#7428: Status Kisah Abu Jahal bersama Lelaki dari Kaum Irasy

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah status kesahihan cerita Abu Jahal dan lelaki dari kalangan kaum Irasy yang mana Abu Jahal mengambil unta miliknya? Lalu Nabi Muhammad SAW membantu lelaki tersebut mendapatkan kembali haknya dari Abu Jahal, dan terdapat kejadian yang luar biasa apabila Abu Jahal membuka pintu untuk baginda, dia melihat seekor unta besar dengan taring berada di atas kepalanya. Dalam satu riwayat lain, dia melihat sekumpulan lelaki membawa tombak yang berkilauan.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kisah ini diriwayatkan oleh Ibn Ishaq dalam Sirah-nya (hlm. 159), Abu Nu’aim dalam Dalail an-Nubuwwah (hlm. 210–212), dan al-Baihaqi dalam Dalail an-Nubuwwah (2/192-193), dengan sanad yang bersambung kepada beliau. Kisah ini menceritakan bahawa Abdul Malik bin Abdullah bin Abu Sufyan al-Thaqafi berkata: “Seorang lelaki dari kalangan kaum Irasy tiba di Mekah membawa untanya. Abu Jahal bin Hisyam membelinya namun menangguhkan pembayarannya. Lalu, lelaki tersebut pergi kepada satu kumpulan Quraisy, sementara Rasulullah SAW duduk di bahagian lain masjid, dan dia bertanya kepada mereka, ‘Wahai kaum Quraisy, siapakah yang boleh membantuku terhadap Abu al-Hakam bin Hisyam? Aku seorang yang asing dan dalam perjalanan; dia telah mengambil hak aku.’

Mereka yang berada di situ, dengan nada mengejek, menunjuk ke arah Rasulullah SAW kerana mengetahui perseteruan antara baginda dan Abu Jahal. Mereka berkata, ‘Pergilah kepadanya, dia akan membantumu.’ Lelaki itu pun pergi kepada Rasulullah SAW dan berkata, ‘Wahai hamba Allah, Abu al-Hakam bin Hisyam telah mengambil hak aku. Aku seorang asing dan dalam perjalanan musafir. Aku bertanya kepada mereka ini mengenai siapa yang boleh membantuku mendapatkannya, dan mereka menunjukkan kepadamu. Maka, tolonglah aku mendapatkan hak aku, semoga Allah merahmatimu.’

Rasulullah SAW pun bersabda, ‘Pergilah bersamaku kepadanya,’ lalu baginda berdiri dan pergi bersama lelaki tersebut. Ketika mereka yang melihat baginda berdiri, mereka menyuruh seorang lelaki mengikuti baginda untuk melihat apa yang akan terjadi. Rasulullah SAW lalu mengetuk pintu Abu Jahal. Abu Jahal bertanya, ‘Siapa di situ?’ Baginda menjawab, ‘Muhammad. Keluar dan temui aku.’ Abu Jahal keluar dengan wajahnya pucat, dan baginda bersabda, ‘Bayarkan hak lelaki ini.’ Abu Jahal menjawab, ‘Baiklah, jangan pergi sehingga aku bayarkan kepadanya.’ Dia pun masuk ke dalam dan mengeluarkan hak lelaki tersebut.

Kemudian, Rasulullah SAW bersabda kepada lelaki Irasy itu, ‘Pergilah dengan urusanmu.’ Lelaki itu pun kembali kepada kumpulan Quraisy tadi dan berkata, ‘Semoga Allah memberkatinya, dia telah membantu aku mendapatkan hak aku.’ Lelaki yang dihantar mengikuti baginda berkata, ‘Aku melihat perkara yang luar biasa. Demi Allah, apabila baginda mengetuk pintu, Abu Jahal keluar dengan ketakutan, dan dia segera membayar hak lelaki itu.’

Tidak lama kemudian, Abu Jahal datang kepada mereka dan mereka bertanya, ‘Apa yang terjadi kepadamu? Kami tidak pernah melihatmu bertindak seperti itu sebelumnya.’ Abu Jahal berkata, ‘Demi Allah, ketika dia mengetuk pintu dan aku mendengar suaranya, aku dipenuhi ketakutan. Di atas kepala aku, aku melihat seekor unta besar yang belum pernah aku lihat taring atau saiznya sebelum ini. Demi Allah, jika aku menolak, pasti unta itu akan memakan aku.’

Kisah ini diriwayatkan oleh Abdul Malik bin Abdullah bin Abu Sufyan al-Thaqafi. Al-Bukhari dalam al-Tarikh al-Kabir (5/421) dan Ibn Abi Hatim dalam al-Jarh wa al-Ta’dil (5/354) menyebutnya tanpa menyatakan status al-Jarh wa Ta’dil bagi beliau. Hanya Ibn Hibban yang menyebutnya dalam al-Thiqat (5/116). Namun, Abdul Malik ini tidak bertemu zaman kenabian dan meriwayatkan dari kalangan tabi’in, maka sanad ini dianggap terputus.

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, kami katakan bahawa kisah ini tidak sahih kerana sanadnya terputus, dan perawinya, Abdul Malik bin Abdullah bin Abu Sufyan al-Thaqafi, tidak ada dalam kalangan perawi yang diakui kethiqahannya secara jelas. Namun, cerita ini boleh disebut dalam konteks sejarah dan sirah, kerana ia terkenal dan sering disebut dalam karya para ulama dalam bidang ini. Sirah dan sejarah adalah bidang yang diberi kelonggaran dalam sanadnya oleh para ulama, terutama jika kisah tersebut tidak mengandung kejanggalan atau pernyataan yang ganjil atau yang pelik dalam aqidah atau juga hukum.

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”

Wallahua`lam.