#7075: Mauqif Umar Mukhtar Ketika Dipenjara

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh ceritakan kepada kami, bagaimana keadaan Umar Mukhtar ketika ditawan pada saat akhir kehidupannya dan pertemuannya dengan Syarif al-Gharyani?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

Maksudnya: “Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikit pun.”

(Surah al-Ahzab: 23)

Imam al-Tabari berkata: Maksud ayat ini adalah, di antara orang-orang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, terdapat orang-orang yang menepati janjinya kepada Allah, iaitu sabar terhadap pelbagai kesusahan dan mudharat. Antara mereka ada yang menyelesaikan pekerjaan yang dijanjikannya kepada Allah dan diwajibkannya kepada dirinya sendiri bagi Allah, sehingga sebahagian dari mereka mati syahid dalam Perang Badar, sebahagian mati syahid dalam perang Uhud, dan sebahagian lagi mati syahid di tempat lain. Tetapi, di antara mereka ada yang menanti qadha dan penyelesaian dari Allah sebagaimana di antara mereka ada yang ditetapkan memenuhi janji kepada Allah, serta memperoleh pertolongan dari Allah dan kemenangan atas musuhnya. (Lihat Jami’ al-Bayan, 21/50).

Pada petang 14 September, Komander Rensi (Setiausaha Agung Kerajaan Barqa) ingin melibatkan Syarif al-Gharyani dalam situasi yang sukar dengan Umar Mukhtar yang berada di dalam penjara. Beliau memberitahu Syarif al-Gharyani bahawa Umar Mukhtar telah meminta untuk bertemu dengannya dan kerajaan Itali tidak melihat sebarang halangan untuk memenuhi permintaan tersebut.

Syarif al-Gharyani pergi ke penjara untuk bertemu dengan Syeikh yang dihormati. Apabila mereka bertemu, suasana menjadi hening dan Umar Mukhtar berdiam diri. Lalu, Syarif al-Gharyani berkata kepada Sayyid ‘Umar dengan menggunakan peribahasa ini: “Hasilnya buruk dan helang tidak akan menjadi gila.” Sebaik sahaja Umar Mukhtar mendengar peribahasa tersebut, dia mengangkat kepalanya dan memandang tajam kepada Syarif al-Gharyani.

Dan dia berkata kepadanya: “Segala puji bagi Allah yang hanya Dia dipuji atas segala sesuatu yang tidak disukai.” Dia terdiam sejenak, kemudian menyambung: “Ya Tuhanku, kurniakanlah kepadaku rahmat dari sisi-Mu dan berikanlah petunjuk dalam urusan kami. Sesungguhnya aku tidak memerlukan nasihat atau pengajaran, aku percaya kepada takdir dan ketentuan, dan aku tahu keutamaan sabar dan menyerah kepada kehendak Allah. Aku penat duduk di sini, jadi beritahu aku apa yang kamu mahu.”

Pada saat itu, Syarif al-Gharyani menyedari dia telah ditipu, dan bertambah sedih lalu berkata kepada Umar Mukhtar: ‘Aku tidak ingin melihatmu dalam keadaan begini, dan aku telah memaksa diriku untuk datang berdasarkan permintaanmu…’”

Maka berkata Syeikh yang agung dan teguh seperti gunung, “Aku tidak memintamu dan tidak akan meminta sesiapa jua, dan aku tidak memerlukan apa-apa daripada sesiapa pun.” Dia berdiri tanpa menunggu jawapan daripada Syarif al-Gharyani, dan Syarif al-Gharyani kembali ke rumahnya dengan perasaan bimbang dan sedih. Dia menyatakan bahawa pada hari itu, dia merasakan sesuatu yang amat berat dalam dirinya yang tidak pernah dirasakannya sepanjang hidupnya.

Ini mengingatkan kami kepada firman Allah SWT:

‏ وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

Maksudnya: Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

(Surah al-Nisa’: 104)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ أَلْهِمْنَا رُشْدَنَا، وَأَعِذْنَا مِنْ شَرِّ أَنْفُسِنَا

Maksudnya: “Wahai Allah! Ilhamkanlah kepada kami kecerdasan dan petunjuk serta lindungilah kami daripada kejahatan nafsu kami.”