#6927: Al-Allamah Muhammad Abu Zahrah Rahimahullah

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh kisahkan kepada kami, pandangan ulama’ terhadap Syeikh al-’Allamah Muhammad Abu Zahrah terutamanya pandangan pendapat Syeikh al-Azhar sekarang?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan Musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.”

(Surah al-Nahl: 43)

Umum ayat ini mengandungi puji-pujian buat para ilmuan, dan bidang ilmu yang paling tinggi kedudukannya adalah ilmu berkenaan Kitabullah. Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan mereka yang tidak tahu agar merujuk kepada ilmuan pada apa jua isu yang dihadapi, dan dengan bertanya itu dapat melepaskan seorang jahil dari memikul tanggungjawab. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm. 441)

Kami menukilkan pandangan Syeikh al-Azhar melalui kata pengantarnya yang ditulis dalam edisi Perancis dari bukunya Teori Perang dalam Islam, antara lain kata beliau:

Sesungguhnya memang sukar – bahkan mungkin mustahil – untuk mengenai dalam baris-baris yang terhad ini dengan pengetahuan yang cukup tinggi dari tokoh-tokoh Islam pada zaman kita , seperti guru kita, Imam Muhammad Abu Zahrah, semoga Allah merahmatinya. Beliau yang merentasi cakrawala kebudayaan Islam, menyelami lautan-lautannya, dan menjelaskan perkara-perkara yang samar,serta mendedahkan banyak rahsia-rahsianya. Beliau menjadi seorang imam dalam bidang dan ilmu ilahi, baik dari segi ilmu ‘aqli dan naqli, yang diakui oleh para ulama zamannya, selain daripada para murid dan pengikutnya..

Almarhum Syeikh Al-‘Allamah Abu Zahrah, semoga Allah merahmatinya, adalah seorang ulama yang bukan sahaja menjadi hujah, bahkan seolah-olah menjadi lautan tanpa pantainya – dalam bidang fiqh dan undang-undang, perbandingan antara syariah dan undang-undang moden. Beliau juga merupakan seorang profesor yang terkenal dalam usul fiqh, sirah, perbandingan agama dan ilmu perdebatan, serta seorang sejarawan yang cemerlang mengenai agama-agama terdahulu dan aliran-aliran kepercayaan moden. Beliau memiliki rantaian keemasan dalam biografi imam mujtahid dalam pelbagai zaman Islam, seperti empat imam: Abu Hanifah, Malik, Al-Shafi’i, dan Ibn Hanbal, serta Ibn Hazm, Imam Al-Sadiq, Imam Zaid, Ibn Taymiyyah, dan yang lain-lain.

Saya gembira selama pengajian saya di Universiti Al-Azhar Al-Sharif dengan menjadi murid di bawah bimbingan Sheikh dan Imam yang mulia ini selama dua tahun pengajian. Beliau mengajar kami dua mata pelajaran: ‘al-Ahwal Syaksiah’ atau ‘Fiqh Perkahwinan, Perceraian, Penyusuan, Nasab, Pewarisan, dan Wasiat,’ dan mata pelajaran ‘Usul Fiqh.’ Saya masih menyimpan buku ‘Al-Ahwal al-Syakhsiah ‘ yang menjadi sukatan pelajaran kami sehingga hari ini. Saya sering merujuk padanya setiap kali ada keperluan untuk mengkaji fiqh mazhab dalam isu berkaitan dengan ahwal syaksiah. Dalam buku ini, saya dapati di dalamnya apa yang membantu saya dengan jawapan yang mudah dan mendalam.

Saya mengingati bahawa Sheikh itu mempunyai penampilan yang agung, bergaya dan berseri muka, serta menimbulkan perasaan keterpesonaan, kasih sayang, dan kekaguman yang tak terbatas di dalam hati kami terhadap keilmuan, penguasaannya dalam ilmu warisan, dan keupayannya dalam ijtihad kontemporari serta kemampuannya untuk menggabungkan lebih dari satu bidang ilmu. Beliau selalu mengingatkan kami kepada cendekiawan seperti Ibn Sina, Al-Ghazali, dan Ibn Khaldun.

Ketika kami melontarkan soalan-soalan kami, yang kami anggarkan sebanyak seribu kali. Kami belajar daripadanya bagaimana untuk berfikir dengan baik sebelum bertanya, dan bagaimana pembacaan yang teliti dan pendengaran yang baik dapat menyelamatkan kebanyakan pelajar dari soalan yang dilemparkan tanpa pertimbangan.

Keistimewan Imam ini adalah memiliki kemampuan luar biasa untuk mendekatkan hukum-hukum syariah pada masalah-masalah kontemporari. Beliau adalah contoh seorang Imam mujtahid yang tidak hanya terhenti pada pemahaman teks-teks dan pengajarannya, tetapi lebih cenderung untuk mengembangkan teks-teks tersebut dengan menggali apa yang tersembunyi dan relevan, sesuai dengan perubahan zaman dan tempat. Sheikh ini terkenal dengan pandangan ijtihad yang sangat penting yang tidak banyak diketahui oleh mereka yang datang setelah zamannya dan menulis tentangnya. (Lihat al-Qaul al-Tayyib, 3/238-240)

Kami kemukakan di sini sedikit biografi Syeikh Abu Zahrah: Beliau dikenali sebagai “al-Imam” yang mencerminkan keilmuannya dalam bidang pengetahuan. Namun, menurut Abdul Halim Jundi, gelaran imam bukan sahaja menunjukkan keilmuan dalam bidang ilmu pengetahuan atau gelaran yang diberikan oleh pihak kerajaan, tetapi juga pendirian dan keberanian dalam menyatakan kebenaran dalam isu-isu masyarakat. Syeikh Abdul Halim Mahmud, mantan Syeikh al-Azhar, menyatakan bahawa jika terdapat masalah dalam Lajnah Fatwa, mereka akan merujuk kepada Muhammad Abu Zahrah. Beliau mempunyai pendirian yang tegas terutamanya dalam isu pengharaman riba. Menurutnya, pengharaman riba adalah untuk memelihara kebajikan umat Islam.

Muhammad Abu Zahrah merupakan seorang sarjana yang prihatin dan pakar dalam bidang ilmu al-Quran dan tafsir. Pada zaman beliau dilarang menulis di akhbar dan majalah serta bertugas di universiti, beliau mula menulis mengenai al-Quran dengan mengarang buku “Mukjizat al-Kubra al-Quran”. Buku ini merupakan mukadimah kepada usaha beliau dalam mengarang tafsir al-Quran. Namun, tafsir ini tidak sempat disempurnakan kerana beliau meninggal dunia terlebih dahulu. Sebahagian daripada tafsir beliau telah diterbitkan oleh Dar al-Fikr al-‘Arabi dalam 10 jilid yang berjudul Zahrah al-Tafasir.

Muhammad Abu Zahrah telah meninggal dunia pada petang Jumaat, 12 April 1974 di kediamannya di Zaitun, Kaherah pada usia 76 tahun. Beliau menghembuskan nafas terakhir ketika sedang memegang pen untuk menulis tafsir al-Quran bagi surah al-Naml, ayat 19:

فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

Maksudnya: “Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu, dan berdoa dengan berkata:” Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku – dengan limpah rahmatMu – dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh.”

(Surah al-Naml: 19)

Semoga Allah SWT merahmati Syeikh dan marilah sama-sama kita mengakhiri dengan doa:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”