#2579: Status Kisah Ikan Paus Memakan Semua Makanan Hidangan Nabi Sulaiman

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ingin bertanya satu soalan tentang kisah Nabi Sulaiman yg memberi makan semua makhluk. Adakah cerita itu sahih?  Katanya Nabi Sulaiman menghidangkan banyak makanan untuk diberikan kepada semua makhluk, tetapi seekor paus telah menelan semua makanan itu. 

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Ibn Iyas dalam kitabnya Bada’i al-Zuhur fi Waqa’i al-Duhur berkata: Antara perkara pelik yang dinukilkan oleh Sheikh Abdul Rahman bin Salam Al-Muqri dalam kitab al-‘Aqa’iq adalah bahawa apabila Nabi Sulaiman menyedari bahawa Allah telah meluaskan dunia untuknya dan dia berada dalam genggamannya, beliau berkata, “Ya Tuhanku, jika Engkau membenarkan aku memberi makan semua makhluk selama setahun penuh.” Maka Allah menurunkan wahyu kepada baginda bahawa dia tidak akan mampu melakukannya. Lalu baginda berkata, “Ya Tuhanku, seminggu.” Lalu Allah berfirman, “Tidak akan engkau mampu.” Baginda berkata, “Ya Tuhanku, sehari sahaja.” Lalu Tuhan Yang Maha Tinggi berfirman, “Engkau tidak akan mampu.” Beliau berkata, “Ya Tuhanku, walau satu hari saja.” Maka Allah memberikan izin kepada beliau dalam hal tersebut.

Maka Nabi Sulaiman memerintahkan jin dan manusia untuk membawa semua ternakan di bumi, termasuk lembu dan kambing serta semua binatang buruan dan lain-lainnya. Setelah dikumpulkan, mereka memasaknya dalam periuk yang besar. Nabi Sulaiman memerintahkan angin untuk bertiup pada makanan itu pada waktu malam agar makanan itu tidak rosak. Kemudian, makanan itu dibawa ke padang pasir, dan panjangnya berjalan kaki selama dua bulan dan lebarnya sama. Kemudian Allah menurunkan wahyu kepada baginda untuk menyebutkan makhluk mana yang harus dia mulakan untuk memberi makan. Maka Nabi Sulaiman berkata, “Mulakan dengan makhluk laut.” Lalu Allah memerintahkan seekor ikan paus dari laut yang luas untuk menerima hidangan dari Nabi Sulaiman.

Ikan Paus itu mengangkat kepalanya dan berkata, “Wahai Sulaiman, aku telah mendengar bahawa engkau telah membuka pintu pemberian makanan dan telah menjadikan aku tetamu pada hari ini.” Nabi Sulaiman berkata, “Silakan makan, wahai paus.” Maka paus itu makan dari permulaan hidangan itu dan terus makan sehingga sampai kepada bahagian terakhir hidangan dalam sekelip mata. Lalu paus itu berkata, “Berilah aku makan sehingga kenyang, wahai Sulaiman.” Nabi Sulaiman berkata, “Engkau telah memakan semua hidangan dan engkau masih tidak kenyang?” Paus itu berkata, “Beginikah jawapan tuan rumah kepada tetamu yang mengharapkan makanan. Ketahuilah, wahai Sulaiman, bahawa bagiku setiap hari adalah seperti apa yang engkau telah lakukan tiga kali. Dan engkau telah menyebabkan upahku pada hari ini terhenti, sedangkan engkau telah memotong hakku.” Mendengar itu, Nabi Sulaiman pun bersujud kepada Allah Yang Maha Tinggi dan berkata, “Maha Suci Allah, yang menguruskan rezeki makhluk-makhluk-Nya daripada sudut yang tidak mereka ketahui. Dan telah dikatakan dalam makna:

“Rezekiku datang dan Penciptaku yang menjaminnya

Aku mencari yang lain dan Aku meminta padanya

Jika saya beranggapan bahawa dia manusia,

Tidak ada kuasa atau kemudahan kecuali dari Allah.”

