Soalan:
Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh jelaskan tentang pandangan dan fatwa ulama’ berkenaan perundangan Islam dan kewajiban untuk memartabatkannya?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Firman Allah SWT:
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ حَرَجًۭا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًۭا
Maksudnya: “Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.”
(Surah al-Nisa’: 65)
Ramai tokoh ulama telah menyuarakan secara tegas berkenaan keunggulan perundangan Islam dan kewajiban untuk memartabatkannya. Kami kemukakan di sini beberapa pandangan tokoh ulama’ Islam, antaranya:
- Syeikh Ibn Taimiyyah
Dalam Makarim al-Akhlaq (hlm. 33), disebut bahawa salah satu bentuk rahmat Allah SWT adalah menetapkan hukuman terhadap jenayah yang berlaku sesama manusia, seperti serangan terhadap jiwa, tubuh, harta, kehormatan, pembunuhan, pencederaan, tuduhan zina atau pencurian. Allah SWT telah menetapkan hukuman sebagai satu bentuk pencegahan terhadap jenayah, dengan mengambil kira maslahat, pencegahan dan pembasmian terhadap jenayah tersebut, tanpa melebihi batas yang sepatutnya dikenakan terhadap penjenayah tersebut. Oleh kerana itu, Allah SWT tidak menetapkan hukuman berupa pemotongan lidah atau hukum bunuh bagi perbuatan berbohong, dan tidak juga disembelih bagi kejahatan berzina, dan tidak juga hukum bunuh bagi kejahatan mencuri.
Sebaliknya, allah SWT menetapkan hukuman tersebut dengan memastikan nama dan sifat-Nya termasuk dalam hikmat dan rahmat-Nya, kelembutan, kebaikan dan keadilan-Nya, dengan tujuan untuk menghindarkan bencana dan kejahatan, serta menghilangkan kezaliman dan permusuhan. Dengan itu, semua manusia berpuas hati dengan kurniaan Pencipta-Nya, sehingga tidak ada yang merampas hak orang lain dengan sewenang-wenangnya.
- Syeikh Mahmud Syaltut
Dalam kitab al-Islam: Aqidah wa Syari’ah (hlm. 391), Syeikh Mahmud Syaltut menyebut:
إنَّ الشَّرِيعَةَ الإسلَامِيَّةَ اكْتَفَتْ فِي قِسْمِ الْمُعَامَلَاتِ بِالْإِرْشَادِ إِلَى أَنَّ الْقَصْدَ إِنَّمَا هُوَ تَحْصِيل الْمَصَالِحِ، وَحِفْظُ النِّظَامِ وَالْحُقُوْقِ، وَتَرْقِيَّةُ الْحَيَاةِ. وَلِذَا لَمْ تَأْتِ فِيهِ غَالِباً إِلَّا بِمَا يُشْبِهُ الْقَوَانِين الكلية.
Maksudnya: Sesungguhnya Syariat Islam telah mencukupkan dalam bahagian muamalat dengan memberi petunjuk bahawa objektif utama hanyalah untuk menghasilkan maslahat, menjaga nizam dan hak-hak, serta meningkatkan kualiti hidup. Oleh kerana itu, tidak datang kepadanya kebanyakannya melainkan dengan apa yang menyerupai undang-undang yang menyeluruh.
أَمَّا التَّفَاصِيلُ وَالتَّطْبِيقُ عَلَى الجُزْئِيَّاتِ الَّتِي لَا تَقِفُ عِنْدَ حَدٍّ وَالَّتى تَخْتَلِفُ وِجْهَةُ الحَقِّ فِيهَا بِاخْتِلَافِ الأَزْمِنَةِ وَالأَمْكِنَةِ فَقَدْ تَرَكَتْهَا الشَّرِيعَةُ إِلَى مَا يَتَّفِقُ عَلَيهِ أَهْلُ الرَّأْيِ وَيَرْشُدُ إِلَيْهِ النَّظَرُ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكانٍ قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي سُورَةِ النِّسَاء: ﴿وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ﴾ “.
Adapun berkenaan perincian dan pelaksanaan pada perkara-perkara yang tidak terhenti pada batasan dan yang berbeza pandangan hak di dalamnya dengan perbezaan masa dan tempat, maka Syariat telah meninggalkannya kepada apa yang disepakati oleh ahl al-ra’yi (para pemikir) dan dipandu oleh pandangan pada setiap masa dan tempat.
Allah SWT berfirman:
وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ
Maksudnya: “Padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada – “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka.”
(Surah al-Nisa’ : 83)
- Syeikh Abdul Qadir Audah
Beliau menyebut dalam kitabnya, al-Tasyri’ al-Jina’i al-Islami (1/8):
“Kita gembira dengan pengiktirafan daripada ahli undang-undang yang kembali kepada syariat dalam bidang-bidang kemasyarakatan kerana nas-nas kanun yang dihukum ambilan dan sumbernya daripada Syariat Islamiah. Berkenaan dengan bahagian jenayah yang menjadi akidah majoriti pengamal undang-undang tidaklah sepakat pada zaman kita dan tidak sesuai untuk di laksanakan pada hari ini, sekalipun tidak sampai kepada tahap undang-undang buatan manusia. Ini merupakan akidah yang sesat dan tersilap.
