#7645: Sebab-Sebab yang Mendatangkan Hujan dari Perspektif Agama

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah sebab-sebab yang boleh mendatangkan hujan menurut perspektif keagamaan?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Dalam perbincangan kami sebelum ini, telah dijelaskan sebab-sebab terputusnya hujan, yang paling besar adalah disebabkan oleh perbuatan dosa, berani untuk bermaksiat kepada Allah SWT, penipuan, mengurangkan timbangan dan ukuran, serta tidak menunaikan zakat kepada orang yang berhak menerimanya. Oleh itu, berusaha untuk menghindari perkara-perkara tersebut adalah antara sebab terbesar untuk mendatangkan hujan dan rahmat daripada Allah SWT.

Antara sebab utama turunnya hujan ialah:

Pertama: Taubat

Taubat mempunyai kesan besar dalam turunnya hujan. Sesungguhnya taubat dan memperbanyakkan istighfar (memohon keampunan) adalah antara amalan yang paling berkesan untuk mendatangkan hujan. Allah ta‘ala berfirman, menceritakan tentang Nabi Nuh A.S:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ‎﴿١٠﴾‏ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ‎﴿١١﴾‏ وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا

Maksudnya: “Sehingga aku berkata (kepada mereka): ‘Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun.’ (Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu; Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).

(Surah Nuh: 10-12).

Ketika kaum Nabi Nuh mendustakan Baginda untuk tempoh yang sangat lama, Allah SWT menahan hujan daripada mereka dan menyebabkan rahim wanita mereka menjadi mandul selama empat puluh tahun. Akibatnya, harta benda dan haiwan ternakan mereka musnah. Lalu Nabi Nuh berkata kepada mereka: “Mohonlah ampun kepada Tuhan kamu daripada perbuatan syirik, mintalah kepada Tuhan kamu keampunan atas dosa-dosa kamu, dan bertaubatlah kepada-Nya daripada kekufuran kamu serta penyembahan kepada selain-Nya. Esakanlah Dia dan ikhlaskanlah ibadah hanya kepada-Nya, nescaya Dia akan mengampunkan kamu. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun terhadap dosa-dosa orang yang kembali kepada-Nya dan bertaubat atas kesalahan mereka.” Ketika itu, Allah SWT akan menurunkan hujan kepada kamu, memberikan harta dan anak-anak kepada kamu, serta menganugerahkan kebun-kebun kepada kamu.

Qatadah menyebutkan, mereka adalah kaum yang mencintai dunia, maka Nabi Nuh mengajak mereka kepada akhirat melalui jalan yang mereka sukai. (Lihat Ma‘alim al-Tanzil fi Tafsir al-Qur’an, 8/230; Jami‘ al-Bayan ‘an Ta’wil Ayi al-Qur’an, 23/633; Tafsir al-Alusi, 21/313).

Allah SWT juga ada berfirman, menceritakan tentang Nabi Hud A.S:

وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ

Maksudnya: “Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepada-Nya, supaya Dia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada; dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!

(Surah Hud: 52)

Al-Dhahhak menjelaskan makna ayat di atas dengan menyebutkan, Allah SWT akan menambahkan kepada kamu kesuburan di atas kesuburan yang kamu miliki. (Lihat Zad al-Masir, 3/350).

Begitu juga taubat yang benar mesti dilakukan. Sebahagian orang soleh menyebutkan, beristighfar tanpa meninggalkan dosa adalah taubat para pendusta. (Lihat al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, 9/3).

Allah SWT berfirman tentang Nabi kita SAW dalam seruannya kepada kaumnya:

وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى

Maksudnya: “Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepada-Nya; supaya Dia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu.

(Surah Hud: 3)

Maksudnya, mohonlah keampunan kepada Allah SWT atas dosa-dosa yang lalu, kemudian bertaubatlah kepada-Nya atas dosa-dosa yang dilakukan di masa hadapan apabila ia berlaku. (Lihat Zad al-Masir, 3/319).

Namun, ada yang berpendapat bahawa istighfar didahulukan kerana keampunan adalah matlamat utama yang dicari, manakala taubat adalah sebab untuk mencapainya. Oleh itu, keampunan didahulukan dari segi tujuan dan diakhirkan dari segi sebab. Ada juga yang berpendapat bahawa taubat adalah pelengkap kepada istighfar. Hasilnya adalah menikmati pelbagai manfaat, seperti keluasan rezeki, kehidupan yang selesa, dan tidak ditimpa azab, sebagaimana yang berlaku kepada umat-umat terdahulu yang telah binasa. (Lihat al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, 9/3).

