#2714: Kenapa Khalifah al-Watsiq Meringankan Hukuman kepada Ahli Sunnah?

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Saya dengar pada zaman al-Watsiq, beliau banyak menyeksa golongan hali sunnah berkenaan fitnah khalqi al-Quran, kenapa beliau mula meringankan hukuman?

 

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Kami terjemahkan terlebih dahulu kehidupan Khalifah al-Watsiq:

Al-Watsiq ibn Mutasim (Arab الواثق) adalah khalifah Kerajaan Bani Abbasiyyah yang memerintah dari tahun 842 M hingga tahun 847 M (227 H – 232 H di dalam takwim Islam). Sejarah Al-Watsiq sebagai pemerintah tidak jelas dan sebahagian besar pemerintahannya telah dianggap sebagai kesinambungan daripada ayahnya. 

Semasa pemerintahan dia, peristiwa utama yang berlaku adalah penindasan pemberontakan orang Badwi di Hijaz pada tahun 845 dan pemberontakan di Baghdad pada tahun 846. Konflik dengan Kerajaan Byzantium berlanjutan dan tentera Abbasiyah mendapat kemenangan besar di Mauropotamos, tetapi setelah gencatan senjata dibuat pada tahun 845, peperangan telah berhenti selama beberapa tahun.

Al-Watsiq merupakan putera kepada gadis Byzantine Qaratis. Ketika al-Mu’tasim menjadi khalifah, dia telah menguruskan anaknya untuk memperoleh pengalaman dalam pemerintahan kerajaan. Oleh itu al-Watsiq bertugas untuk mentadbir Baghdad pada tahun 835, ketika al-Mu’tasim bergerak ke utara untuk mencari ibu kota yang baru di Samarra.

Ketika al-Mu’tasim meninggal dunia pada 5 Januari 842, al-Watsiq telah menggantikannya tanpa sebarang tentangan. Beliau mengiringi saudara al-Watsiq iaitu Jafar ibn al-Mu’tasim (al-Mutawakkil) ke tempat suci pada tahun 227 H. Walau bagaimanapun, beliau meninggal dunia di dalam perjalanan pada 16 Ogos 842 M. Beliau dimakamkan di Kufah.

Al-Watsiq mangkat pada 10 Ogos 847 M kerana demam. Beliau digantikan oleh adik lelakinya iaitu al-Mutawakkil.

Al-Tabari menyatakan bahawa al-Watsiq adalah sederhana tinggi, kacak dan dibina dengan baik Beliau adalah adil dengan wajah yang kemerah-merahan. Mata kirinya telah dibutakan.

Menjawab persoalan di atas, kami nukilkan pendapat Syeikh Abdul Aziz al-Badri berkata:

Apabila keadaan itu telah sampai kepada ke puncaknya, Al-Watsiq telah menghentikan penindasannya yang kejam itu. Tetapi dia masih tetap mendokong fikrah itu dan dikekalkannya menjadi mazhab kerajaan. Ini terjadi di akhir pemerintahannya. 

Menurut riwayatnya sebab-sebab dia meringankan tindasannya yang kejam itu kerana dia telah mendengar satu pertikaman lidah sebagaimana yang diceritakan oleh pengarang kitab Al-Nujum al-Zahirah dan lain-lain. (Lihat Al-Nujum al-Zahirah, 1/791, al-Sayuti, Tarikh Al-Khulafa’, hlm. 347, Tabaqat Al-Subki, hlm 266)

Seorang ulama’ dari Aznah telah dibawa mengadap Al- Watsig, lalu beliau disuruh bertikam lidah dengan Ahmad bin Abu Daud di dalam masalah ini. Ulama’ itu bertanya kepada Ahmad bin Abu Daud: “Beritahukan kepada aku berkenaan pendapatmu ini? Adakah ia perkara wajib yang termasuk di dalam aqidah Islam sehinggakan agama ini tidak sempurna kalau tidak dikatakan kepadanya apa yang telah kamu katakan?” Ahmad bin Abu Daud menjawab: “Ya”.

Ulama’ itu bertanya: bertanya: “Sebutkan hadith-hadith Rasulullah SAW yang menyebutkan peristiwa perutusannya dari Allah, adakah baginda menyembunyikan sesuatu dari apa yang diperintahkan oleh Allah SWT?” Ahmad bin Abu Daud tidak dapat menjawab. Ulama’ itu berkata: “Ini satu”. Lalu Al Watsiq berkata: “Satu”.

Kemudian ulama’ itu berkata: “Terangkanlah maksud (kepadaku) firman Allah Ta’ala:

 الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

Maksudnya: “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. ” 

(Surah al-Maidah: 3)

“Adakah Allah SWT yang benar di dalam menyempurnakan agama-Nya, ataupun kamu yang benar di dalam kekurangannya sehingga perlu dikatakan pendapatmu?”

Lalu Ibn Abu Daud terdiam. Ulama’ itu berkata: “Ini dua”. Lalu Al-Watsiq berkata: “Ini dua”.

Kemudian ulama’ itu berkata: “Adakah fikrahmu ini diketahui oleh Rasulullah SAW ataupun tidak?” Ibn Abu Daud menjawab: “Dia mengetahui kedua-duanya”.

Ulama’ itu bertanya lagi: “Adakah dia menyeru manusia kepadanya?” Ibn Abu Daud diam lagi. Ulama’ tersebut berkata: “Wahai Amirul Mukminin: Tiga”. Lalu Al-Wasiq berkata: “Ya”.

Ulama’ itu bertanya lagi: “Jadi itu mencukupi Rasulullah SAW dengan mengetahui dan memegangnya dan tidak mengutuk fikrah itu?” Ibn Abu Daud menjawab: “Ya”.

Ulama’ itu bertanya lagi: “Itu juga mencukupi Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali demikian?” Ibn Abu Daud menjawab: “Ya”. “Tidakkah mencukupi engkau apa yang telah mencukupi Rasulullah SAW dan Al-Khulafa sesudahnya?.

Al-Damiri meriwayatkan dalam kitab ‘Hayatul Haiwan‘. (Kamu menyerukan kepada manusia tentang sesuatu yang tidak diserukan oleh Rasulullah SAW, Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali? Jika kamu berkata: “Mereka (Nabi dan para sahabat) mengetahuinya dan mereka diam, cukuplah aku dan kaum mendiamkan diri terhadapnya, tetapi jika kamu berkata: “Mereka (Nabi dan sahabat) tidak mengetahuinya dan kamu mengetahuinya wahai Laka’ bin Laka’ adakah nabi SAW dan al-Khulafa al-Rasyidin RA lebih jahil padahal engkau (mengaku) mengetahuinya? (Laka’ bin Laka’ (hina bin dina-pent.)”

Dengan ini selesailah pertikaman lidah, kekalahan teruk menimpa Ibn Abu Daud. Lantaran itu, Al-Watsiq memerintahkan supaya Al-Syeikh Al-Adani dibebaskan dengan serta merta. Oleh kerana peristiwa itulah menyebabkan ia meringankan tindasan terhadap para penentang fikrah kerajaan.

Marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT semoga dikurniakan pemimpin yang baik:

اللَّهُمَّ اجْعَل وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين

Maksudnya: “Ya Allah! Jadikanlah kuasa wilayah kami pada orang yang takut kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu, wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.” (Lihat Nafahat al-Minbar al-Makki, 1/137)

Wallahu a’lam

Bertarikh: 22 Ogos 2023 bersamaan 5 Safar 1445 H