#6470: Tempoh Labi-labi Hidup di Darat

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Berapa lama labi-labi boleh hidup di darat? Mohon pencerahan. Terima kasih.

 

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Definisi Labi-labi

Kami mulakan dengan mengemukakan terlebih dahulu takrifan dan pengenalan ringkas mengenai labi-labi. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, labi-labi ialah sejenis kura-kura, dedari, Trionyx cartilagineus.[1] Labi-labi atau dalam bahasa Inggeris dipanggil sebagai Softshell turtle merupakan sejenis haiwan seperti kura-kura dalam keluarga Trionychidae. Ahli dalam keluarga ini terdapat di Afrika, Asia, Amerika Utara, dan Asia Tenggara.[2]

https://cdn.britannica.com/59/99059-050-BB601706/species-softshell-turtles-Asia-spiny-turtle-North.jpg

Secara ringkasnya, labi-labi, (famili Trionychidae), mana-mana daripada kira-kira 30 spesies penyu yang dicirikan oleh cengkerang yang pipih. Cengkerang mereka tidak mempunyai skut epidermal (sisik besar) yang biasa ditemui pada kebanyakan penyu, seperti penyu belimbing (Dermochelys coriacea), dan seni bina tulang cengkerang mereka dikurangkan.

Labi-labi mempunyai leher yang panjang dan kepala aerodinamik dengan muncung yang memanjang seperti proboscis, di mana lubang hidung terletak di hujungnya. Mereka sering tersembunyi di dalam lumpur, pasir, dan air cetek. Dengan memanjangkan kepala dan leher supaya muncung melayang di sepanjang permukaan, mereka boleh bernafas dengan cara seperti snorkel. Semua labi-labi adalah karnivor (pemakan daging). Mereka aktif mencari mangsa dan mengejarnya atau menyerang dengan menunggu. Bentuk rata/pipih mungkin kelihatan pelik untuk haiwan yang aktif, tetapi ia kelihatan sangat cekap dari sudut pandangan hidrodinamik. Didorong oleh empat kaki mereka — kedua-dua kaki hadapan dan kaki belakang berselaput yang kuat — labi-labi adalah perenang pantas.

14 genera labi-labi dibahagikan kepada dua kumpulan evolusi: subfamili Cyclanorbinae di selatan Asia, timur laut Afrika, dan sub-Sahara Afrika; dan subfamili Trionychinae di tenggara Amerika Utara, selatan Asia, dan Afrika. Labi-labi Cyclanorbine terdiri daripada dua genus Afrika (Cyclanorbis dan Cycloderma) dan satu genus (Lissemys) labi-labi India (Indian flapshell turtle) dan labi-labi Burma (Burmese flapshell turtle).

Labi-labi Trionychine lebih pelbagai dari segi biologi. Tiga spesies labi-labi Amerika Utara (Apalone) bersaiz sederhana, dan jantan dewasa membesar kira-kira dua pertiga saiz betina. Panjang cengkerang betina dewasa adalah antara 17 cm (7 inci) dalam A. mutica dan A. spinifera hingga 63 cm (25 inci) dalam A. ferox. Labi-labi Trionychine yang terbesar ialah labi-labi bermulut sempit (narrow-headed softshellChitra indica) dan labi-labi gergasi Asia (Asian giant softshellPelochelys bibroni) di Asia Tenggara; Cengkerang kedua-dua spesies mencapai panjang melebihi 1 meter (3.3 kaki).

Labi-labi mungkin bertelur sekurang-kurangnya 2 telur, seperti pada labi-labi betina muda genus Lissemys, atau lebih daripada 100 telur, seperti dalam Trionyx triunguis berbadan besar. Tempoh perkembangan embrio berbeza-beza, antara 30 hari hingga hampir 300 hari, bergantung kepada spesies dan persekitaran di dalam sarang. Dengan menggunakan kaki belakangnya, labi-labi menggali sarang di tanah yang rapuh biasanya di kawasan berhampiran air.[3]

Tempoh Labi-labi Boleh Berada Luar dari Air

Seterusnya, berbalik kepada soalan yang diajukan, dalam satu artikel dinyatakan bahawa kebanyakan orang menganggap bahawa labi-labi menghabiskan sebahagian besar masa mereka di dalam air, tetapi ini tidak berlaku. Labi-labi ini sama-sama selesa di darat dan air, serta sering berjemur di bawah sinar matahari untuk mengawal suhu badan mereka. Labi-labi boleh berada di luar air selama 6 hingga 8 jam sehari tanpa sebarang kesan buruk.

Secara umumnya, penyu (labi-labi) boleh keluar dari air selama satu jam untuk setiap empat inci (10 cm) panjang cengkerang. Ini bermakna penyu kecil dengan panjang cengkerang empat inci (10 cm) secara teorinya boleh keluar dari air sehingga empat jam. Walau bagaimanapun, ini hanyalah garis panduan umum, dan di sana terdapat banyak lagi faktor lain yang mesti dipertimbangkan.

Banyak faktor mesti dipertimbangkan semasa menentukan berapa lama labi-labi boleh keluar dari air. Jenis penyu, saiz penyu, suhu persekitaran, umur, dan kelembapan; semuanya memainkan peranan dalam menentukan berapa lama penyu boleh bertahan di luar air.

