Soalan:
Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan berkenaan bilakah wahyu kedua diturunkan, iaitu ayat-ayat awal dalam surah al-Muddatthir?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُ ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
Maksudnya: “Kami tidak mengutuskan rasul melainkan rasul itu berbicara dengan bahasa pertuturan kaumnya agar dia dapat menerangkan apa yang dibawanya dengan jelas. Setelah itu, Allah dengan kebijaksanaan-Nya menyesatkan sesiapa yang Dia kehendaki dan memberi hidayah kepada siapa yang dia kehendaki. Dia Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana.”
(Surah Ibrahim: 4)
Allah SWT menyatakan bahawa Dia mengutus para rasul untuk menyampaikan hidayah kepada manusia. Allah SWT menjelaskan bahawa Dia menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dialah Tuhan Yang Maha Perkasa, segala sesuatu yang Dia kehendaki pasti terjadi dan segala sesuatu yang tidak Dia kehendaki pasti tidak terjadi, dan Dia Maha Bijaksana dalam semua perbuatan-Nya. Maka Dia menyesatkan orang yang berhak disesatkan dan memberi petunjuk kepada orang yang berhak mendapat petunjuk. Demikianlah sunnatullah pada makhluk-Nya iaitu Allah SWT tidak sekali-kali mengutus seorang nabi buat suatu umat melainkan nabi itu berbicara dengan bahasa mereka. Maka setiap nabi dikhususkan untuk menyampaikan risalah hanya kepada umatnya saja, bukan umat yang lainnya. Namun Nabi Muhammad SAW mempunyai keistimewaan dengan keumuman risalahnya yang mencakupi semua bangsa manusia. (Lihat Tafsir al-Bayan, 628)
Berkenaan persoalan di atas, berdasarkan teks daripada Sahih al-Bukhari, wahyu yang kedua ini diturunkan kepada Nabi SAW selepas terhentinya wahyu untuk sementara waktu, dan selepas Nabi SAW bertemu dengan Waraqah.
Daripada Aisyah R.Anha bahawasanya beliau berkata:
أَوَّلُ مَا بُدِئَ بِهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الوَحْيِ الرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ فِي النَّوْمِ، فَكَانَ لاَ يَـرَى رُؤْيَا إِلَّا جَاءَتْ مِثْلَ فَـلَقِ الصُّبْحِ، ثُمَّ حُبِّبَ إِلَيْهِ الخَلاَءُ، وَكَانَ يَخْلُو بِغَارِ حِرَاءٍ فَـيَتَحَنَّثُ فِيهِ – وَهُوَ التَّعَبُّدُ – اللَّيَالِيَ ذَوَاتِ العَدَدِ قَبْلَ أَنْ يَـنْزِعَ إِلَى أَهْلِهِ، وَيَتَزَوَّدُ لِذَلِكَ، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى خَدِيجَةَ فَـيَتَزَوَّدُ لِمِثْلِهَا، حَتَّى جَاءَهُ الحَقُّ وَهُوَ فِي غَارِ حِرَاءٍ، فَجَاءَهُ المـَلَكُ فَـقَالَ: اقْـرَأْ، قَالَ: «مَا أَنَا بِقَارِئٍ»، قَالَ: «فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الجَهْدَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَقَالَ: اقْـرَأْ، قُـلْتُ: مَا أَنَا بِقَارِئٍ، فَأَخَذَنِي فَـغَطَّنِي الثَّانِيَةَ حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الجَهْدَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَـقَالَ: اقْرَأْ، فَـقُلْتُ: مَا أَنَا بِقَارِئٍ، فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي الثَّالِثَةَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَـقَالَ: {اقْـرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ. خَلَقَ الإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ. اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ}». فَـرَجَعَ بـِهَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْجُفُ فُـؤَادُهُ، فَدَخَلَ عَلَى خَدِيجَةَ بِنْتِ خُوَيْلِدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا، فَـقَالَ: «زَمِّلُونِي زَمِّلُونِي»، فَـزَمَّلُوهُ حَتَّى ذَهَبَ عَنْهُ الرَّوْعُ، فَـقَالَ لِخَدِيجَةَ وَأَخْبَرَهَا الخَبَرَ: «لَقَدْ خَشِيتُ عَلَى نَـفْسِي». فَـقَالَتْ خَدِيجَةُ: كَلَّا وَاللهِ مَا يُخْزِيكَ اللهُ أَبَدًا، إِنَّكَ لَتَصِلُ الرَّحِمَ، وَتَحْمِلُ الكَلَّ، وَتَكْسِبُ الـمَعْدُومَ، وَتَـقْرِي الضَّيْفَ، وَتُعِينُ عَلَى نَـوَائِبِ الحَقِّ، فَانْطَلَقَتْ بِهِ خَدِيجَةُ حَتَّى أَتَتْ بِهِ وَرَقَةَ بْنَ نَـوْفَلِ بْنِ أَسَدِ بْنِ عَبْدِ العُزَّى ابْنَ عَمِّ خَدِيجَةَ وَكَانَ امْرَأً تَـنَصَّرَ فِي الجَاهِلِيَّةِ، وَكَانَ يَكْتُبُ الكِتَابَ العِبْرَانِيَّ، فَـيَكْتُبُ مِنَ الإِنْجِيلِ بِالعِبْرَانِيَّةِ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ يَكْتُبَ، وَكَانَ شَيْخًا كَبِيرًا قَدْ عَمِيَ، فَـقَالَتْ لَهُ خَدِيجَةُ: يَا ابْنَ عَمِّ، اسْمَعْ مِنَ ابْنِ أَخِيكَ، فَـقَالَ لَهُ وَرَقَةُ: يَا ابْنَ أَخِي مَاذَا تَـرَى؟ فَأَخْبَرَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَبَرَ مَا رَأَى، فَـقَالَ لَهُ وَرَقَةُ: هَذَا النَّامُوسُ الَّذِي نَـزَّلَ اللهُ عَلَى مُوسَى، يَا لَيْتَنِي فِيهَا جَذَعًا، لَيْتَنِي أَكُونُ حَيًّا إِذْ يُخْرِجُكَ قَـوْمُكَ، فَـقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَ مُخْرِجِيَّ هُمْ؟» قَالَ: نَـعَمْ، لَمْ يَأْتِ رَجُلٌ قَطُّ بِمِثْلِ مَا جِئْتَ بِهِ إِلَّا عُودِيَ، وَإِنْ يُدْرِكْنِي يَـوْمُكَ أَنْصُرْكَ نَصْرًا مُؤَزَّرًا. ثُمَّ لَمْ يَنْشَبْ وَرَقَةُ أَنْ تُـوُفِّيَ، وَفَـتَرَ الوَحْيُ.
Maksudnya: “Permulaan wahyu yang datang kepada Rasulullah SAW adalah melalui mimpi yang baik di dalam tidur. Baginda SAW tidak bermimpi melainkan mimpinya muncul seperti cahaya subuh. Kemudian Baginda menjadi suka untuk menyendiri. Baginda SAW suka menyendiri di Gua Hira’. Rasulullah SAW bertahannuth di situ (iaitu beribadah) di malam hari beberapa waktu lamanya, sebelum kembali kepada keluarganya dan mempersiapkan bekalan untuk tujuan yang sama (bertahannuth kembali).
Kemudian, Baginda pulang menemui Khadijah R.Anha dan disediakan bekalan seperti sebelumnya (untuk beberapa malam) sehingga datang wahyu kepadanya ketika di Gua Hira’. Malaikat (Jibril A.S) datang kepada Baginda lalu berkata: “Iqra’ (Bacalah).” Nabi SAW menjawab: “Aku tidak pandai membaca.” Lalu Malaikat itu memegang aku lantas memelukku sehingga habis dayaku, kemudian dia melepaskanku dan berkata: “Bacalah!” Baginda menjawab: “Aku tidak pandai membaca.” Lalu Jibril A.S kembali memegangku dan memelukku buat kali kedua sehingga habis dayaku, kemudian ia melepaskanku dan berkata: “Bacalah!” Maka aku berkata: “Aku tidak pandai membaca.” Lalu Jibril kembali memegangku dan memelukku buat kali ketiga kemudian ia melepaskanku dan membaca (Firman Allah SWT): “Bacalah wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk, Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah.” [Surah al-‘Alaq : 1-3]
Setelah itu, Rasulullah SAW kembali kepada keluarganya membawa wahyu itu dalam keadaan hatinya berdebar-debar. Baginda SAW lalu masuk menemui Khadijah binti Khuwailid R.Anha dan berkata: “Selimutkan aku, selimutkan aku.” Maka, mereka menyelimutkannya sehingga hilang rasa takut Baginda. Rasulullah SAW menceritakan peristiwa yang berlaku kepada Khadijah R.Anha dan berkata: “Sesungguhnya aku benar-benar bimbangkan diriku.” Khadijah R.Anha berkata: “Demi Allah, sampai bila pun Allah tidak akan menghinamu. Sesungguhnya engkau ialah orang yang selalu menyambung silaturrahim, menanggung beban orang-orang susah, mengusahakan sesuatu untuk orang yang tiada perusahaan, melayani tetamu dan membantu orang yang ditimpa bencana alam.”