Kedua: Ketaatan Kepada Allah Secara Umum Adalah Sebab Untuk Rezeki Berupa Hujan

Allah SWT berfirman:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

Maksudnya: “Dan (Tuhan berfirman lagi): ‘Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.’

(Surah al-A‘raf: 96)

DI antara keberkatan langit ialah hujan, dan antara keberkatan bumi ialah tumbuh-tumbuhan yang menjadi makanan bagi manusia dan ternakan. Ibn Qudamah menyebutkan, sesungguhnya maksiat adalah sebab kepada kekeringan (kemarau), manakala ketaatan pula menjadi sebab turunnya keberkatan. Kemudian beliau menyebutkan ayat ini. (Lihat al-Mughni, 2/148).

Selain itu, Allah SWT juga ada berfirman:

وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم

Maksudnya: “Dan kalau mereka bersungguh-sungguh menegakkan (menjalankan perintah-perintah Allah dalam) Taurat dan Injil dan apa yang diturunkan kepada mereka dari Tuhan mereka (Al-Quran), nescaya mereka akan makan (yang mewah) dari atas mereka (langit) dan dari bawah kaki mereka (bumi).”

(Surah al-Ma’idah: 66)

Allah SWT menyebut tentang Ahli Kitab bahawa jika mereka mentaati Allah SWT dan menegakkan kitab mereka dengan mengikutinya serta mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya, Allah akan mempermudahkan rezeki bagi mereka, menurunkan hujan kepada mereka, dan mengeluarkan hasil bumi untuk mereka. (Lihat Adhwa’ al-Bayan, 1/441).

Tambahan pula, Allah juga menjelaskan dalam beberapa tempat lain bahawa perkara ini bukan khusus untuk mereka, seperti yang disebut dalam seruan Nabi Nuh A.S.

Selain daripada itu, Allah SWT berfirman:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً

Maksudnya: “Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik.

(Surah al-Nahl: 97)

Ibn Abbas menafsirkan ayat ini dengan menyebutkan, maksudnya Allah SWT memberi mereka rezeki yang baik di dunia. (Lihat Jami‘ al-Bayan ‘an Ta’wil Ayi al-Qur’an, 17/289).

Ketika Umar bin al-Khattab R.A memohon hujan (istisqa’) melalui perantaraan ‘Abbas R.A, beliau berkata:

اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَمْ يَنْزِلْ بَلَاءٌ إِلَّا بِذَنْبٍ، وَلَمْ يُكْشَفْ إِلَّا بِتَوْبَةٍ، وَقَدْ تَوَجَّهَ الْقَوْمُ بِي إِلَيْكَ لِمَكَانِي مِنْ نَبِيِّكَ، وَهَذِهِ أَيْدِينَا إِلَيْكَ بِالذُّنُوبِ، وَنَوَاصِينَا إِلَيْكَ بِالتَّوْبَةِ، فَاسْقِنَا الْغَيْثَ

Maksudnya: “Ya Allah, tidaklah bala turun melainkan kerana dosa, dan tidaklah bala itu diangkat melainkan dengan taubat. Sesungguhnya kaum ini telah menghadapkan kepada-Mu melalui aku kerana kedudukanku dengan Nabi-Mu. Ini adalah tangan-tangan kami yang penuh dengan dosa, dan ubun-ubun kami telah kami serahkan kepada-Mu dengan taubat. Maka turunkanlah hujan kepada kami.

Lalu langit mencurahkan hujan seperti bukit-bukit besar, sehingga bumi menjadi subur dan manusia hidup makmur. (Lihat Fath al-Bari, 3/443).

Kami akhiri dengan doa:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبُّنَا لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنَا وَنَحْنُ عَبِيْدُكَ، وَنَحْنُ عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْنَا، نَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْنَا، نَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيْنَا، وَنَبُوْءُ بِذُنُوْبِنَا، فَاغْفِرْ لَنَا فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Maksudnya: “Ya Allah, Engkau adalah Tuhan kami. Tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan kami dan kami adalah hamba-Mu. Kami akan setia pada perjanjian kami pada-Mu dan janji-Mu dengan sedaya upaya kami. Kami berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang kami lakukan. Kami mengakui nikmat-Mu kepada kami dan kami mengakui dosa kami, maka ampunilah kami. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”