#7636: Faedah-faedah Hujan Berdasarkan Ayat al-Quran

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah faedah-faedah hujan berdasarkan ayat-ayat al-Quran?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Allah SWT telah menjadikan hujan mempunyai pelbagai manfaat, di antaranya:

  1. Sebagai sebab datangnya rezeki

Hal ini adalah berdasarkan kepada firman Allah SWT:

وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ

Maksudnya: “Dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu.

(Surah al-Baqarah: 22)

Penjelasan berkenaan keluarnya daripada air hujan itu rezeki atau dalam erti kata lain hujan menjadi sebab datangnya rezeki ada dijelaskan dalam ayat lain:

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً ۖ لَّكُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ ‎﴿١٠﴾‏ يُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّيْتُونَ وَالنَّخِيلَ وَالْأَعْنَابَ وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya: “Dialah yang menurunkan hujan dari langit; sebahagian daripadanya untuk minuman kamu dan sebahagian lagi menyebabkan tumbuhnya pokok-pokok (tumbuh-tumbuhan) untuk kamu melepaskan binatang-binatang ternak: makan padanya. Dia juga menumbuhkan bagi kamu dengan sebab hujan itu tanaman-tanaman dan pokok-pokok zaitun dan tamar (kurma) serta anggur; dan juga dari segala jenis buah-buahan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu berfikir.”

(Surah al-Nahl: 10-11)

Dalam ayat-ayat lain pula dijelaskan bahawa rezeki yang disebutkan itu meliputi apa yang dimakan oleh manusia dan ternakan mereka. Ini kerana apa yang dimakan oleh ternakan memberikan manfaat kepada manusia melalui dagingnya, kulitnya, susu, dan bulu-bulunya. (Lihat Adhwa’ al-Bayan, 7/68). Hal ini adalah sebagaimana firman-Nya SWT:

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ ۖ أَفَلَا يُبْصِرُونَ

Maksudnya: “Dan tidakkah mereka (yang tidak mahu taat dan bersyukur) itu melihat bahawasanya Kami mengarahkan turunnya hujan ke bumi yang kering kontang, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanaman-tanaman, yang daripadanya dimakan oleh binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri? Maka mengapa mereka tidak mahu memerhati (semuanya itu supaya taat dan bersyukur)?

(Surah al-Sajdah: 27)

  1. Menghidupkan bumi selepas kematiannya (kering dan tandus)

Allah SWT berfirman:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۚ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ‎

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, engkau melihat bumi kosong sepi (dalam keadaan kering dan tandus), maka apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya serta suburlah tanamannya. Sesungguhnya Allah yang menghidupkannya sudah tentu berkuasa menghidupkan makhluk-makhluk yang telah mati; sesungguhnya Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”

(Surah Fussilat: 39)

Al-Syaukani menjelaskan, perkataan khasyi‘ah dalam ayat di atas bermaksud tanah yang kering dan gersang, atau dikatakan tanah yang tidak menumbuhkan tanaman. (Lihat Fath al-Qadir, 6/358). Jadi, menghidupkan bumi selepas kematiannya merupakan salah satu bukti terbesar tentang kebangkitan selepas mati, sebagaimana dalam firman Allah ta‘ala:

وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا ۚ كَذَٰلِكَ الْخُرُوجُ

Maksudnya: “Dan lagi Kami telah hidupkan dengan air itu bumi yang mati; demikianlah pula keadaan keluarnya (orang-orang yang mati dari kubur setelah dibangkitkan hidup semula).

(Surah Qaf: 11)

Dapat difahami daripada ayat di atas bahawa kebangkitan manusia dari kubur mereka dalam keadaan hidup setelah sebelumnya mereka hanyalah tulang-belulang yang hancur. (Lihat Adhwa’ al-Bayan, 1/66).

  1. Menyucikan

Allah SWT berfirman:

وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ

Maksudnya: “Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengannya.