(Lihat Bada’i al-Zuhur fi Waqa’i al-Duhur, hlm. 124-125)

Dalam kisah lain, disebut oleh al-Soffuri dalam kitabnya Nuzhah al-Majalis wa Muntakhab al-Nafais. Beliau berkata: 

Nabi Sulaiman bertanya kepada semut, “Berapa makanan yang engkau perolehi setiap tahun?” Semut itu menjawab, “Sebiji butir gandum.” Maka Nabi Sulaiman menyimpan semut itu dalam sebuah botol dan meletakkan biji gandum di sisinya. Setelah setahun berlalu, beliau membuka botol dan mendapati bahawa semut itu telah memakan setengah dari biji gandum tersebut. Beliau bertanya mengapa hal itu terjadi, dan semut itu menjawab, “Sebelum disimpan, aku bergantung kepada Allah. Tetapi selepas disimpan, ketergantunganku kepadamu membuatku takut akan dilupakan, jadi aku menyimpan separuhnya untuk tahun depan.”

Nabi Sulaiman kemudian memohon kepada Allah agar semua binatang dapat diberi makan sehari sahaja. Lalu beliau mengumpulkan banyak makanan, dan Allah mengutuskan seekor paus untuk memakan semua makanan itu dengan sekali makan. Kemudian paus itu berkata, “Wahai Nabi Allah, aku masih lapar.” Nabi Sulaiman bertanya, “Adakah rezeki harianmu lebih banyak daripada ini?” Paus itu menjawab, “Jauh lebih banyak, dengan jumlah yang banyak.” Dalam kitab Hadiyyah al-Qulub at-Tahirah, dikatakan bahawa paus berkata: “Aku memakan 70,000 ekor ikan setiap hari, sedangkan Mmakanan Nabi Sulaiman untuk pasukannya setiap hari terdiri daripada 5,000 ekor unta, 5,000 ekor lembu, dan 20,000 ekor kambing.  (Lihat Nuzhah al-Majalis wa Muntakhab al-Nafais, 1/213)

 

Pendapat Ulama’ berkenaan kitab Nuzhah al-Majalis wa Muntakhab al-Nafais

Kitab Nuzhah al-Majalis wa Muntakhab al-Nafais yang ditulis oleh penulisnya Abd al-Rahman al-Saffuri, yang meninggal dunia pada tahun 894 Hijriah. Semoga Allah mencurahkan rahmat-Nya ke atasnya.

Kitab ini termasuk dalam kategori buku-buku nasihat, yang penulisnya menyusunnya dalam bab-bab ilmiah yang berisi pelbagai kisah dan cerita tanpa menyebutkan sanadnya. Jika adanya sanad, penulisnya juga tidak membezakan antara riwayat yang sahih, dhaif, dan maudhu’ (palsu), serta mencatatkan kisah-kisah yang pelik.

Al-Zirikli dalam kitabnya al-A’lam berkata: Al-Saffuri (wafat 894 H/1489 M) – Kemungkinan tahun kematiannya berbeza dengan yang dikatakan oleh Ibnu al-Hamshi – Nama beliau ialah Abdul Rahman bin Abdul Salam bin Abdul Rahman bin Uthman al-Saffuri al-Syafi’i: Sejarawan dan ahli adab dari penduduk Makkah – secara zahirnya dia berasal dari Damsyiq. Nama keturunannya berkaitan dengan bangsa Saffuriyah di Jordan. Antara karyanya adalah al-Mahasin al-Mujtama’ah fi al-Khulafa al-Arba’ahNuzhah al-Majalis wa Muntakhab al-Nafais dan kitab al-Siyam… dan Solah al-Arwah wa al-Tariq ila Dar al-Falah. (Lihat al-A’lam, 3/310)

Dalam satu kisah yang lain, sesuatu yang menarik berkenaan beliau, Ibnu al-Hamshi menceritakan: “Pada hari Khamis bersamaan 15 Jamadil Awwal tahun 899 H, Zainuddin al-Saffuri, seorang muhaddith, dilarang mengajar di Masjid Umayyah, dan juga di tempat-tempat lain. Kerusinya dihapuskan dari Masjid Umayyah. Penyebabnya adalah kerana beliau mengumpulkan buku yang dia beri tajuk “Nuzhah al-Majalis,” di dalamnya dia menyebutkan hadith-hadith yang palsu tentang Nabi SAW. Kemudian beliau membawa buku tersebut dan menyatakan bahawa beliau telah bertaubat dan tidak akan kembali menyebutkan hadith-hadith palsu tersebut. Namun, Allah lebih mengetahui siapa yang membahayakan dan siapa yang memberi manfaat.” (Lihat al-Hawadith al-Zaman wa Wafayat al-Syuyukh wa al-Aqran, hlm. 245).

