#7723: Hukuman Qisas dan Hikmah Pelaksanaannya

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan berkenaan hukuman qisas dan hikmah pelaksanaannya?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Allah SWT berfirman:

 وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ‎

Maksudnya: “Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa.”

(Surah al-Baqarah: 179)

Imam al-Baiḍawi berkata: “Kalimah al-qisas (الْقِصَاصِ) ditaʿrifkan dan ḥayah (حَيَاةٌ) dinakirahkan, untuk merujuk kepada hukum yang menjamin suatu bentuk kehidupan yang lebih signifikan. Itu kerana seseorang yang ingin membunuh akan mencegah dirinya daripada membunuh apabila mengetahui hukum tersebut lalu menjadi sebab terjaminnya dua nyawa di situ (mangsa dan pembunuh). Ini juga kerana (pada zaman Jahiliyyah) mereka akan membunuh semua orang (yakni kabilah si pembunuh itu). Dibunuh satu kumpulan atas kesalahan seorang sahaja. Maka ini akan mendatangkan fitnah kekacauan antara pihak-pihak yang terlibat. Justeru, apabila qisas hanya berlaku kepada pembunuh sahaja, maka selamatnya orang lain dan inilah sebab bagi keselamatan nyawa mereka.” (Lihat Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta’wil, 1/122)

Qisas merupakan ketetapan syara‘ yang telah disyari‘atkan berdasarkan firman Allah SWT:

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ  الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman Qisas (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan.”

(Surah al-Baqarah: 178)

Ia tidak lain bertujuan untuk mengelakkan dari berlakunya kekacauan, kacau-bilau dan tersebarnya budaya jenayah yang merupakan salah satu hasutan syaitan kepada pengikutnya. Kerana itulah Allah SWT berpesan di dalam firman-Nya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.”

(Surah al-Baqarah: 208)

Hukuman qisas itu ditetapkan pastinya dengan hikmah dan sebab yang tertentu. Para ilmuan Islam telah banyak menggariskan perkara ini sama ada secara langsung atau tidak langsung di dalam penulisan mereka, antaranya adalah:

  • Apabila diketahui akibat yang akan diterima oleh pelaku jenayah, ia mampu menghalang sesiapa sahaja yang dirinya terpanggil untuk melakukan maksiat jenayah dari terus melakukannya.
  • Ia juga akan mencegah pelaku maksiat jenayah ini dari mengulangi perkara yang sama apabila dia mengingati akibat yang telah dilaluinya.
  • Balasan ini sebagai penyucian dosa bagi pelaku jenayah tersebut.

Adapun hikmah yang lebih mendalam dari itu, pensyari‘atan hukum ini merupakan salah satu bentuk rahmat Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya, sifat ihsan-Nya kepada mereka, dan juga sebagai bentuk didikan kepada masyarakat dari segi kelakuan dan tingkah laku mereka. (Lihat Tabyin al-Haqa’iq, 3/538; Qawa‘id al-Ahkam, 1/163-165; al-Fawakih al-Dawani, 2/291; I‘lam al-Muwaqqi‘in, 2/95)

Hikmah Pelaksanaan Hukum Qisas dan Implikasinya

Allah SWT berfirman:

وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ‎

Maksudnya: “Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa.”

(Surah al-Baqarah: 179)

Syeikh al-Sya’rawi berkata: “Di sini kita dapati bentuk ayat yang datang dengan firmanNya: ‘Wahai orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu qisas’, sedangkan di sini didatangkan dalam bentuk al-Quran: ‘Bagi kamu pada qisas’.”

Ini menunjukkan betapa mendalam dan kukuhnya syariat yang datang bersama dengan kewajiban dan hak-hak. Maka tiada kewajiban tanpa hak dan tiada hak tanpa kewajiban. Hingga kita mengetahui betapa tingginya syariat yang dituntut daripada setiap Mukmin untuk melihat apa yang wajib daripada taklif dan disertakannya dengan hak. Supaya orang yang beriman dapat memahami cahaya manhaj Allah bagi mendapat keadilan yang mutlak.

Al-Syahid Sayyid Qutb berkata: “Hukuman qisas itu bukannya bertujuan membalas dendam dan memuaskan perasaan dendam kesumat, malah ia mempunyai tujuan yang lebih mulia dan tinggi daripada itu lagi, iaitu untuk membela hidup dan untuk kepentingan hidup, malah qisas itu sendiri merupakan hidup. Dan di samping itu ia bertujuan supaya manusia berfikir tentang hikmah undang-undang qisas itu serta menggerak dan merangsang hati mereka ke arah takwa kepada Allah.”