“Hal ini kerana kejahilan dan kita merasa pelik di mana kita berhukum berkenaan dengan jenayah pada syariat dengan ketidakbaikan undang-undang Islam. Inilah sebesar-besar jahil berkenaan dengan hukum-hukum syariat. Dan siapa yang mahu melihat kesilapan fahaman dan akidah ini yang sesat, hendaklah menelaah pada kitab-kitab syariat Islam yang pasti mendedahkan setiap asas dan kaedah serta teori dalam syariat Islamiah.”
Seterusnya beliau berpendapat: “Kita jahil berkenaan dengannya tanpa sebarang alasan untuk diperkenalkan kepada manusia. Bidang ini sebenarnya menjelaskan bahawa syariat Islamiah mengatasi qanun Wad’iy hasil ciptaan tangan-tangan manusia yang amat jauh perbezaannya dalam masalah jenayah yang umum. Suka ditegaskan bahawa bidang jenayah dalam syariat Islamiah sesuai dan munasabah dengan selayak-layaknya untuk dilaksanakan pada zaman sekarang dan juga akan datang sebagaimana ia sesuai dilaksanakan pada zaman dahulu.” (Lihat al-Tasyri’ al-Jina’i al-Islami oleh Syeikh ‘Abd al-Qadir ‘Audah, 1/8)
Beliau juga menyatakan bahawa perundangan Islam adalah satu sistem yang bertujuan untuk mencapai asas kemaslahatan dalam kehidupan, berasaskan ketetapan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya, serta dilaksanakan mengikut kesesuaian dan kemaslahatan semasa, dengan mekanisme ijtihad dan ijma’. Ia merupakan sebahagian penting daripada Syariah Islam yang menyeluruh. Menurut beliau lagi, seluruh perundangan yang ditetapkan oleh Allah kepada umat manusia kesemuanya memiliki tujuan kemaslahatan, yang memberi manfaat dan kebaikan kepada kehidupan manusia secara keseluruhan. (Lihat al-Tasyri’ al-Jina’i al-Islami oleh Syeikh ‘Abd al-Qadir ‘Audah, 1/50)
- Syeikh Muhammad Abu Zahrah
Beliau pernah dijemput menghadiri Nadwah Islam di Lahore pada tahun 1957. Kebanyakan yang hadir adalah dari kalangan Orientalis Yahudi dan pendokong mereka. Dalam majlis tersebut ada yang mengingkari sunnah, azab kubur dengan bersandarkan ‘اخْتِلَافُ أُمَّتِي رَحْمَةٌ’. Ada yang berpendapat al-Quran bukan kitab hukum. Ada berpendapat ijmak tiada melainkan ijmak dalam majlis parlimen sahaja.
Kesemua ini menyebabkan Syeikh Abu Zahrah bingkas bangun dan membantah fahaman-fahaman tersebut dengan hujah yang kuat dan beliau disokong oleh Mustafa Mubarak, Mustafa al-Zarqa’, Omar Bahauddin al-Amiri. Disebabkan kelantangannya itu, golongan orientalis tersebut mencelanya. Lantas Syeikh dengan tegas berkata: “Jika sekiranya ucapan kami ini membawa kemarahan kepada penyembah orientalis daripada Amerika, ya Allah tambahkanlah kepada mereka kemarahan ke atas kami, kerana kami tahu kemarahan mereka merupakan redha bagi Kamu!” (Lihat Muhammad Abu Zahrah, hlm. 87-91)
- Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi
Syeikh al-Qaradhawi menegaskan bahawa sifat menyeluruh yang menjadi keistimewaan Islam dengan merangkumkan kehidupan seluruhnya, serta insan seluruhnya, pada semua peringkat dan semua aspek kehidupan ini, wajib disambut dengan sifat menyeluruh yang sama oleh setiap muslim dari sudut kepatuhan terhadap keseluruhan ajaran Islam dengan kesempurnaan, keumuman dan keluasannya. Maka tidaklah harus diambil sebahagian dari ajaran dan hukumnya, sedangkan sebahagian atau bahagian-bahagian yang lain disisihkan, sama ada dengan sengaja atau dengan cara mengabaikannya, kerana ajaran dan hukum itu semuanya adalah satu dan tidak boleh dipisah-pisahkan. (Lihat al-Khasa’is al-‘Ammah Li al-Islam, hlm. 123).
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِيْنِنَا وَدُنْيَانَا وَأَهْلِنَا وَمَالِنَا، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِنَا وَآمِنْ رَوْعَاتِنَا ، اللَّهُمَّ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيْنَا وَمِنْ خَلْفِنَا وَعَنْ أَيْمَانِنَا وَعَنْ شَمَائِلِنَا وَمِنْ فَوْقِنَا ، وَنَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ نُغْتَالَ مِنْ تَحْتِنَا
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) dalam agama, dunia, keluarga dan harta kami. Ya Allah, tutupilah aib kami dan berilah ketenteraman di hati kami. Ya Allah, jagalah kami dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atas kami. Kami memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar dari bawah kami.”