Mungkin sebab larangan tersebut adalah kerana beliau menyebutkan hadith-hadith palsu, dengan pengetahuannya dan tanpa menjelaskannya. Bukan kerana kejahilannya mengenai darjat kekuatan hadith. Bukti lain yang menunjukkan hal ini adalah kutipannya dalam bukunya “Nuzhah al-Majalis” (2/206): “Rasulullah SAW bersabda: ‘Jika seseorang ingin melihat Adam dalam amalannya, Nuh dalam pemahamannya, Ibrahim dalam ilmunya, Musa dalam zuhudnya, dan Muhammad dalam keindahannya, maka lihatlah kepada Ali bin Abi Talib.’ ” Ia juga dikatakan oleh Ibnu al-Jauzi. (Lihat Nuzhah al-Majalis, 2/206)

Beliau menisbahkan khabar ini kepada Nabi SAW dengan sighah jazam (penegasan), dan beliau menyebut bahawa Ibn al-Jauzi menyebutnya dan beliau lupa untuk menyebut sumbernya. Ibn al-Jauzi menyebut riwayat ini dalam kitabnya al-Maudhu’at sebagai petunjuk bahawa ia adalah hadith palsu. (Lihat al-Maudhua’at, 1/370)

Al-Saffuri sangat tertarik dengan kisah-kisah yang aneh, yang terdiri daripada kisah-kisah yang dhaif dan tidak ada asal padanya. Salah satu contoh dalam hal ini adalah pernyataan al-Saffuri dalam Nuzhah al-Majalis: “Kisah: Aisyah membeli seorang hamba wanita dan kemudian Jibril turun kepada Nabi Muhammad SAW dan berkata, ‘Wahai Muhammad, keluarkan hamba wanita ini dari rumahmu kerana dia termasuk ahli neraka.’ Maka Aisyah mengeluarkan hamba wanita tersebut dari rumahnya dan memberikan setengah buah kurma kepadanya. Hamba wanita tersebut memakan setengah buah kurma itu dan memberikan setengahnya kepada seorang fakir yang ditemuinya di jalan. Lalu, Jibril datang lagi dan berkata, ‘Wahai Muhammad, sesungguhnya Allah memerintahkanmu untuk mengembalikan hamba wanita itu kerana Allah memaafkannya dari neraka kerana dia bersedekah dengan setengah buah kurma, seperti yang telah disebutkan oleh Ibnu al-Jawzi.'”(Lihat Nuzhah al-Majalis, 2/3)

Namun, al-Saffuri tidak menyebutkan sumber dari mana kisah tersebut diambil, sehingga mungkin saja Ibnu al-Jawzi telah menyatakan bahawa kisah tersebut tidak sahih, atau al-Saffuri tidak mengambil kisah tersebut secara langsung daripada karya-karya Ibnu al-Jawzi, sehingga beliau bermudahan dalam menisbahkannya. 

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, kami katakan bahawa kisah ini agak pelik dan tidak ada asalnya dalam mana-mana kitab sunnah. Syeikh Zaid al-Bahri berkata bahawa kisah ikan Paus bersama dengan Nabi Sulaiman yang memakan semua hidangan tersebut tidak ada asal dalam mana-mana kitab-kitab sunnah yang mana kisah ini disebut oleh al-Saffuri dalam kitab Nuzhah al-Majalis yang ditulis oleh beliau dengan mengumpulkan kisah dan hikayat tanpa diselidik dan ditahqiq kisah dan hikayat tersebut, maka perlu berhati-hati dengan kisah-kisah begini.

Bahkan Ibn Iyas dalam kitabnya Bada’i al-Zuhur fi Waqa’i al-Duhur juga menyebut bahawa kisah ini merupakan antara kisah yang pelik yang dinukilkan oleh Sheikh Abdul Rahman bin Salam Al-Muqri dalam kitab al-‘Aqa’iq. (Lihat Bada’i al-Zuhur fi Waqa’i al-Duhur, hlm. 124-125)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Bertarikh: 11 Ogos 2023 bersamaan 24 Muharram 1445 H