Wujud undang-undang qisas itu terbit dari pada tindakan mencegah penjenayah pada peringkat awal lagi, daripada melakukan pencerobohan hak orang lain. Orang yang tahu bahawa dia pasti membayar dengan nyawanya apabila dia membunuh orang lain, tentulah akan berfikir panjang dan dia akan teragak-agak (untuk melakukan pencerobohan). Ia juga terbit daripada kepuasan hati para waris-waris apabila berlakunya pembunuhan qisas itu kerana ia tidak lagi menaruh perasaan dendam dan keinginan menuntut bela, iaitu suatu keinginan yang tidak menge nal batas dalam kalangan suku-suku Arab sehingga terus-menerus mencetuskan peperangan yang terputus-putus selama 40 tahun sebagaimana yang telah berlaku dalam Peperangan al-Basus yang terkenal. Juga se bagaimana kita lihat dalam kehidupan sesetengah orang Arab pada hari ini, di mana darah terus mengalir dalam pembunuhan demi pembunuhan, atas alasan membalas dendam antara keluarga dan kaum, yang berlanjutan generasi demi generasi, seolah- olah tiada hentinya.

Dalam undang-undang qisas terdapat jaminan hidup dalam erti kata yang syumul, kerana pencerobohan atas setiap nyawa dan semua manusia hidup yang mempunyai sifat hidup yang sama dengan si mati yang dibunuh.

Apabila undang-undang qisas dapat mencegah penjenayah daripada mencabut satu nyawa, maka bererti ia dapat mencegah penjenayah itu daripada menceroboh seluruh nyawa yang lain. Pencegahan itu member jaminan hidup yang mutlak, iaitu ia bukan hanya memberi jaminan hidup kepada satu individu, kepada satu keluarga, kepada satu kelompok, malah memberi jaminan kepada hidup seluruhnya.

Ibn Qayyim berkata: “Kalaulah tidak adanya qisas nescaya binasa dan rosaklah alam dan akhirnya seluruh kehidupan diancam kebinasaan. Qisas merupakan suatu pencegah dan penghalang daripada berlakunya kerosakan dan daripada penumpahan darah dengan se bab jenayah dan pelaksanaan hukum. Kerana itu, berkata orang Arab pada zaman jahiliah: ‘Pembunuhan boleh menafikan bagi pembunuhan (yang lain) dan menumpahkan darah boleh memelihara darah.’ Najis tidak boleh dibasuh dengan najis, bahkan jenayah yang merupakan najis hendaklah dibasuh dengan qisas.” (Lihat I’lam al-Muwaqqi’in, 2/122)

Antara hikmahnya juga, hukuman ini melindungi negara daripada kekejaman pembunuhan orang yang tidak bersalah, menyebarkan keganasan di negara, menyebabkan wanita menjadi janda, dan anak-anak menjadi yatim piatu. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 3/171)

Syeikh ‘Abdullah bin ‘Abd al-Rahman al-Bassam berkata, lebih dari seorang ulama’ telah meriwayatkan ijma‘ tentang pensyari‘atan hukuman ini, dan ia adalah sesuatu yang semestinya diketahui dalam agama. Kalau tidak kerana hukuman al-qisas, dan jika tidak kerana hukuman kepada pelaku jenayah, pasti manusia akan membinasakan sesama mereka sendiri, dan dengan itu juga aturan kehidupan alam juga akan menjadi rosak. Maka, tidak boleh tidak perlunya ada hukuman yang menghalang mereka, dan menjadikan pelakunya dihukum sebagai amaran kepada sesiapa yang ingin melakukan perkara yang sama. (Lihat Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, 6/73)

Inilah antara hikmah yang disebutkan oleh para ilmuan tentang hikmah pensyari‘atan hukuman bunuh dibalas bunuh ini. Adapun tidak membalas kemudharatan dengan kemudharatan yang lain, benar ia disebutkan dalam hadith Abu Sa‘id al-Khudri R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ

Maksudnya: “Tidak ada mudharat dan tidak ada juga perbuatan membalas kemudharatan.”

Riwayat Ahmad (2865) dan Ibn Majah (2340)

Akan tetapi, hukuman hudud atau al-qisas itu sendiri terkeluar dari konteks hadith di atas kerana datang nas lain yang mewajibkan perkara tersebut. Kewajiban hudud itu juga tidak lain bagi mencapai maslahah umum, di samping ianya disyari‘atkan berlandaskan keadilan dan hikmah Allah SWT.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوْذُ بِكَ مِنْ جَهْدِ البَلَاءِ، وَدَرَكِ الشَّقَاءِ، وَسُوءِ القَضَاءِ ، وَشَمَاتَةِ الأَعْدَاءِ

Maksudnya: “Wahai Allah! Kami berlindung kepada-Mu daripada ujian yang berat, hinanya kecelakaan, buruknya takdir dan celaan para musuh (atas bala, ujian dan kecelakaan yang menimpa).”