#6381: Kisah Abd al-Muttalib Menggali Semula Telaga Air Zamzam

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan berkenaan kisah Datuk Nabi SAW, iaitu Abd al-Muttalib menggali semula tegala air Zamzam yang telah tertimbus?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Daripada Jabir bin Abdillah RA telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

مَاءُ زَمْزَمَ، لِمَا شُرِبَ لَهُ

Maksudnya: “Air Zamzam bergantung pada tujuan apa diminumnya.”

Riwayat Ibn Majah (3062), Ahmad (14849), al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (9442).

Telaga Zamzam pernah tertimbus pada zaman Jahiliyah dan tidak diketahui lokasinya. Sebelum kedatangan Islam, datuk Rasulullah, Abdul Muthalib, bermimpi didatangi seseorang yang menunjukkan lokasi telaga tersebut dan memintanya untuk menggali telaga itu. Setelah bangun dari tidurnya, beliau bergegas ke tepi Kaabah dan menggali di tempat yang dilihat dalam mimpinya sehingga benarlah mimpinya itu.

Kisah penggalian telaga Zamzam diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib R.A yang mana beliau berkata: Ketika Abdul Muttalib sedang tidur di Hijr, dia didatangi seseorang yang berkata kepadanya: “Gali Barrah,” lalu dia bertanya: “Apa itu Barrah?” Kemudian orang itu pergi daripadanya. Pada keesokan harinya, dia tidur di tempat tidurnya yang sama dan didatangi lagi orang itu yang berkata: “Gali Al-Madnunah,” lalu dia bertanya: “Apa itu Al-Madnunah?” Kemudian orang itu pergi daripadanya. Pada keesokan harinya, dia tidur di tempat tidurnya yang sama dan didatangi lagi orang itu yang berkata: “Gali Tayyibah,” lalu dia bertanya: “Apa itu Tayyibah?” Kemudian orang itu pergi daripadanya.

Pada keesokan harinya, dia kembali ke tempat tidurnya dan tidur di sana, dia didatangi lagi orang itu yang berkata: “Gali Zamzam,” lalu dia bertanya: “Apa itu Zamzam?” Orang itu berkata: “Ia tidak akan pernah kering dan tidak akan pernah dicela.” Kemudian orang itu memberikan gambaran tentang lokasinya. Maka dia bangun dan menggali di tempat yang digambarkan kepadanya. Orang Quraisy berkata kepadanya: “Apa yang kamu lakukan, wahai Abdul Muttalib?” Dia berkata: “Saya diperintahkan untuk menggali Zamzam.”

Ketika dia menyingkap tanah itu dan mereka melihat airnya, mereka berkata: “Wahai Abdul Muttalib, kami mempunyai hak di dalamnya bersamamu, kerana ia adalah telaga nenek moyang kami Ismail.” Dia berkata: “Ia bukan milik kamu, ia telah dikhususkan untuk saya sahaja.” Mereka berkata: “Adakah kamu ingin mengadili kami?” Dia berkata: “Ya.” Mereka berkata: “Di antara kami dan kamu ialah seorang kahin (dukun tukang ramal) dari Bani Sa’d bin Huzaim yang berada di pinggiran Syam.”

Maka Abdul Muttalib pergi bersama beberapa orang dari Bani Umayyah, dan setiap suku Quraisy mengirim beberapa orang. Ketika mereka berada di tengah perjalanan antara Hijaz dan Syam, air Abdul Muttalib dan sahabatnya habis sehingga mereka yakin akan mati. Mereka meminta air dari kafilah lain, tetapi mereka berkata: “Kami tidak dapat memberikan air kepada kamu kerana kami juga takut akan kehabisan air.”

Abdul Muttalib berkata kepada sahabat-sahabatnya: “Apa yang kamu fikirkan?” Mereka berkata: “Kami tidak ada pendapat lain kecuali mengikut pendapatmu.” Dia berkata: “Saya rasa setiap orang harus menggali lubangnya sendiri. Setiap kali seseorang mati, orang lain akan menguburkannya dalam lubangnya sehingga yang terakhir dari kamu akan dikuburkan oleh sahabatnya. Kehilangan satu orang lebih ringan daripada kehilangan semua orang.” Mereka melakukan seperti yang diarahkan. Kemudian Abdul Muttalib berkata: “Demi Allah, menyerah diri kepada kematian adalah satu perbuatan yang tidak bijak, mari kita teruskan perjalanan dan mencari air. Mungkin Allah akan memberi kita air.”

Mereka berangkat dan tidak lama kemudian Abdul Muttalib duduk di atas untanya, dan unta itu melompat, tiba-tiba air memancar dari bawah kakinya. Dia turun dari unta itu, begitu juga sahabat-sahabatnya, dan mereka minum serta mengambil air sebanyak mungkin. Mereka kemudian memanggil kafilah yang lain: “Datanglah ke sini, Allah telah memberi kita air.” Mereka datang dan minum serta mengambil air. Mereka berkata: “Wahai Abdul Muttalib, demi Allah, kamu telah diberi keadilan. Allah yang memberi kamu air di padang pasir ini, adalah yang sama yang memberi kamu air Zamzam. Pergilah dan gali telaga Zamzam, ia adalah milikmu, kami tidak akan menentangmu lagi.” (Lihat Sirah Ibn Ishaq, hlm. 24-25; Dalail al-Nubuwwah li al-Baihaqi, 1/93-94; al-Bidayah wa al-Nihayah, 3/335-336)

Ibnu al-Athir berkata: “Dalam kisah Zamzam: Seorang lelaki datang kepadanya dan berkata: ‘Gali Barrah.’ Ia dinamakan Barrah kerana banyak manfaat dan airnya yang banyak.” (Lihat al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar, 1/117)

Secara ringkasnya, berkenaan dengan peristiwa penggalian telaga Zamzam, Abdul Mutalib mendapati dalam mimpi bahawa beliau sedang menggali telaga Zamzam dan beliau ditunjukkan lokasi di mana telaga tersebut berada. Beliau kemudian menggali di lokasi tersebut dan menemui barang-barang yang ditanam oleh Kabilah Jurhum ketika mereka meninggalkan Mekah. Barangan yang dimaksudkan merangkumi pedang, perisai, dan dua patung berhala rusa yang ditempa daripada emas. Pedang tersebut telah dijadikan sebagai pintu Ka’bah, manakala kedua-dua patung rusa telah dijadikan sebagai pintu lain untuk Ka’bah. Selain itu, dia juga memberikan air zamzam kepada jemaah haji dalam mimpi yang dialaminya.

Ketika telaga air Zamzam ditemui, keluarga Quraisy mempertikaikan perkara tersebut dan Abdul Mutalib menjelaskan bahawa bukanlah dia yang menetapkan hal tersebut. Sebaliknya, ia adalah suatu hak istimewa yang dianugerahkan khusus kepadanya. Tanpa berlengah, mereka membawa Abdul Mutalib kepada seorang tukang ramal daripada Bani Sa’ad. Mereka tidak kembali sehingga Allah SWT menunjukkan kepada mereka sesuatu yang menggambarkan hak istimewa yang dimiliki oleh Abdul Mutalib berhubung dengan telaga air Zamzam. (Lihat al-Rahiq al-Makhtum, hlm. 50-51)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”