#3681: Benarkah Nabi Menangis Ketika Solat?

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Benarkah Nabi SAW pernah menangis ketika solat?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan daripada  Abdullah bin al-Syikkhir R.A, katanya:

رَأيْتُ رَسُولَ اللهِ -صلى الله عليه وسلم- يُصَلِّي، وَفِي صَدْرِهِ أزِيزٌ كَأَزِيزِ الْمِرْجَلِ مِنَ الْبُكَاءِ

Maksudnya: “Aku melihat Rasulullah SAW sedang solat, dan dalam dadanya terdengar bunyi seolah-olah seperti mendidihnya periuk daripada menangis.”

Riwayat Abu Dawud (904), al-Nasaie (1214), Ahmad (4/25), al-Tirmizi dalam al-Syamail (315), dan Ibn Hibban (2/439)

Menjawab persoalan di atas, Nabi SAW adalah seorang yang sentiasa solat dalam keadaan khusyu’ yang tinggi, dan Nabi SAW pernah solat dalam keadaan menangis sebagaimana yang disebutkan dalam hadith di atas.

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Faedah daripada hadith ini ialah:

  • Keutamaan rasa khusyuk dalam solat dan merasa tunduk di hadapan Allah SWT.
  • Jika seseorang itu menangis semasa solat, ia tidak akan membatalkan solat, asalkan ia berlaku kerana takut kepada Allah. Ini adalah pandangan dalam bab ini. Tetapi jika menangis bukan kerana takut kepada Allah SWT, maka solat akan batal. Pendapat yang sahih adalah bahawa suara seperti ini tidak akan membatalkan solat, walaupun terdapat dua huruf yang batal daripadanya.
  • Keadaan Nabi SAW ketika berhubungan dengan Tuhannya dalam solat, sedangkan Allah telah mengampunkan dosa-dosa Nabi yang lalu dan yang akan datang. Walaupun demikian, baginda adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling bertakwa di antara manusia. Baginda juga adalah orang yang paling menakutkan manusia tentang Allah SWT kerana kesempurnaan pengetahuan baginda tentang Tuhannya.
  • Sesungguhnya solat adalah tempat untuk merayu, khusyuk, dan berdoa. Hal ini kerana solat adalah hubungan antara hamba dan Tuhannya. Semakin hamba mendekatkan diri kepada Tuhannya, semakin besar hasrat dan ketakutannya. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/45-47)

Namun begitu, seorang imam yang solat, tidak boleh melampau dalam menangis ketika dalam solat sehingga meninggikan suaranya dalam solat. Syeikh Abdul Aziz bin Baz ketika ditanya pendapatnya berkenaan fenomena imam yang meninggikan suara akibat tangisan, beliau menjawab: “Saya telah banyak menasihatkan kepada mereka yang telah menghubungi untuk berhati-hati dalam hal ini, dan hal ini seharusnya tidak dilakukan kerana hal ini menyakiti orang lain, menyulitkan mereka, merosakkan kekhusyukan para jamaah dan orang yang membaca al-Quran). Oleh kerana itu, seorang mukmin seharusnya berhati-hati agar suara tangisannya tidak didengari, dan dia harus menjaga diri daripada riya’ kerana syaitan boleh membawanya ke arah riya’. Dia juga seharusnya tidak menyakiti orang lain dengan suara tangisannya, dan tidak mengganggu mereka. Namun, sebagaimana diketahui bahawa sebahagian orang tidak sengaja memperlihatkan hal ini, dan hal ini dimaafkan jika dilakukan tanpa disengaja. Telah thabit daripada Nabi SAW bahawa ketika baginda membaca al-Quran, dada baginda mengeluarkan desisan seperti mendidihnya periuk akibat tangisan.” Dan dalam kisah Abu Bakar R.A, dikatakan bahawa “ketika dia membaca al-Quran, orang tidak mendengar tangisannya.” Sementara dalam kisah Umar R.A, dikatakan bahawa “suara rintihannya boleh didengar dari belakang barisan.” Namun, ini tidak bererti bahawa beliau sengaja meninggikan suara tangisannya, tetapi ini adalah sesuatu yang tidak sengaja terjadi karena takut kepada Allah yang Maha Agung. Jadi, jika beliau menangis tanpa sengaja, maka tidak ada masalah atasnya.” (Lihat Majmu’ al-Fatawa, 11/342)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ ، وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ، وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ ، وَمِنْ دَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا

Maksudnya: “Ya Allah! Kami berlindung dengan-Mu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, daripada hati yang tidak khusyuk, daripada nafsu yang tidak puas, dan daripada doa yang tidak diterima.”

Wallahua`lam.

Bertarikh: 20 Oktober 2023 bersamaan 5 Rabiulakhir 1445