#3065: Nama Arabella

Soalan:

Assalamualaikum Datuk, Saya nak tanya berkenaan nama anak. Sesetengah pendapat mengatakan hanya boleh letak nama anak berdasarkan perkataan yang ada maksud dalam al-Quran. Saya bercadang letak nama anak saya perkataan latin ARABELLA yang bermaksud cantik (melalui carian google). Mohon pandangan datuk.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Dalam Islam, tatkala anak dilahirkan, ibu bapa hendaklah menamakan anaknya dengan nama yang baik dan bukannya nama yang buruk mahupun mengandungi unsur syirik. Bahkan menamakan dengan nama yang baik adalah digalakkan kerana ia merupakan doa dan akan diseru pada Hari Kiamat kelak. Terdapat sebuah riwayat daripada Abu al-Darda’ R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ

Maksudnya: ‏”Sesungguhnya kamu semua akan diseru pada hari kiamat kelak dengan nama kamu dan nama bapa-bapa kamu. Maka perelokkanlah nama kamu.”

Riwayat Abu Daud (4948)

Daripada Ibn Umar R.Anhuma, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ أَحَبَّ أَسْمَائِكُمْ إِلَى اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِ ، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ

Maksudnya: Sesungguhnya nama yang paling disukai oleh Allah ialah Abdullah dan Abd al-Rahman.

Riwayat Muslim (6/169), Abu Daud (2/307), al-Tirmizi (4/29), al-Nasa’ie (2/119), Ibn Majah (2/404), al-Darimi (2/294), Ahmad (4774) dan al-Hakim (4/274)

Menjawab bagi persoalan di atas nama adalah anugerah awal yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka. Bahkan, sejak dalam kandungan, ibu bapa telah melakukan perancangan yang teliti untuk memilih nama yang akan diberikan kepada anak yang akan dilahirkan.

Proses pemilihan nama yang bijak dan bermakna adalah sesuatu yang sangat ditekankan dalam agama. Dalam Islam, nama bukan sekadar satu tanda pengenalan, tetapi juga mempunyai nilai yang sangat tinggi dalam kehidupan seorang individu. Nama seseorang bukan hanya sekadar nama, tetapi juga mencerminkan identiti mereka. Dengan nama itu, seseorang dikenali dalam masyarakat, dan ia juga mencerminkan agama mereka, sama ada Islam atau bukan.

Berdasarkan pertanyaan yang diajukan, kami ingin menyatakan bahawa selagi nama yang ingin diberikan kepada anak membawa makna yang positif dan tidak mengandung unsur syirik, serta tidak menggunakan nama-nama yang secara eksklusif dikhaskan bagi Allah SWT, maka kami berpandangan bahawa penggunaan nama tersebut adalah dibenarkan.

Selain itu, penting untuk diingat bahawa nama anak tidaklah wajib untuk diberikan dalam Bahasa Arab semata-mata. Dalam Islam, boleh digunakan nama dari berbagai bahasa, selama nama tersebut memiliki makna yang baik dan positif. Sebagai contoh, “Arabella” dari Bahasa Latin yang berarti “cantik” adalah satu pilihan yang baik, kerana ia membawa makna positif yang sesuai.

Telah dinyatakan dalam Fatawa Mu’sirah bahawa: seorang Muslim dibenarkan menamakan anak lelaki ataupun anak perempuan, sama ada dengan nama Arab ataupun nama bukan Arab. (Lihat Fatawa Mu’asirah, 2/404-405)

Dalam isu ini juga Dar al-Ifta’ Urduniyyah menyatakan:  Tidak ada masalah dalam memberikan nama-nama bukan Arab, tetapi dengan syarat-syarat berikut:

  • Nama asing tersebut tidak boleh mempunyai makna agama untuk orang bukan Islam.
  • Niat dan tujuan dalam memberikan nama bukan Arab bukanlah untuk mengikuti budaya atau menyerap pemikiran Barat.
  • Nama tersebut tidak boleh mempunyai makna yang buruk.[1]

Oleh itu, Islam memberikan penekanan dan perhatian yang besar terhadap pemilihan nama untuk anak-anak. Malahan, agama ini menyuarakan larangan jika nama yang dipilih mempunyai makna yang negatif atau bertentangan dengan nilai-nilai agama. Dalam Islam, pemilihan nama adalah suatu tindakan yang sangat penting dan harus dijalankan dengan penuh pertimbangan untuk memastikan nama tersebut mencerminkan nilai-nilai yang baik dan membawa kesan yang positif dalam kehidupan anak-anak tersebut.

Sebagai kesimpulannya kami katakan pemilihan nama anak, prinsip utama adalah memilih nama yang bermakna baik, menghormati nilai-nilai agama, dan tidak mengandung unsur syirik atau penyelewengan dari ajaran Islam. Semoga nama yang dipilih bagi anak saudara membawa berkat dan kebahagiaan dalam kehidupannya.

Marilah kita berdoa semoga Allah kurniakan zuriat kita sebagai zuriat yang soleh dan solehah.

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”

(Surah al-Furqan:74)

Wallahua’lam

[1] https://aliftaa.jo/Question.aspx?QuestionId=2265#:

Diakses pada 7 September 2023

Bertarikh: 15 September 2023 bersamaan 29 Safar 1445