#6900: Sedekah Semua Harta Tanpa Meninggalkan Sedikitpun Untuk Keluarga

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Bolehkah Sedekah Semua Harta Tanpa Meninggalkan Sedikitpun Untuk Keluarga?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Maksudnya: “Dan apa sahaja yang kamu belanjakan dari sesuatu maka Allah lah yang menggantikannya dan Dia merupakan sebaik-baik pemberi rezeki.”

Surah Saba’ (39)

Al-Tabari ketika mentafsirkan ayat ini berkata: Dan apa sahaja yang kamu belanjakan wahai sekalian manusia pada jalan ketaatan kepada Allah, maka sesungguhnya Allah akan menggantikannya kepada kamu. (Lihat Jami’ al-Bayan, 20/413)

Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab R.A berkata:

أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا أَنْ نَتَصَدَّقَ، فَوَافَقَ ذَلِكَ مَالًا عِنْدِي، فَقُلْتُ: الْيَوْمَ أَسْبِقُ أَبَا بَكْرٍ إِنْ سَبَقْتُهُ يَوْمًا، فَجِئْتُ بِنِصْفِ مَالِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (مَا أَبْقَيْتَ لِأَهْلِكَ؟)، قُلْتُ: مِثْلَهُ، قَالَ: وَأَتَى أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِكُلِّ مَا عِنْدَهُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (مَا أَبْقَيْتَ لِأَهْلِكَ؟) قَالَ: أَبْقَيْتُ لَهُمُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، قُلْتُ: لَا أُسَابِقُكَ إِلَى شَيْءٍ أَبَدًا

Maksudnya: “Rasulullah SAW memerintahkan kami suatu hari untuk bersedekah, dan pada masa itu saya memiliki harta. Maka saya berkata: Hari ini aku akan mendahului Abu Bakar jika aku dapat mendahuluinya hari ini. Maka saya datang dengan separuh daripada hartaku, lalu Rasulullah SAW bertanya: (Apa yang kamu tinggalkan untuk keluargamu?), saya menjawab: Seperti itu juga. Lalu Abu Bakar R.A datang dengan semua harta yang dimilikinya, dan Rasulullah SAW bertanya kepadanya: (Apa yang kamu tinggalkan untuk keluargamu?), dia menjawab: Aku tinggalkan Allah dan Rasul-Nya untuk mereka. Saya berkata: Saya tidak akan mendahuluimu dalam apa pun selamanya.”

Riwayat Abu Dawud (1678), dan al-Tirmizi (3675). Hadis ini dinilai hasan oleh Al-Albani dalam “Sahih Abu Dawud”.

Bersedekah dengan semua harta adalah bergantung kepada beberapa keadaan:

  • Dibolehkan bagi mereka yang mempunyai sumber pendapatan, atau yakin dengan diri mereka sendiri, teguh dalam tawakal kepada Allah, dan sabar menghadapi kekurangan serta menjauhkan diri dari meminta-minta. Jika orang yang bersedekah tidak mempunyai sifat-sifat tersebut, maka makruh baginya bersedekah dengan semua hartanya.

Ibnu Qudamah berkata: “Yang lebih utama adalah bersedekah daripada harta yang lebih setelah memenuhi keperluan dirinya dan orang yang ditanggungnya secara berterusan. Kerana Nabi SAW bersabda: Sedekah yang terbaik adalah yang diberikan daripada lebihan (kekayaan), dan mulakan dengan orang yang kamu tanggung.” (Lihat  al-Mughni, 3/102)

  • Jika seseorang bersedekah dengan mengurangkan keperluan orang yang wajib ditanggungnya, dan dia tidak mempunyai sumber pendapatan, maka dia berdosa. Hal ini kerana meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan anak-anak adalah satu dosa sebagaimana dalam hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash bahawa Rasulullah SAW bersabda:

كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ

Maksudnya:“Cukuplah seorang lelaki itu dikira berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berada di bawah penjagaannya.”

Riwayat Abu Dawud (1692), al-Nasaie dalam al-Sunan al-Kubra (9177) dan Ahmad (6495). Imam al-Suyuti dalam al-Jami’ al-Saghir (6219) menyatakan bahawa hadith ini sahih

Hal ini kerana nafkah kepada orang yang ditanggungnya adalah wajib, sementara sedekah adalah sunat, dan kaedah menyatakan bahawa tidak boleh mendahulukan yang sunat ke atas yang wajib.

  1. Jika seseorang itu sendiri atau orang yang ditanggungnya mempunyai keperluan yang mencukupi, lalu dia ingin bersedekah dengan semua hartanya, dan dia mempunyai sumber pendapatan, atau yakin dengan diri sendiri, serta baik dalam tawakal dan sabar menghadapi kemiskinan, dan menjauhkan diri dari meminta-minta, maka itu adalah baik. Kerana Nabi SAW ditanya tentang sedekah yang terbaik, baginda menjawab:

أفْضَلُ الصَّدَقَةِ جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إلَى فَقِيرٍ فِى السِّرِّ

Maksudnya: “Sedekah yang paling baik ialah usaha daripada orang yang sedikit hartanya kepada orang miskin secara rahsia.”

