#2953: Sidai Baju Waktu Malam

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Sebenarnya bolehkah saya menyidai baju pada waktu malam? Sebabnya siang hari saya bekerja, jadi saya hanya sempat basuh baju dan menyidainya pada waktu malam tetapi saya ada dengar-dengar orang kata tak boleh sidai waktu malam dan ada juga yang mengaitkannya dengan mudah kena sihir. Mohon pencerahan. Terima kasih

 

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Pertamanya, sunnah ketika malam tiba adalah mencegah anak-anak kecil — begitu juga haiwan ternakan seperti unta, kambing, dan lain-lain — dari keluar. Ini kerana pada waktu tersebut, syaitan-syaitan berkeliaran di bumi dan dikhuatiri syaitan-syaitan tersebut akan menyakiti dan memudaratkan mereka. Ini adalah sebagaimana riwayat daripada  Jabir bin Abdullah R.Anhuma, katanya: Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا كَانَ جُنْحُ اللَّيْلِ، أَوْ أَمْسَيْتُمْ، فَكُفُّوا صِبْيَانَكُمْ، فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ تَنْتَشِرُ حِينَئِذٍ، فَإِذَا ذَهَبَ سَاعَةٌ مِنَ اللَّيْلِ فَخَلُّوهُمْ، فَأَغْلِقُوا الأَبْوَابَ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَفْتَحُ بَابًا مُغْلَقًا، وَأَوْكُوا قِرَبَكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، وَخَمِّرُوا آنِيَتَكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، وَلَوْ أَنْ تَعْرُضُوا عَلَيْهَا شَيْئًا، وَأَطْفِئُوا مَصَابِيحَكُمْ

Maksudnya: “Apabila malam menjelang tiba (waktu senja) atau kalian berada pada waktu petang, maka tahanlah anak-anak kalian daripada keluar (dari rumah) kerana sesungguhnya syaitan berkeliaran pada waktu itu. Apabila telah berlalu sebahagian daripada waktu malam, maka lepaskanlah mereka (keluar, jika mahu), tutuplah segala pintu dan sebutlah nama Allah SWT. Sesungguhnya syaitan tidak (dapat) membuka pintu yang tertutup. Ikatlah kantung air kamu serta sebutlah nama Allah SWT. Tutuplah bekas-bekas kalian dan sebutlah nama Allah SWT, meskipun hanya dengan melintangkan sesuatu di atasnya, dan padamkanlah lampu-lampu kalian.”

Riwayat al-Bukhari (5623) dan Muslim (2012)

Lafaz “جُنْحُ اللَّيْلِ” bermaksud tibanya waktu malam selepas terbenamnya matahari iaitu merujuk kepada permulaan malam. (Lihat Fath al-Bari, 6/341).

Begitu juga dalam hadith lain, daripada riwayat Jabir bin Abdullah R.Anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda:

احْبِسُوا صِبْيَانَكُمْ حَتَّى تَذْهَبَ فَوْرَةُ الْعِشَاءِ؛ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تَخْتَرِقُ فِيهَا الشَّيَاطِينُ

Maksudnya: “Tahanlah anak-anak kamu (dari keluar rumah) hingga berlalunya permulaan Isyak, kerana saat itu adalah saat syaitan-syaitan menjadikannya sebagai jalan untuk mendapatkan atau memperolehi keinginannya.”

Riwayat Ahmad (14482)

Menurut al-San‘ani, hadith ini melarang melepaskan anak-anak pada permulaan waktu Isyak, kerana saat itu syaitan sedang berkeliaran dan berkemungkinan boleh mengganggu mereka. Selain itu, dalam hadith ini juga mengandungi dalil bahawa anak-anak boleh terkena gangguan daripada syaitan. Oleh yang demikian, jika berjaga-jaga (dengan tidak membenarkan mereka keluar pada waktu itu), mereka tidak akan terkena gangguan buruk daripada syaitan. (Lihat al-Tanwir Syarh al-Jami‘ al-Saghir, 1/404).

Dalam hadith lain daripada riwayat Jabir R.A, katanya: Rasulullah SAW bersabda:

لَا تُرْسِلُوا فَوَاشِيَكُمْ وَصِبْيَانَكُمْ إِذَا غَابَتْ الشَّمْسُ حَتَّى تَذْهَبَ فَحْمَةُ الْعِشَاءِ؛ فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ تَنْبَعِثُ إِذَا غَابَتْ الشَّمْسُ حَتَّى تَذْهَبَ فَحْمَةُ الْعِشَاءِ

Maksudnya: “Jangan biarkan binatang ternakan dan anak-anakmu keluar berkeliaran ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja. Hal ini kerana syaitan-syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai hilang cahaya senja.”