Perincian berkenaan faktor-faktor adalah sebagaimana berikut:

  1. Jenis penyu:

Labi-labi ialah penyu air tawar yang sangat terdedah kepada dehidrasi. Memandangkan mereka mempunyai cengkerang yang lebih lembut daripada penyu lain, ia akan menjadi lebih cepat kering jika dibiarkan tanpa akses kepada air.

  1. Saiz penyu:

Secara umumnya, penyu boleh keluar dari air selama satu jam untuk setiap empat inci (10 cm) panjang cengkerang. Walau bagaimanapun, penyu yang lebih kecil akan mengalami dehidrasi lebih cepat daripada penyu yang lebih besar kerana nisbah isipadu badan dan kawasan permukaannya lebih tinggi.

  1. Suhu persekitaran:

Suhu yang lebih tinggi meningkatkan kadar penyejatan air daripada cengkerang dan kulit lembut, jadi haiwan dalam iklim yang lebih panas mungkin tidak bertahan lama di luar air seperti haiwan di iklim yang lebih sejuk.

  1. Umur:

Penyu yang lebih muda kurang daya tahan dengan tempoh yang lama di luar air berbanding penyu dewasa kerana mereka mempunyai fisiologi yang kurang berkembang dan sistem dalaman yang membantu mereka mengawal suhu badan dan tahap penghidratan.

  1. Kelembapan:

Jumlah lembapan yang terdapat di udara juga mempengaruhi seberapa cepat labi-labi boleh dehidrasi. Kelembapan yang tinggi mengurangkan kadar penyejatan dan dengan itu meningkatkan tempoh lama labi-labi boleh berada di luar persekitaran akuatiknya tanpa mengalami kesan buruk.

Risiko Kesihatan Menjauhkan Labi-labi daripada Air Terlalu Lama

Benar, bahawasanya labi-labi boleh tinggal di luar air untuk beberapa tempoh lama — tetapi terdapat beberapa risiko kesihatan yang boleh dialami oleh labi-labi jika ia berada di luar air untuk tempoh yang lama. Di antaranya:

  1. Dehidrasi:

Labi-labi boleh mengalami dehidrasi jika ia disimpan di luar air terlalu lama. Gejala dehidrasi pada penyu termasuk kelesuan, mata cekung dan kulit berkedut.

  1. Kerosakan cengkerang:

Labi-labi mempunyai cengkerang yang lebih lembut dan lebih fleksibel daripada cengkerang penyu lain, menjadikannya lebih terdedah kepada kerosakan jika ia tidak disimpan di dalam air. Jika labi-labi dijauhkan dari air untuk tempoh yang lebih lama, cengkerangnya boleh kering dan retak jika tidak dilembapkan dengan betul.

  1. Isu pernafasan:

Penyu bergantung pada insangnya di bawah air untuk membantu mereka bernafas dan menyerap oksigen. Oleh itu, apabila penyu dijauhkan dari air untuk tempoh yang lama, ia boleh menjadi sukar bernafas dan mungkin menjadi tertekan kerana kekurangan oksigen.

Ini boleh membebankan jantung penyu, paru-paru dan organ lain, jadi penting untuk memastikan penyu mendapat akses tetap kepada air bersih dan beroksigen.

  1. Jangkitan bakteria/kulat:

Labi-labi lebih terdedah kepada jangkitan bakteria dan kulat apabila disimpan dalam persekitaran yang kering, jadi penting untuk memastikan tangki penyu bersih dan menyediakan banyak air tawar — bagi mereka yang memeliharanya.

Jika jangkitan ini berterusan, ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius untuk penyu atau labi-labi itu — termasuk jangkitan mata, reput cengkerang dan juga kematian.[4]

 

Kesimpulannya

Oleh yang demikian, berdasarkan kepada kenyataan dan penjelasan di atas, jelaslah bahawa labi-labi termasuk dalam jenis haiwan yang memerlukan air bagi memastikan mereka tidak terhidrasi. Tempoh mereka boleh berada di luar persekitaran akuatiknya juga adalah berbeza-beza berdasarkan kepada faktor-faktor yang menyumbang. Namun secara umumnya, dikatakan labi-labi mampu bertahan atau boleh berada di luar air selama 6 hingga 8 jam sehari tanpa sebarang kesan buruk.

Kami juga pernah menjawab berkenaan hukum memelihara labi-labi dalam artikel kami yang bertajuk: #4005: Memelihara Labi-Labi.[5]  Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan penjelasan dan maklumat tambahan mengenainya, bolehlah membacanya dalam ruangan Ahkam Syar‘iyyah; sama ada melalui laman web kami, https://maktabahalbakri.com/ ataupun melalui aplikasi kami, al-Inarah.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

Nota Hujung:

[1] Lihat https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=labi-labi. Diakses pada 31 Oktober 2023.

[2] Lihat https://ms.wikipedia.org/wiki/Labi-labi. Diakses pada 31 Oktober 2023.

[3] Lihat https://www.britannica.com/animal/softshell-turtle. Diakses pada 31 Oktober 2023.

[4] Lihat https://turtleworldinfo.com/how-long-can-softshell-turtles-be-out-of-water/#How_Long_Can_Softshell_Turtles_Be_Out_of_Water. Diakses pada 19 Julai 2024.

[5] Lihat https://maktabahalbakri.com/4005-memelihara-labi-labi/. Diakses pada 19 Julai 2024.