#6747: Bertayammum dengan Salji

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Bolehkah kita bertayammum dengan menggunakan salji? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Dalam menjawab soalan di atas, kami katakan bahawa tidak sah bertayammum dengan salji; kerana tayammum hanya boleh dilakukan dengan tanah, iaitu debu atau bahagian bumi secara umumnya, sama ada tanah, pasir, atau batu, berdasarkan kepada pendapat-pendapat yang berbeza, dan salji bukanlah sebahagian daripada bumi.

Ini adalah berdasarkan kepada firman Allah SWT:

وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ

Maksudnya: “Dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwudhuk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah – debu itu.

(Surah al-Ma’idah: 6)

Al-Fayyumi dalam al-Misbah al-Munir (1/339) menyebutkan, al-Sa‘id (الصعيد) adalah merujuk kepada permukaan bumi; sama ada tanah atau selainnya. Al-Zajjaj berkata: Saya tidak mengetahui adanya perbezaan pendapat dalam kalangan ahli bahasa mengenainya.

Selain itu, al-Baji dalam al-Muntaqa (1/116) pula menyebutkan, al-Sa‘id (الصعيد) adalah permukaan bumi, sama ada tanah, pasir, atau batu, seperti yang dikatakan oleh Ibn al-‘Arabi dan Abu Ishaq al-Zajjaj. Abu Ishaq berkata: Saya tidak mengetahui adanya perbezaan pendapat dalam kalangan ahli bahasa mengenai hal ini.

Terdapat riwayat daripada Imam Malik yang membolehkan bertayammum dengan salji.

Abu Bakar Ibn al-Munzir dalam al-Ausat (2/42) menyebutkan, ulama berbeza pendapat mengenai bertayammum dengan salji. Al-Thauri dan Ishaq tidak membenarkan bertayammum dengannya, begitu juga pendapat Qatadah dan al-Syafi‘i, kecuali jika mampu mencairkannya dan berwuduk dengannya.

Selain itu, terdapat juga riwayat daripada Imam Malik bahawa beliau ditanya tentang bertayammum dengan batu, salji, atau air beku, jika tidak menemui tanah? Beliau menjawab: “Tidak mengapa.” Beliau juga berkata: “Lebih saya sukai jika menemui tanah untuk bertayammum dengannya daripada yang disebutkan tadi.”

Abu Bakar berkata: Tidak sah bertayammum kecuali dengan tanah; kerana apa yang telah aku sebutkan di bab yang lain daripada dalil al-Quran dan Sunnah.

Seterusnya, al-Baji dalam al-Muntaqa (1/116) menyebutkan, adapun mengenai salji: Ibn Ziyad meriwayatkan daripada Malik dalam al-Mudawwanah, dan Ibn Wahb daripada Malik dalam al-Mabsut: Boleh bertayammum dengannya (salji). Ibnu Wahb menambah, dan juga dengan air beku.

Syeikh Abu Bakar menyebut bahawa Ibn al-Qasim meriwayatkan daripada Malik bahawa tidak sah bertayammum dengan salji.

Hujah untuk riwayat pertama: Salji adalah benda beku, jika seseorang mukallaf berniat menggunakan air yang dicairkan daripadanya, maka ini tidak menghilangkan hukumnya sebagai penyuci; maka sah bertayammum dengannya ketika tidak ada pilihan lain, seperti tanah.

Hujah untuk riwayat kedua: Ini bukanlah debu (صعيد), maka tidak sah bertayammum dengannya seperti tumbuh-tumbuhan.

Imam al-Nawawi menisbahkan kepada al-Auza‘i dan al-Thauri bahawa mereka membolehkan bertayammum dengan salji. (Lihat al-Majmu‘, 2/213).

Kesimpulannya

Oleh yang demikian, berdasarkan kepada penjelasan di atas, kami berpendapat bahawa tidak boleh bertayammum dengan salji kerana ia bukan daripada jenis debu (صعيد), mahupun sesuatu yang berasal dari permukaan bumi. Maka, tidak sah bertayammum dengannya. Apatah lagi, salji ini sebenarnya adalah lebih dekat dengan sifat air. Jadi, sebaik-baiknya berwuduklah dengan menggunakannya, iaitu dengan mencairkan salji itu, lalu mengalirkannya pada anggota wuduk.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.”