Khadijah R.Anha pun membawa Nabi SAW bertemu dengan Waraqah bin Naufal bin Asad bin ‘Abd al-‘Uzza iaitu sepupu Khadijah. Beliau menganut agama Nasrani di masa Jahiliyyah, dan telah menulis kitab dalam bahasa Ibrani, dan beliau menulis kitab Injil dalam bahasa Ibrani dengan izin Allah. Saat itu, Waraqah sudah tua dan matanya buta. Khadijah R.Anha berkata kepadanya: “Wahai sepupuku, dengarlah cerita daripada anak saudaramu ini.” Maka Waraqah berkata kepada Baginda SAW: “Wahai anak saudaraku, apakah yang engkau lihat?” Maka Rasulullah SAW menceritakan apa yang dialaminya. Lalu Waraqah berkata kepadanya:
هَذَا النَّامُوسُ الَّذِي نَـزَّلَ اللهُ عَلَى مُوسَى، يَا لَيْتَنِي فِيهَا جَذَعًا، لَيْتَنِي أَكُونُ حَيًّا إِذْ يُخْرِجُكَ قَـوْمُكَ
Maksudnya: “Ini ialah Namus (Jibril A.S) yang pernah diturunkan oleh Allah SWT kepada Musa. Aduhai diriku! Alangkah baik jika ketika dirimu diutuskan sebagai Rasul aku masih muda belia. Aduhai! Seandainya aku masih hidup saat kaummu mengusirmu.”
Rasulullah SAW bertanya:
أَوَ مُخْرِجِيَّ هُمْ؟
Maksudnya: “Adakah mereka pasti akan mengusir aku?”
Waraqah menjawab:
نَـعَمْ، لَمْ يَأْتِ رَجُلٌ قَطُّ بِمِثْلِ مَا جِئْتَ بِهِ إِلَّا عُودِيَ، وَإِنْ يُدْرِكْنِي يَـوْمُكَ أَنْصُرْكَ نَصْرًا مُؤَزَّرًا. ثُمَّ لَمْ يَنْشَبْ وَرَقَةُ أَنْ تُـوُفِّيَ، وَفَـتَرَ الوَحْيُ.
Maksudnya: “Ya, kerana tiada seorang pun yang datang membawa wahyu seperti yang engkau bawa ini melainkan dia dimusuhi. Andaikata aku masih hidup pada hari itu, nescaya aku akan menolong engkau dengan sedaya upayaku.”
Tidak lama kemudian, Waraqah pun meninggal dunia, lalu penurunan wahyu terhenti buat sementara waktu.
Riwayat al-Bukhari (3)
Jabir bin Abdullah al-Ansari R.A berkata, ketikamana menceritakan mengenai tempoh (terputusnya) wahyu, bahawa Nabi SAW bersabda:
بَيْـنَا أَنَا أَمْشِي إِذْ سَمِعْتُ صَوْتًا مِنَ السَّمَاءِ، فَـرَفَـعْتُ بَصَرِي، فَإِذَا الـمَلَكُ الَّذِي جَاءَنِي بِحِرَاءٍ جَالِسٌ عَلَى كُرْسِيٍّ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ، فَـرُعِبْتُ مِنْهُ، فَـرَجَعْتُ فَـقُلْتُ: زَمِّلُونِي زَمِّلُونِي». فَأَنْـزَلَ اللهُ تَـعَالَى: {يَا أَيُّهَا الـمُدَّثّـِرُ. قُمْ فَأَنْذِرْ} إِلَى قَوْلِهِ {وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ}. فَحَمِيَ الوَحْيُ وَتَـتَابَعَ.