(Surah al-Anfal: 11)

Allah SWT menjelaskan bahawa air yang diturunkan dari langit itu adalah suci pada dirinya dan juga menyucikan yang lain. Perkataan tahur (الطهور) adalah bentuk mubalaghah (berlebih-lebihan/hiperbola) daripada perkataan tahir, dan mubalaghah ini menunjukkan bahawa ia bukan sahaja suci tetapi juga berfungsi untuk menyucikan yang lain. (Lihat  al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, 13/39).

‘Abd al-Razzaq dalam al-Muṣannaf ada meriwayatkan daripada al-Qasim bin Abu Bazzah bahawa seorang lelaki bertanya kepada Abdullah bin al-Zubair tentang tanah liat yang terkena hujan. Abdullah bin al-Zubair menjawab: “Kamu bertanya kepadaku tentang dua perkara yang sama-sama suci. Allah SWT berfirman:

 وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا

Maksudnya: “Dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci.”

(Surah al-Furqan: 48)

Begitu juga Rasulullah SAW ada bersabda:

جُعِلَتْ لِيَ الأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا

 Maksudnya: “Dijadikan untukku bumi sebagai masjid (tempat sujud) dan (alat untuk) bersuci.

Riwayat ‘Abd al-Razzaq dalam al-Musannaf (1/32)

Kehidupan di bumi ini seluruhnya bergantung kepada air hujan, sama ada secara langsung ataupun secara tidak langsung melalui sumber seperti anak sungai, sungai di permukaan bumi, mata air, dan telaga air bawah tanah yang berasal daripada penyerapan air hujan ke dalam tanah. Namun, mereka yang bergantung secara langsung kepada hujan adalah golongan yang benar-benar memahami rahmat Allah yang tercermin dalam hujan itu dengan pemahaman yang tepat dan sempurna. Mereka menantikan hujan dengan kesedaran bahawa seluruh kehidupan mereka bergantung padanya. Mereka juga memerhatikan angin yang mereka kenal pasti sebagai pembawa awan, merasa gembira dengannya, dan merasakan rahmat Allah melalui angin itu, jika mereka termasuk dalam golongan yang Allah lapangkan dada mereka untuk beriman.

Ungkapan ini menonjolkan makna kesucian dan penyucian:

 وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا

Maksudnya: “Dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci.”

(Surah al-Furqan: 48)

Ayat ini berkaitan dengan kehidupan yang terkandung dalam air. Firman Allah SWT:

لِّنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا وَنُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِيَّ كَثِيرًا

Maksudnya: “Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati, serta memberi minum air itu kepada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternakan yang banyak dan manusia yang ramai.

(Surah al-Furqan: 49)

Ayat ini memberikan kehidupan bayangan khusus, iaitu bayangan kesucian. Allah SWT menghendaki kehidupan ini dalam keadaan suci dan bersih. Dia mencuci wajah bumi dengan air yang suci, yang menghidupkan tanah yang mati dan memberi minum kepada manusia serta binatang ternakan.

Pada potongan bahagian ini, ketika memperhatikan pemandangan alam semesta, perhatian beralih kepada al-Quran yang juga diturunkan dari langit untuk menyucikan hati dan jiwa. Bagaimana mereka dapat bergembira dengan air yang menghidupkan jasad, tetapi tidak bergembira dengan al-Quran yang menghidupkan jiwa? (Lihat Fi Zilal al-Qur’an, 5/323).

  1. Air dimanfaatkan untuk diminum, menyiram tanaman, dan menggembala ternakan.

Allah SWT berfirman:

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً ۖ لَّكُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ

Maksudnya: “Dialah yang menurunkan hujan dari langit; sebahagian daripadanya untuk minuman kamu dan sebahagian lagi menyebabkan tumbuhnya pokok-pokok (tumbuh-tumbuhan) untuk kamu melepaskan binatang-binatang ternakan: makan padanya.