Riwayat Muslim (2013)

Imam al-Nawawi menyebutkan, ahli lughah menyatakan bahawa lafaz “الْفَوَاشِي” dalam hadith di atas bermaksud setiap sesuatu yang berkeliaran yang terdiri daripada harta benda seperti unta, kambing dan seluruh haiwan ternakan serta selainnya. Ia merupakan kata jamak (plural) bagi perkataan fasyiah “فَاشِيَة” kerana ia merujuk kepada apa-apa yang bertebaran/berkeliaran di atas muka bumi. Manakala lafaz “فَحْمَةُ الْعِشَاءِ” pula bermaksud kegelapan malam dan kehitamannya. Namun, sebahagian ulama ada yang menafsirkan bahawa maksudnya di sini merujuk kepada menjelangnya waktu Isyak dan permulaan gelapnya. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, 13/186).

Justeru, makna hadith ini adalah halangilah mereka dari keluar rumah pada waktu itu kerana malam merupakan tempat atau waktu berkeliarannya syaitan, dan pergerakan mereka pada awal atau permulaan penyebarannya (mula-mula berkeliaran) adalah amat bergelora. Maka dibimbangi anak-anak kecil akan terkesan dengan kejahatan syaitan kerana jumlahnya yang banyak pada waktu tersebut. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, 13/185; Gharib al-Hadith oleh al-Khattabi, 1/448; al-Taisir bi Syarh al-Jami‘ al-Saghir, 1/83).

Keduanya, merujuk kepada lafaz hadith sebelum ini iaitu “…فَأَغْلِقُوا الأَبْوَابَ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ” (Tutuplah segala pintu dan sebutlah nama Allah SWT…) sebagaimana yang kami telah sebutkan  di atas menunjukkan bahawa sunnahnya adalah menutup pintu dan menutup bekas-bekas pada waktu malam serta menyebut nama Allah dalam semua tindakan tersebut. Begitulah juga pada apa-apa yang mengambil makna pintu seperti tirai-tirai yang menutupi pintu atau tingkap dan seumpamanya. Ia mengambil hukum pintu, dari segi digalakkan (sunat) untuk menutup dan menguncinya pada waktu malam serta menyebut nama Allah ketika melakukannya.

Imam al-Nawawi menyatakan, hadith ini mengandungi sejumlah pelajaran dan adab yang merangkumi manfaat dan maslahah  untuk dunia dan akhirat.  Rasulullah SAW memerintahkan adab-adab ini sebagai sebab atau cara untuk mencapai keselamatan daripada gangguan syaitan. Allah ‘Azza wa Jalla menjadikan sebab-sebab ini sebagai cara untuk melindungi daripada gangguan syaitan, di mana ia tidak mampu untuk membuka tempayan, membuka pintu, atau menyakiti bayi dan lain-lain jika sebab-sebab ini wujud.

Hal ini adalah sebagaimana dinyatakan dalam hadith yang sahih, bahawa apabila seseorang hamba menyebut nama Allah ketika masuk ke dalam rumahnya, syaitan berkata: “Tidak ada tempat bermalam,” iaitu tidak ada kemampuan buat kami untuk bermalam di dalam rumah ini. Demikian juga, apabila seorang lelaki ketika hendak melakukan hubungan kelamin dengan isterinya, dia berdoa: “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada syaitan dan jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau anugerahkan kepada kami,” — iaitu anak yang dilahirkan daripada hasil hubungan kelamin itu. Ini adalah sebab keselamatan bagi bayi yang dilahirkan daripada gangguan syaitan.

Selain itu, dalam hadith ini juga terdapatnya gesaan atau galakkan untuk menyebut nama Allah pada tempat-tempat tertentu dan begitu juga disandarkan kepadanya apa yang mengambil maknanya. Para ashab kami menyebutkan, digalakkan (sunat) untuk dimulai dengan menyebut nama Allah pada setiap perkara/urusan. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, 13/185).

Ketiganya, berbalik kepada soalan yang diajukan, dinyatakan oleh Dr. Muhammad Syahat al-Jundi, anggota Majma‘ al-Buhuth al-Islamiyyah bahawa tidak ada dalil yang menunjukkan adanya larangan (mahupun makruh) untuk menggantung (atau menyidai) pakaian yang dibasuh selepas Maghrib (waktu malam).