Riwayat Ahmad (21552), al-Tayalisi (840), al-Baihaqi dalam al-Syu’ab al-Iman (3576). Syeikh Syuaib al-Arnaut dalam Takhrij Minhaj al-Qasidin (320) menyatakan bahawa dalam sanadnya terdapat Ali bin Yazid al-Alhani dan dia seorang yang dhaif

Diriwayatkan daripada Umar R.A, katanya:

 أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَتَصَدَّقَ فَوَافَقَ ذَلِكَ عِنْدِي مَالًا، فَقُلْتُ: اليَوْمَ أَسْبِقُ أَبَا بَكْرٍ إِنْ سَبَقْتُهُ يَوْمًا، قَالَ: فَجِئْتُ بِنِصْفِ مَالِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ: وَسَلَّمَ: “مَا أَبْقَيْتَ لِأَهْلِكَ؟ ” قُلْتُ: مِثْلَهُ، وَأَتَى أَبُو بَكْرٍ بِكُلِّ مَا عِنْدَهُ، فَقَالَ: “يَا أَبَا بَكْرٍ مَا أَبْقَيْتَ لِأَهْلِكَ؟ ” قَالَ: أَبْقَيْتُ لَهُمُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، قُلْتُ: لَا أَسْبِقُهُ إِلَى شَيْءٍ أَبَدًا

Maksudnya: “Rasulullah SAW memerintahkan kami untuk bersedekah, dan pada masa itu aku mempunyai harta. Maka aku berkata: Hari ini aku akan mendahului Abu Bakar jika aku dapat mendahuluinya hari ini. Saya datang dengan separuh daripada hartaku, dan Rasulullah SAW bertanya: (Apa yang kamu tinggalkan untuk keluargamu?), saya menjawab: Seperti itu juga. Abu Bakar datang dengan semua harta yang dimilikinya, dan Rasulullah SAW bertanya kepadanya: (Apa yang kamu tinggalkan untuk keluargamu?), dia menjawab: Aku tinggalkan Allah dan Rasul-Nya untuk mereka. Saya berkata: Saya tidak akan mendahuluimu dalam apa pun selamanya.”

Riwayat Abu Dawud (1678), al-Tirmizi (3675) dan al-Darimi (1/480). Syeikh Syuaib al-Arnaut dalam Takhrij Syarh al-Sunnah (6/180) menyatakan sanad hadith ini hasan

Ini adalah kelebihan bagi Abu Bakar As-Siddiq R.A kerana keyakinannya yang kuat dan imannya yang sempurna. Beliau juga adalah seorang pedagang yang mempunyai pendapatan. Ketika beliau memegang jawatan khalifah, beliau berkata: “Orang ramai tahu bahawa pendapatanku mencukupi untuk menanggung keluargaku.”

Jika orang yang bersedekah tidak mempunyai salah satu daripada dua sifat ini, maka makruh baginya. Hal ini sebagaimana yang diriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah berkata:

كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ بِمِثْلِ بَيْضَةٍ مِنْ ذَهَبٍ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَصَبْتُ هَذِهِ مِنْ مَعْدِنٍ، فَخُذْهَا فَهِيَ صَدَقَةٌ، مَا أَمْلِكُ غَيْرَهَا، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَتَاهُ مِنْ قِبَلِ رُكْنِهِ الْأَيْمَنِ، فَقَالَ: مِثْلَ ذَلِكَ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ أَتَاهُ مِنْ قِبَلِ رُكْنِهِ الْأَيْسَرِ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَتَاهُ مِنْ خَلْفِهِ، فَأَخَذَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَذَفَهُ بِهَا، فَلَوْ أَصَابَتْهُ لَأَوْجَعَتْهُ، أَوْ لَعَقَرَتْهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ” يَأْتِي أَحَدُكُمْ بِمَا يَمْلِكُ، فَيَقُولُ: هَذِهِ صَدَقَةٌ، ثُمَّ يَقْعُدُ يَسْتَكِفُّ النَّاسَ، خَيْرُ الصَّدَقَةِ مَا كَانَ عَنْ ظَهْرِ غِنًى”

Maksudnya: “Kami berada di sisi Rasulullah SAW ketika seorang lelaki datang kepadanya dengan membawa emas sebesar telur. Lelaki itu berkata, ‘Wahai Rasulullah, aku memperoleh ini dari sebuah lombong, maka ambillah ia sebagai sedekah. Aku tidak memiliki apa-apa selainnya.’ Rasulullah SAW berpaling daripadanya. Kemudian lelaki itu datang lagi dari sebelah kanan baginda dan mengulangi perkara yang sama, tetapi Rasulullah SAW berpaling lagi daripadanya. Lelaki itu kemudian datang dari sebelah kiri baginda dan sekali lagi baginda berpaling. Akhirnya, lelaki itu datang dari belakang baginda, dan Rasulullah SAW mengambil emas itu dan melemparkannya kepada lelaki tersebut. Sekiranya emas itu mengenainya, pasti ia akan melukakannya. Lalu Rasulullah SAW bersabda: ‘Seseorang datang membawa semua yang dia miliki, lalu berkata: Ini sedekah, kemudian dia duduk meminta-minta daripada orang lain. Sedekah yang terbaik adalah yang diberikan ketika seseorang masih berada dalam keadaan cukup.'”

