#4192: Keadaan Tangan Baginda dan Tubuh Baginda Ketika Sujud

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Bagaimanakah keadaan tangan baginda dan tubuh baginda ketika sujud?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Malik bin Buhainah, katanya:

 أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا صَلَّى فَرَجَ بَيْنَ يَدَيْهِ حَتَّى يَبْدُوَ بَيَاضُ إِبْطَيْهِ

Maksudnya: Bahawa Nabi SAW apabila Baginda solat (sujud), Baginda merenggangkan kedua tangannya, sehingga kelihatan putih kedua-dua ketiaknya.

Riwayat al-Bukhari (807) dan Muslim (495)

Dalam menjawab persoalan di atas, Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Sunnah Nabi SAW ketika sujud dalam solat adalah dengan memberi ruang di antara kedua tangannya dengan cara yang jelas, sehingga keputihan ketiaknya kelihatan. Berdasarkan hadith ini juga, disunnahkan untuk sujud dengan cara ini kerana ini menunjukkan kesungguhan dan kekuatan. Allah berfirman: “Ambillah apa yang telah Kami berikan kepadamu dengan kekuatan.” (Surah al-Baqarah: 63). Dalam “al-Raudh al-Murbi’ wa Hasyiyatuh‘”: Orang yang sujud sebaiknya menjauhkan kedua siku dari sisinya, perutnya dari pahanya, dan keduanya daripada kakinya, selagi ia tidak mengganggu orang sebelahnya. Hal ini dilakukan agar setiap anggota tubuhnya merasa terlibat sepenuhnya dalam ibadah, dengan menghindarkan diri daripada sikap malas.

Profesor Tabarah mengatakan: Solat adalah latihan keagamaan yang wajib bagi setiap Muslim, dilakukan lima kali sehari tanpa kelelahan atau kepenatan. Jika kita memperhatikan gerakan solat, kita akan menemukan kesamaan antara solat dan sistem al-Suwaidi. Bahkan, gerakan tubuh ketika solat lebih sempurna dan sesuai untuk setiap usia dan jantina. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/233)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)