#3415: Maksud Tajdid Dalam Agama

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Benarkah Allah SWT akan bangkitkan di kalangan umat ini orang yang mentajdidkan agama?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Daripada Abi Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

 إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلَّ مِئَةٍ سَنَةٍ مَنْ يُجَدَدَ لَهَا دِينَهَا

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah membangkit untuk ini umat (Islam) pada kepala bagi tiap-tiap 100 tahun akan seorang (alim atau sekumpulan ulama) yang membaharui baginya akan agamanya.”

Sunan Abi Daud (4270), al-Hakim (522/4) dan Al-Bani dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah (599).

Yang dimaksud dengan “Tajdid al-Din” di sini adalah seperti yang diter angkan oleh beberapa orang ulama yang mu’tabbarin, antaranya:

  • Diriwayat dari faqih Syafi’i yang arif dengan ilmu hadis, al-Allamah Muhamad al- Alaqami (wafat 979 hijrah) berkata: “Sesungguhnya makna at-Tajdid ialah menghidupkan semula perkara yang telah pudar atau lenyap daripada beramal dengan al-Kitab dan as-Sunnah serta berurusan dengan kepastian kedua-duanya.” (Lihat Al-Siraj al-Munir/411, Faidh al-Qadir lil Manawi 281/2)
  • Al-Munawi (wafat 1031 hijrah) berkata mengenai tajdid: “Usaha at-Tajdid ialah usaha menerangkan as-Sunnah daripada al-Bid’ah, dan memperbanyakan sebaran ilmu yang benar serta menolong ahli ilmu dan mematahkan hujah-hujah dan usaha-usaha ahli al-Bid’ah serta menghinakan mereka. Mereka itu berkata dan tidak dapat melakukan usaha tajdid itu, kecuali orang yang alim dengan ilmu-ilmu agama yang zahir dan batin.” (Lihat Faidh al-Qadir lil Manawi 281-282/2)

Hadis di atas secara umumnya menyatakan bahawa akan muncul pada setiap permulaan seratus tahun mereka yang akan mentajdidkan urusan agama bagi umat Islam. Nas nabawi menggunakan perkataan مَنْ yang merupakan di antara lafaz mutlak. Ini menjadikan bahawa, mujaddid (tokoh pembaharuan) itu tidak semestinya bersifat individu semata-mata, dan boleh jadi ianya merupakan sekelompok dari kalangan para ulama.

Imam Al-Zahabi (w. 748 h.) apabila mengulas hadis ini beliau berkata: Pendapat yang aku pegang dari hadis ini adalah, lafaz مَنْ يجَدِدُ itu merujuk kepada jamak (sekumpulan manusia) bukannya individu. (Lihat Tarikh Al-Islam, Al-Zahabi, 23/180).

Ucapan ini juga senada dengan apa yang disebutkan oleh Imam Ibn Kathir (w. 774 h.) yang menyatakan: Yang sahihnya adalah, hadis ini meliputi setiap individu dari kalangan para ulama dalam setiap zaman, dari kalangan mereka yang menjalankan fardu kifayah dalam usaha menyampaikan ilmu daripada kumpulan salaf yang mereka temui, kepada kumpulan khalaf selepas mereka. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh sebuah hadis yang datang dari jalan yang mursal dan juga jalan yang tidak mursal:

يَحْمِلُ هَذَا العِلمَ مِن كُلِ خلَفٍ عُدوله ُ، ينفونَ عنْه تحَريفَ الغَالينَ وانتِحَالَ المُبطِلينَ

Maksudnya: “Akan memikul ilmu ini dari setiap generasi itu golongan yang adil dari kalangan mereka. Mereka akan menafikan darinya (ilmu) penyelewengan kelompok yang melampau, serta serangan kelompok penyerang.”

Riwayat Al-Baihaqi

Kemudian kata Ibn Kathir lagi: Dan hal ini wujud Alhamdulillah sehinggalah ke zaman kita ini. (Lihat Al-Bidayah wal-Nihayah, 6/256).

Imam Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani (w. 852 h.) pula dalam mengulas hadis ini beliau berkata: Tidaklah menjadi satu kemestian bahawa pada setiap permulaan seratus tahun itu terdapat seorang individu sahaja. Bahkan keadaan padanya adalah seperti yang disebutkan kepada sekumpulan manusia (iaitu boleh jadi jumlahnya ramai). Sesungguhnya terkumpulnya sifat-sifat yang perlu dalam mentajdidkannya (umat) tidaklah terbatas pada satu jenis dari jenis-jenis kebaikan. Demikian juga tidak menjadi kemestian semua ciri-ciri kebaikan itu terkumpul pada seorang individu sahaja. (Lihat Fath al-Bari Syarah Sahih al Bukhari, Ibn Hajar 13/295).

Marilah sama-sama kita berdoa dan munajat semoga Allah SWT sentiasa memberi petunjuk kepada kita dan menetapkan hati-hati kita pada agamanya.

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قُلُوْبَنَا عَلَى دِينِكَ

Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami di atas agama-Mu.”

Bertarikh: 6 Oktober 2023 bersamaan 21 Rabiulawwal 1445