Riwayat Abu Dawud (1673)

Dalam hadith ini, Nabi SAW menunjukkan sebab mengapa makruh bersedekah dengan semua harta, iaitu supaya tidak meminta-minta kepada orang lain.

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW memberi seorang lelaki dua helai pakaian daripada sedekah, lalu beliau menggalakkan bersedekah. Lelaki itu meletakkan salah satu daripada dua helai pakaian tersebut. Nabi SAW bersabda:

أَلَمْ تَرَوْا إلَى هَذَا، دَخَلَ بِهَيئةٍ بَذَّةٍ فأَعْطَيْتُهُ ثَوْبَيْن، ثُمَّ قُلْتُ: تَصَدَّقُوا. فَطرَحَ أحَدَ ثَوْبَيْهِ، خُذْ ثَوْبَكَ». وانْتَهَرَه

Maksudnya: “Tidakkah kamu lihat orang ini? Dia datang dalam keadaan lusuh, saya memberinya dua helai pakaian, kemudian aku berkata: Bersedekahlah. Lalu dia meletakkan salah satu pakaian tersebut? Ambil pakaianmu. Nabi SAW menegurnya.”

Riwayat al-Nasa’i (2535). Syeikh Nasiruddin al-Albani dalam Sahih al-Nasaie (2535) menyatakan bahawa sanadnya hasan.

Ibn Qudamah dalam mensyarahkan hadith ini menyatakan: “Hal ini kerana jika seseorang mengeluarkan semua hartanya, dia tidak akan terlepas daripada fitnah kemiskinan dan kesulitan nafsu yang kuat terhadap apa yang telah dikeluarkannya. Dia mungkin menyesal, hartanya hilang, pahalanya batal, dan dia menjadi beban kepada orang lain.” (Lihat al-Mughni, 4/322)

Justeru, dalam menjawab persoalan ini, kami katakan bahawa  bersedekah dengan semua harta mempunyai perincian berkenaan hukumnya, ia boleh menjadi sunat, boleh menjadi makruh, dan boleh juga menjadi haram.

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, kami katakan bahawa bersedekah dengan semua harta adalah bergantung kepada situasi individu. Bagi mereka yang mempunyai sumber pendapatan yang mencukupi, keyakinan yang kuat dalam tawakal kepada Allah, dan mampu menahan kesusahan tanpa meminta-minta, bersedekah dengan semua harta adalah dibenarkan dan boleh menjadi tindakan yang mulia. Namun, bagi yang tidak memiliki sifat-sifat tersebut, sedekah sedemikian adalah makruh dan tidak dianjurkan.

Sedekah tidak boleh mengorbankan keperluan asas keluarga yang ditanggung. Meninggalkan keluarga tanpa nafkah adalah berdosa, kerana memenuhi keperluan keluarga adalah wajib, sementara sedekah adalah sunat. Oleh itu, keperluan wajib tidak boleh diabaikan demi melakukan perkara yang sunat. Bagi mereka yang tidak mempunyai pendapatan yang cukup atau sumber yang tetap, bersedekah dengan semua harta adalah makruh, kerana ia boleh menyebabkan individu tersebut jatuh ke dalam kemiskinan dan menjadi beban kepada orang lain, yang bertentangan dengan tujuan sedekah itu sendiri. Kisah sahabat seperti Abu Bakar As-Siddiq yang bersedekah dengan semua hartanya kerana keyakinan yang kuat, menunjukkan kelebihan dan keberanian beliau dalam bersedekah. Namun, ini bukanlah contoh yang boleh diikuti oleh semua orang, kerana tidak semua orang memiliki kekuatan iman dan sumber pendapatan seperti beliau.

Justeru, Sedekah yang terbaik adalah yang diberikan daripada lebihan hartanya setelah memenuhi keperluan diri sendiri dan keluarga. Ini memastikan bahawa pemberi sedekah tidak jatuh ke dalam kemiskinan dan tidak menjadi beban kepada orang lain. Wallahua’lam.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada hilangnya kenikmatan yang telah Engkau berikan, daripada berubahnya kesihatan yang telah Engkau anugerahkan, daripada seksa-Mu (bencana) yang datang secara tiba-tiba, dan daripada segala bentuk kemurkaan-Mu.”