#7460: Status Jamak Qasar: Bekerja di Papua New Guinea selama 2 Minggu

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri.  Saya akan ke Papua New Guinea selama 2 minggu untuk outstation. Masalahnya disana rata-rata tempat yang agama kristian/ateis dan juga agak kurang tempat yang bersih untuk saya solat. Situasinya yang saya akan tinggal di homestay dan akan keluar audit di site dan tiada tempat yang bersih, serta kurang kemudahan air. Penduduk sana membasuh kencing hanya menggunakan tisu. Jadi adakah saya boleh jamak & qasar atau apa kemudahan yang boleh yang saya hanya boleh solat ketika pulang home stay. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Solat jamak dan qasar adalah merupakan rukhsah yang diberikan oleh Allah SWT. Ia merupakan kemudahan yang dianugerahkan kepada umat Islam agar mereka boleh menunaikan ibadat solat di mana sahaja mereka berada. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT di dalam firmannya:

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ

Maksudnya: “Dan jika kamu bermusafir di muka bumi ini, maka tidak berdosa ke atas kamu untuk memendekkan solat (solat empat rakaat dijadikan kepada dua rakaat).

(Surah al-Nisa’:101)

Imam al-Nawawi berkata: “Ayat ini mengaitkan hukum qasar dengan al-dorb `ala al-ardh (permusafiran). Justeru, jika seseorang ialah penduduk suatu kota maka dia boleh qasar apabila dia berpisah daripada bangunan yang dinisbah kepada kota tersebut.” (Lihat al-Majmu` Syarh al-Muhazzab, 4/346)

Dalam menjawab persoalan di atas, kami nyatakan terlebih dahulu syarat-syarat yang perlu dipenuhi untuk melakukan solat jamak dan qasar. Antara syarat-syarat tersebut:

  • Mestilah berada dalam keadaan bermusafir, iaitu perjalanan ke destinasi yang sekurang-kurangnya dua marhalah, iaitu sekitar 81 km. Kadar 2 marhalah ini yang ditetapkan berdasarkan taqribi (lebih kurang/anggaran) bukan tahdidi (tepat).
  • Perjalanan musafir tersebut telah melepasi sempadan mukim seperti kawasan kampung, taman perumahan atau daerah mengikut uruf setempat.
  • Dia tidak mengikuti imam yang menunaikan solat sempurna empat rakaat jika dia ingin mengqasarkan solat.
  • Dia tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, selain hari mula dia sampai dan hari dia akan keluar dari destinasi. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/186)

Kesimpulan

Menjawab persoalan di atas, kami nyatakan tidak boleh untuk anda melakukan jamak qasar sewaktu berada di sana. Ini kerana anda sudah dikira bermukim kerana melebihi 4 hari seperti syarat yang telah kami jelaskan di atas. Maka, anda hanya boleh melakukan jamak qasar sewaktu dalam perjalanan sahaja. Berkenaan penggunaan air yang terhad, kami cadangkan anda membawa spray untuk digunakan sebagai air wuduk dan sejadah, bagi memudahkan anda solat di tempat apabila masuknya waktu solat. Hal ini kerana sudah menjadi kelaziman di sesebuah negara seperti Singapore, China dan seumpamanya, menggunakan tisu sebagai alat pembersihan setelah membuang hajat.

Semoga perbahasan ini, sedikit sebanyak dapat membantu kita dalam melaksanakan perintah Allah dalam kehidupan harian kita.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

(Surah Ibrahim: 40)