمُهُ عَلَى أَنْ نَحْمِلَهُ عَقَبَةً وَطَعَامُهُ مَعَنَا. قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: فَسِرْ عَلَى بَرَكَةِ اللَّهِ تَعَالَى. قَالَ: فَخَرَجْتُ مَعَ خَيْرِ صَاحِبٍ حَتَّى أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْنَا، فَأَصَابَنِي قَلَائِصُ فَسُقْتُهُنَّ حَتَّى أَتَيْتُهُ، فَخَرَجَ فَقَعَدَ عَلَى حَقِيبَةٍ مِنْ حَقَائِبِ إِبِلِهِ، ثُمَّ قَالَ: سُقْهُنَّ مُدْبِرَاتٍ، ثُمَّ قَالَ: سُقْهُنَّ مُقْبِلَاتٍ فَقَالَ: مَا أَرَى قَلَائِصَكَ إِلَّا كِرَامًا. قَالَ: إِنَّمَا هِيَ غَنِيمَتُكَ الَّتِي شَرَطْتُ لَكَ. قَالَ: خُذْ قَلَائِصَكَ يَا ابْنَ أَخِي فَغَيْرَ سَهْمِكَ أَرَدْنَا

Maksudnya: “Rasulullah SAW berada dalam peperangan Tabuk. Aku meninggalkan keluargaku dan kembali. Sahabat Rasulullah SAW yang pertama telah berangkat. Aku berada di Madinah, memanggil, “Adakah sesiapa yang sudi membawa seorang lelaki bersama panahnya?” Seorang tua dari Ansar memanggil dan berkata, “Kami sudi membawa panahnya asalkan kami boleh membawanya dan makanannya bersama kami.” Aku menjawab, “Ya.” Dia berkata, “Berjalanlah dengan berkat Allah Ta’ala.” Dia berkata, “Aku berangkat bersama teman yang baik hingga Allah memberi kami, dan aku mendapat untung. Aku membawanya hingga aku sampai kepadanya, dia keluar dan duduk di atas satu dari beg-beg unta, kemudian dia berkata, “Bawalah mereka dengan belakang mereka,” kemudian dia berkata, “Bawalah mereka dengan hadapan mereka,” kemudian dia berkata, “Aku tidak melihat untungmu kecuali sebagai kehormatan.” Dia berkata, “Ini adalah harta rampasanmu yang telah saya janjikan untukmu.” Dia berkata, “Ambillah untungmu, wahai anak saudaraku, kami hanya mahu menggantikan panahmu.””

Riwayat Abu Dawud  (121)

Maka itulah sikap para Sahabat untuk cuba berderma walaupun mereka dalam keadaan miskin sehingga Allah SWT hiburkan mereka dan Allah SWT memberi keuzuran kepada mereka kerana sikap mereka yang ingin berderma sekalipun mereka amat-amat miskin. Benarlah firman Allah SWT:

لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَىٰ وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (91) وَلَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوا وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنفِقُونَ

Maksudnya: Orang-orang yang lemah dan orang-orang yang sakit, dan juga orang-orang yang tidak mempunyai sesuatu yang akan dibelanjakan, tidaklah menanggung dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan RasulNya. Tidak ada jalan sedikitpun bagi menyalahkan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya; dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu (memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata: “Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu”, mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran, kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).

(Surah al-Taubah: 91-92)

Kami akhiri dengan doa:

 رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ، وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ‎

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui; dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.”