Soalan:
Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah fiqh sirah yang boleh diambil daripada peristiwa penurunan wahyu pertama ini, di mana ia berlaku secara bertahap, bermula dengan pengasingan diri Rasulullah SAW sehingga turunnya wahyu pertama (Iqra’), dan kemudian turun pula wahyu kedua?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُ ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
Maksudnya: “Kami tidak mengutuskan rasul melainkan rasul itu berbicara dengan bahasa pertuturan kaumnya agar dia dapat menerangkan apa yang dibawanya dengan jelas. Setelah itu, Allah dengan kebijaksanaan-Nya menyesatkan sesiapa yang Dia kehendaki dan memberi hidayah kepada siapa yang dia kehendaki. Dia Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana.”
(Surah Ibrahim: 4)
Allah SWT menyatakan bahawa Dia mengutus para rasul untuk menyampaikan hidayah kepada manusia. Allah SWT menjelaskan bahawa Dia menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dialah Tuhan Yang Maha Perkasa, segala sesuatu yang Dia kehendaki pasti terjadi dan segala sesuatu yang tidak Dia kehendaki pasti tidak terjadi, dan Dia Maha Bijaksana dalam semua perbuatan-Nya. Maka Dia menyesatkan orang yang berhak disesatkan dan memberi petunjuk kepada orang yang berhak mendapat petunjuk. Demikianlah sunnatullah pada makhluk-Nya iaitu Allah SWT tidak sekali-kali mengutus seorang nabi buat suatu umat melainkan nabi itu berbicara dengan bahasa mereka. Maka setiap nabi dikhususkan untuk menyampaikan risalah hanya kepada umatnya saja, bukan umat yang lainnya. Namun Nabi Muhammad SAW mempunyai keistimewaan dengan keumuman risalahnya yang mencakupi semua bangsa manusia. (Lihat Tafsir al-Bayan, 628)
Dalam menjawab persoalan di atas, Dr. Zaid Abd al-Karim menyebut dalam kitabnya Fiqh al-Sirah, antaranya:
- Pelajaran dari Proses Bertahap
Peristiwa ini mengajarkan kepada kita pentingnya melalui proses bertahap dalam mencapai tujuan. Rasulullah SAW memulai dengan menyendiri (khalwat), kemudian menerima mimpi yang benar, diikuti dengan pengangkatan sebagai Nabi, dan akhirnya sebagai Rasul. Demikian juga halnya dengan manusia pada umumnya—proses dimulai dengan belajar, kemudian mengajar, atau menyeru kepada jalan Allah dengan cara yang bertahap.
Peristiwa ini mengajarkan kepada kita pentingnya melalui proses bertahap dalam mencapai tujuan. Rasulullah SAW memulai dengan menyendiri (khalwat), kemudian menerima mimpi yang benar, diikuti dengan pengangkatan sebagai Nabi, dan akhirnya sebagai Rasul. Demikian juga halnya dengan manusia pada umumnya—proses dimulai dengan belajar, kemudian mengajar, atau menyeru kepada jalan Allah dengan cara yang bertahap.
Kesimpulan ini dapat diambil berdasarkan hadith Mu‘adz Radhiyallahu ‘Anhu ketika beliau diutus oleh Rasulullah SAW ke Yaman. Baginda bersabda: “Engkau akan mendatangi suatu kaum dari kalangan ahli kitab. Maka hendaknya yang pertama kali engkau ajak mereka adalah untuk menyembah Allah. Jika mereka telah mengenal Allah, maka beritahukan kepada mereka bahawa Allah telah mewajibkan mereka untuk melaksanakan solat lima waktu sehari semalam. Jika mereka telah melaksanakan solat lima waktu, maka beritahukan kepada mereka bahawa Allah telah mewajibkan mereka untuk membayar zakat daripada harta mereka, yang akan diberikan kepada orang-orang tidak mampu di kalangan mereka. Jika mereka telah menaati hal tersebut, maka ambillah dari mereka, tetapi berhati-hatilah terhadap harta-harta berharga milik mereka.” (Lihat Sahih al-Bukhari bersama Fath al-Bari, 3/322, hadith no. 1458).
- Ilmu sebagai Inti Agama
Wahyu pertama yang diturunkan dimulai dengan perintah “bacalah,” yang menegaskan bahawa ilmu adalah simbol utama dalam agama ini. Oleh itu, setiap Muslim diwajibkan untuk membaca, menganalisis, dan memahami arahan Ilahi (taujih Rabbani) yang menjadi asas kepada wahyu pertama yang diterima oleh Nabi Muhammad SAW.
