#6352: Makanan yang Sedikit Menjadi Banyak dalam Perang Tabuk

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah terdapat kisah makanan yang sedikit menjadi banyak dalam perang Tabuk?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah berdoa kepada Allah untuk memperbanyakkan makanan yang sedikit sehingga mencukupi ribuan umat Islam. Telah diceritakan bahawa para sahabat Nabi, ketika mereka merasa lapar dalam peperangan Tabuk, telah meminta izin daripada baginda untuk menyembelih unta mereka. Baginda meminta mereka untuk membawa lebihan bekalan makanan mereka, dan baginda berdoa dengan keberkatan di dalamnya. Kemudian Baginda bersabda: ‘Ambillah dalam bekas-bekas kamu’, maka mereka mengambil dalam bekas-bekas mereka. Sehingga mereka tidak meninggalkan dalam bekas apa pun kecuali mereka mengisinya, dan mereka makan sehingga mereka kenyang dan ada lebihan.

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Hurairah atau Abu Sa’id al-Khudri. Al-A’masy mempunyai sedikit keraguan tentang siapa periwayatnya, sama ada Abu Hurairah atau Abu Sa’id al-Khudri. Beliau (perawi) berkata:

لَمَّا كَانَ غَزْوَةُ تَبُوكَ أَصَابَ النَّاسَ مَجَاعَةٌ، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، لَوْ أَذِنْتَ لَنَا فَنَحَرْنَا نَوَاضِحَنَا فَأَكَلْنَا وَادَّهَنَّا، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ ﷺ: افْعَلُوا، قَالَ: فَجَاءَ عُمَرُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنْ فَعَلْتَ قَلَّ الظَّهْرُ، وَلَكِنِ ادْعُهُمْ بِفَضْلِ أَزْوَادِهِمْ، ثُمَّ ادْعُ اللهَ لَهُمْ عَلَيْهَا بِالْبَرَكَةِ لَعَلَّ اللهَ أَنْ يَجْعَلَ فِي ذَلِكَ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ ﷺ: نَعَمْ. قَالَ: فَدَعَا بِنِطَعٍ فَبَسَطَهُ، ثُمَّ دَعَا بِفَضْلِ أَزْوَادِهِمْ. قَالَ: فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَجِيءُ بِكَفِّ ذُرَةٍ، قَالَ: وَيَجِيءُ الْآخَرُ بِكَفِّ تَمْرٍ، قَالَ: وَيَجِيءُ الْآخَرُ بِكِسْرَةٍ حَتَّى اجْتَمَعَ عَلَى النِّطَعِ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ يَسِيرٌ. قَالَ: فَدَعَا رَسُولُ اللهِ ﷺ عَلَيْهِ بِالْبَرَكَةِ، ثُمَّ قَالَ: خُذُوا فِي أَوْعِيَتِكُمْ، قَالَ: فَأَخَذُوا فِي أَوْعِيَتِهِمْ حَتَّى مَا تَرَكُوا فِي الْعَسْكَرِ وِعَاءً إِلَّا مَلَؤُوهُ، قَالَ: فَأَكَلُوا حَتَّى شَبِعُوا، وَفَضَِلَتْ فَضْلَةٌ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ ﷺ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللهِ، لَا يَلْقَى اللهَ بِهِمَا عَبْدٌ غَيْرَ شَاكٍّ فَيُحْجَبَ عَنِ الْجَنَّةِ

Maksudnya: Semasa ekspedisi Tabuk, bekalan menjadi kurang dan pasukan tentera menderita kelaparan. Mereka bertanya kepada Rasulullah, “Ya Rasulullah, bolehkah kami menyembelih unta kami? Kami akan memakannya dan menggunakan lemaknya.” Rasulullah (ﷺ) menjawab, “Lakukanlah apa yang kamu rasa perlu.” Kemudian, ‘Umar datang dan berkata, “Ya Rasulullah, jika kamu membenarkan mereka melakukan itu (menyembelih unta mereka), jumlah haiwan tunggangan akan berkurangan. Sebaliknya, panggil mereka bersama bekalan yang masih ada dan doakan berkat Allah ke atas bekalan tersebut. Mudah-mudahan Allah akan memberkati bekalan tersebut.” Rasulullah bersetuju dengan cadangan tersebut. Baginda (Rasulullah) meminta sekeping tikar kulit dan menggunakannya sebagai alas meja. Kemudian, dia memanggil orang ramai bersama dengan bekalan yang masih ada. Seseorang datang dengan segenggam bijirin, yang lain datang dengan segenggam kurma, dan yang lain lagi datang dengan sepotong roti, sehingga sedikit demi sedikit, bekalan tersebut dikumpulkan di atas tikar. Kemudian, Rasulullah memohon berkat Allah ke atas bekalan tersebut dan berkata, “Ambillah dan isikan dalam bekas masing-masing dengan bekalan ini.” Mereka mengisi bekas masing-masing hingga penuh, dan tidak ada seorang pun dalam tentera (yang terdiri daripada 30,000 orang) yang ditinggalkan dengan bekas yang kosong. Mereka makan sehingga kenyang, dan masih ada lebihan bekalan. Atas ini, Rasulullah (ﷺ) berkata, “Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan aku adalah rasul Allah. Sesiapa yang bertemu dengan Tuhannya tanpa meragui kedua-dua kebenaran ini, pasti tidak akan dihalang masuk Syurga.”

Riwayat Muslim (139)

Mukjizat seperti ini banyak kali berlaku apabila keadaan terdesak kepada Nabi dan para sahabatnya. Begitu juga, kepada tentera Islam apabila kita mendengar kisah-kisah mereka di sepanjang zaman. Semuanya itu mengingatkan kita bahawa siapa yang menolong Allah pasti Allah menolong hamba-hamba-Nya. Benarlah firman Allah SWT:

وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ

Maksudnya: “Dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya; sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

(Surah al-Hajj, ayat 40).

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”