Maksudnya: “Ketika aku sedang berjalan, tiba-tiba aku terdengar satu suara dari langit, lalu aku memandang ke arahnya, ternyata malaikat (Jibril A.S) yang pernah datang kepadaku di Gua Hira’ dahulu, sedang duduk di atas kerusi di antara langit dan bumi. Maka, timbullah perasaan gerun dalam diriku terhadapnya, lalu aku pulang ke rumah dan bersabda: “Selimutkan aku, selimutkan aku.” Maka Allah SWT menurunkan wahyu (Firman Allah SWT):
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (4) وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ
Maksudnya: “Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan. Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi.” [Surah al-Muddathir: 1-5].
Selepas itu, wahyu pun turun dengan banyak dan berterusan.
Riwayat al-Bukhari (4)
Dr. Akram Dhiya’ al-’Umari menyebut: Tidak dapat dipastikan dengan tepat berapa lama wahyu tidak diturunkan. Namun, tempoh tersebut tidaklah terlalu lama,[1] sehingga hati Rasulullah kembali tenang dan bersedia menerima wahyu seterusnya. Tidak lama selepas itu, wahyu kembali diturunkan secara bertahap dan berterusan.
Wahyu pertama yang diturunkan selepas tempoh terhenti itu adalah lima ayat pertama daripada Surah Al-Muddatthir, yang berbunyi:
يَاأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ {۱} قُمْ فَأَنذِرْ {۲} وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ {٣} وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ {٤} وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ
Maksudnya: “Wahai orang yang berselimut, bangunlah, lalu berilah peringatan! Dan agungkanlah Tuhanmu, bersihkanlah pakaianmu, dan tinggalkanlah perbuatan dosa (menyembah berhala).”
(Surah al-Muddatthir: 1-5)
Dr. Zaid ‘Abd al-Karim menyebut: Dalam hadith pertama, Jibril Alaihissalam berkata kepada Rasulullah SAW, “Bacalah!” Ketika itu, dengan perintah untuk membaca, Baginda telah diangkat menjadi seorang Nabi.
Sementara dalam hadith berikutnya, ketika wahyu turun dengan firman Allah “Hai orang yang berselimut,” Baginda diangkat menjadi seorang Rasul.
Dengan demikian, Baginda menjadi Nabi melalui wahyu Iqra’ dan menjadi Rasul melalui wahyu Al-Muddatthir. (Lihat Taisir al-‘Ali al-Qadir, 4/447)
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ إِنَّا عَبِيْدُكَ، وَبَنُوْ عَبِيْدِكَ، وَبَنُوْ إِمَائِكَ، نَوَاصِينَا بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيْنَا حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيْنَا قَضَاؤُكَ، نَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قُلُوْبِنَا، وَنُورَ صُدُوْرِنَا، وَجِلَاءَ أَحْزَانِنَا، وَذَهَابَ هُمُوْمِنَا.
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubun kami di tangan-Mu, telah berlalunya keputusan-Mu, Engkau telah berlaku adil ke atas kami dalam keputusan-Mu. Kami memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau berikan pada diri-Mu, atau yang telah Engkau ajarkan kepada salah satu makhluk ciptaan-Mu, atau yang telah Engkau turunkan dalam kitab-Mu, atau yang telah Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib-Mu, untuk menjadikan al-Quran sebagai penyejuk hati kami, cahaya di dada kami, penghilang kesedihan kami, penghapus kesusahan kami.”
[1] Menurut satu riwayat, wahyu terhenti selama dua tahun setengah. (Lihat al-Raudh al-Unf oleh al-Suhaili, 2/433-434.) Riwayat lain daripada Ibn Abbas pula menyatakan bahawa tempoh tersebut berlangsung selama 40 hari. (Lihat Syarh al-Mawahib al-Ladunniyah, 1/236)