Beliau menjelaskan lagi bahawa larangan untuk menggantung atau menyidai pakaian yang dibasuh agar ia kering pada waktu malam tersebut tidak mempunyai sebarang dalil atau hujah mahupun sandaran yang menyokong atau mengesahkannya. Begitu juga tidak ada sebarang kaitan antara menyidai pakaian yang dibasuh dengan awal malam ataupun akhir malam, mahupun kaitan antaranya dengan berkeliarannya syaitan-syaitan pada waktu tersebut ataupun ketiadaan syaitan-syaitan itu. Malah tidak terdapatnya hadith sahih atau dha‘if dalam hal tersebut, setakat yang kami ketahui.

Sebaliknya disebutkan bahawa sunnahnya ketika menjelangnya malam adalah melarang anak-anak kecil — begitu juga haiwan-haiwan ternakan seperti unta, kambing dan selainnya — dari keluar kerana pada waktu itu berkeliarannya syaitan-syaitan di atas muka bumi dan dikhuatiri anak-anak kecil akan terkesan dengan kejahatan dan gangguan syaitan-syaitan itu. Kemudian al-Jundi telah menyebutkan dalil daripada riwayat Jabir bin Abdullah R.Anhuma sebagaimana hadith yang kami telah nyatakan di atas.[1]

Kesimpulannya

Oleh itu, berdasarkan kepada kenyataan dan perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa tidak mengapa menyidai dan menggantungkan pakaian basah yang dibasuh pada waktu malam. Hal ini kerana larangan untuk menyidainya pada waktu malam tidak diketahui asalnya mahupun dalil yang menyokongnya. Jadi, ia kembali kepada hukum asalnya iaitu diharuskan. Ini bertepatan dengan kaedah fiqh:

الْأَصْلُ فِي الْأَشْيَاءِ الْإِبَاحَةُ حَتَّى يَدُلُّ الدَّلِيلُ عَلَى التَّحْرِيمِ

Maksudnya:Hukum asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut).” (Lihat al-Asybah wa al-Naza’ir oleh al-Suyuti, hlm. 60).

Tidak dinafikan, sunnahnya apabila menjelangnya waktu maghrib atau permulaan malam kita disunatkan untuk menghalang anak-anak kecil dari keluar pada waktu itu, begitu juga menutup pintu-pintu, tingkap-tingkap, bekas-bekas air dan seumpamanya, di samping menyebut nama Allah ketika menutupnya kerana dikhuatiri mereka atau anak-anak kecil itu akan terkesan dengan kejahatan syaitan atau disakiti oleh syaitan disebabkan oleh banyaknya syaitan yang berkeliaran pada waktu itu. Sekali gus ia termasuk dalam adab-adab Islam yang sahih. Adapun menyidai pakaian basah yang dibasuh pada waktu malam tidak ada kaitannya sama sekali dengan hal ini. Bahkan ia adalah sekadar dakwaan dan sekadar cerita yang tersebar dalam kalangan orang ramai semata-mata serta tidak ada dalil yang menyokong mahupun mengesahkannya.

Begitu juga dakwaan bahawa menyidai pakaian pada waktu malam dikaitkan dengan terdedahnya seseorang untuk disihir memerlukan bukti dan dalil bagi mengesahkannya, dan tiada bukti akan hal itu. Maka, ia kembali kepada hukum asalnya iaitu diharuskan untuk menyidai pakaian basah pada waktu malam sebagaimana diharuskan untuk menyidainya pada waktu siang.

Kami juga mengambil kesempatan di sini menasihatkan agar seseorang Muslim itu memelihara hubungannya dengan Allah sebaik mungkin dengan menjaga solat, zikir-zikir, amalan-amalan tertentu yang diajarkan oleh Rasulullah SAW melalui hadith-hadith sahih  dan seumpamanya yang terdiri daripada amalan-amalan soleh agar dia tetap terpelihara daripada gangguan syaitan, sihir dan seumpamanya.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِيْنِنَا وَدُنْيَانَا وَأَهْلِنَا وَمَالِنَا، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِنَا وَآمِنْ رَوْعَاتِنَا ، اللَّهُمَّ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيْنَا وَمِنْ خَلْفِنَا وَعَنْ أَيْمَانِنَا وَعَنْ شَمَائِلِنَا وَمِنْ فَوْقِنَا ، وَنَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ نُغْتَالَ مِنْ تَحْتِنَا

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiyat) dalam agama, dunia, keluarga dan harta kami. Ya Allah, tutupilah aib kami dan berilah ketenteraman di hati kami. Ya Allah, jagalah kami dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atas kami. Kami memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar dari bawah kami.”

Wallahu a’lam

[1] Lihat https://www.elbalad.news/2020723. Diakses pada 29 Ogos 2023.

Bertarikh: 8 September 2023 bersamaan 22 Safar 1445