Suatu hal yang menakjubkan tentang surah pertama yang menjadi pembuka wahyu ialah ia dimulai dengan perintah untuk membaca dan diakhiri dengan perintah untuk bersujud. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya membaca dan bersujud dalam Islam. Kandungan surah ini berkait rapat dengan ibadah solat, di mana setiap rakaat solat dimulai dengan bacaan dan diakhiri dengan sujud. Seperti surah Iqra’, yang dimulai dengan perintah membaca dan diakhiri dengan perintah bersujud, hal ini menegaskan kedudukan kedua-dua perkara ini sebagai elemen yang sangat penting dalam Islam.
Ibnu Qayyim Rahimahullah menyatakan, “Amalan yang paling mulia dalam solat ialah sujud, dan zikir yang paling mulia dalam solat ialah bacaan (bacaan-bacaan yang disyariatkan). Surah pertama yang diturunkan kepada Nabi SAW dimulai dengan membaca dan diakhiri dengan sujud. Ini menggambarkan satu rakaat yang sempurna, dimulai dengan membaca dan diakhiri dengan sujud.”(Lihat al-Kalam ‘Ala Masa’il al-Sima’, hlm. 204). Beliau juga mengutip pendapat Ibnu Taimiyah mengenai perkara ini dalam buku yang sama di halaman 219.
- Kaitan antara Ilmu dan Keimanan
Penyandingan perintah membaca dan belajar (qira’ah) dengan nama Allah menunjukkan bahawa ilmu harus disertai dengan keimanan. Ilmu yang benar adalah ilmu yang dapat membawa seseorang kepada keimanan yang kukuh.
- Respons Khadijah terhadap Keadaan Rasulullah
Ketika Rasulullah SAW menemui Khadijah R.Anha dalam keadaan tegang dan ketakutan, langkah pertama yang diambil oleh Khadijah bukanlah dengan menanyakan secara terperinci apa yang berlaku, tetapi dengan menenangkan Baginda terlebih dahulu. Orang yang sedang dalam keadaan terkejut atau takut tidak wajar ditanyai sehingga rasa takutnya reda. Imam Malik menyebut bahawa “Orang yang dalam keadaan ketakutan, tidak sah urus niaganya, pengakuannya (iqrar), dan perkara-perkara lain yang melibatkan keputusan.” (Lihat ‘Umdah al-Qari, 1/63).
- Kepentingan Berkongsi Masalah dengan Orang yang Dipercayai
Seseorang yang menghadapi masalah sebaiknya tidak memendamnya seorang diri, tetapi dianjurkan untuk berkongsi dengan individu yang dipercayai agar dapat menerima pandangan dan nasihat. (Lihat Fath al-Bari, 1/25; ‘Umdah al-Qari, 1/63)
Kami katakan, wahyu pertama menjadi titik permulaan perubahan besar dalam tamadun manusia, yang sebelum itu tenggelam dalam kegelapan jahiliah. Manusia pada zaman tersebut menyembah selain Allah, mensyirikkan-Nya, dan mengalami keruntuhan akhlak yang parah. Namun, kehadiran wahyu membawa sinar keimanan yang menerangi hati dan jiwa manusia, membangkitkan mereka dengan nilai-nilai kemanusiaan sejati dan keperibadian Islam yang unggul. Akhirnya, mereka yang mengikuti panduan Ilahi, wahyu, dan petunjuk Nabawi diangkat sebagai umat terbaik yang pernah muncul di muka bumi ini.
Akhir kalam, marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah agar kita sentiasa petunjuk daripada Ilahi:
اللَّهُمَّ إِنَّا عَبِيْدُكَ، وَبَنُوْ عَبِيْدِكَ، وَبَنُوْ إِمَائِكَ، نَوَاصِينَا بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيْنَا حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيْنَا قَضَاؤُكَ، نَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قُلُوْبِنَا، وَنُورَ صُدُوْرِنَا، وَجِلَاءَ أَحْزَانِنَا، وَذَهَابَ هُمُوْمِنَا.
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubun kami di tangan-Mu, telah berlalunya keputusan-Mu, Engkau telah berlaku adil ke atas kami dalam keputusan-Mu. Kami memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau berikan pada diri-Mu, atau yang telah Engkau ajarkan kepada salah satu makhluk ciptaan-Mu, atau yang telah Engkau turunkan dalam kitab-Mu, atau yang telah Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib-Mu, untuk menjadikan al-Quran sebagai penyejuk hati kami, cahaya di dada kami, penghilang kesedihan kami, penghapus kesusahan kami.”