(Surah al-Nahl: 10)

Ibn Kathir menyatakan bahawa maksudnya adalah, Allah SWT yang menurunkan air dari langit untuk manusia, yang mana sebahagiannya menjadi minuman yang segar, bersih, dan mudah diminum, tidak menjadikannya masin lagi pahit. Manakala sebahagiannya lagi digunakan untuk menumbuhkan pokok-pokok yang dengannya penggembala menggembalakan haiwan ternakan mereka. (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 4/481).

  1. Asas Pemberian Makanan kepada Manusia dan Haiwan

Air tawar yang turun dari langit, mengalir di sungai-sungai, atau meresap ke mata air dan telaga adalah asas kehidupan tumbuh-tumbuhan. Air inilah yang menyediakan makanan kepada manusia dan haiwan, sebagaimana firman Allah ta‘ala:

 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً ۗ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

Maksudnya: “Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah menurunkan hujan dari langit, lalu menjadilah bumi ini hijau subur (dengan sebabnya)? Sesungguhnya Allah Maha Halus serta lemah-lembut (urusan tadbir-Nya), lagi Maha Mendalam pengetahuan-Nya (akan hal-ehwal sekalian makhluk-Nya).

(Surah al-Hajj: 63)

Api yang digunakan manusia untuk memanaskan badan atau membakar bahan api dalam kereta api, kapal, kapal terbang, atau mesin-mesin industri, semuanya berasal daripada tumbuhan. Sama ada dalam bentuk kayu, arang, minyak, alkohol, atau petrol, kesemuanya berpunca daripada tumbuhan. Bahkan minyak bumi, yang diperdebatkan asal-usulnya sama ada daripada haiwan, tumbuhan, atau mineral, pada akhirnya juga merujuk kepada tumbuhan sebagai sumber asalnya. (Lihat al-Kaun wa al-I‘jaz al-‘Ilmi li al-Qur’an oleh Dr. Mansur Hasbunnabi, hlm. 198).

Ramai ilmuwan Barat kontemporari yang pakar telah menulis tentang hujan, sebab-sebabnya, dan manfaatnya. Kebanyakan mereka sepakat bahawa hujan adalah salah satu rahsia Allah dalam alam semula jadi. Walaupun terdapat banyak pengetahuan dan penemuan pelbagai aspek mengenainya, hujan tetap menjadi fenomena semula jadi yang tidak difahami sepenuhnya secara saintifik. Ini kerana ia adalah hasil daripada interaksi pelbagai elemen yang sebahagiannya masih tidak diketahui. (Lihat Masyahid Kauniyyah min al-Afaq wa al-Anfus bi Manzur al-Qur’an al-Karim, hlm. 123; lihat juga al-Ardhu Masdar Tabi‘i li Khair al-Basyar, Dr. ‘Abd al-Mun‘in Balba‘, hlm. 156).

Ayat tentang penurunan hujan kekal sebagai bukti nyata akan keesaan Allah SWT yang menurunkan kitab suci ini, serta sebagai hujah yang kuat tentang kehidupan selepas kematian. Allah SWT berfirman:

وَاللَّهُ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ

Maksudnya: “Dan Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Dia menghidupkan dengan air hujan itu akan bumi sesudah matinya; sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kebijaksanaan Allah) bagi kaum yang mendengar (peringatan ini dan memahaminya).”

(Surah al-Nahl: 65)

Al-Baidhawi menjelaskan bahawa Allah SWT menurunkan air dari langit, lalu dengan itu Dia menghidupkan bumi setelah matinya iaitu dengan menumbuhkan pelbagai jenis tanaman setelah tanah itu kering. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagi kaum yang mendengar, iaitu yang mendengar dengan penuh tadabbur (penghayatan) dan bersikap adil. (Lihat Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta’wil, 3/231).

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ فضْلِكَ وَرَحْمَتِكَ ، فَإِنَّهُ لا يَمْلِكُهَا إِلا أَنْتَ

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu agar diberi kurniaan dan rahmat-Mu. Sesungguhnya tiada yang memilikinya kecuali-Mu.”