#4197: Bacaan dan Hukumnya ketika Duduk Antara Dua Sujud

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah bacaan ketika duduk antara dua sujud?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Diriwayatkan daripada Ibn Abbas R.Anhuma, katanya:

أنَّ النبَّيَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ يَقُولُ بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِي

Maksudnya: “Bahawa Nabi SAW menyebut di antara dua sujud اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَاهْدِنِي وَارْزُقْنِي (Ya Allah,ampunkan aku, rahmati aku, berikan hidayah kepadaku, sejahterakan aku dan berikanlah rezeki kepada aku.”

Riwayat Abu Dawud (850) al-Tirmizi (284), Ibn Majah (898) dan al-Hakim (1/262). Hadith ini dinilai hasan sebagaimana dalam Taudhih al-Ahkam (2/240)

Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: “Hadith ini menunjukkan pensyariatan untuk melafazkan doa ini ketika duduk antara dua sujud, dan pendapat mazhab imam-imam dalam hal ini adalah seperti berikut:

  • Mazhab Hanafi: Mereka tidak melihat sunnahnya berdoa di antara dua sujud, namun menurut mereka, hal itu diperbolehkan. Mereka menganggap doa tersebut sesuai untuk solat sunat atau solat witir.
  • Doa ini adalah disunatkan oleh tiga mazhab yang berbaki.
  • Mazhab Hanbali berpendapat bahwa “Rabbighfirli” wajib dilakukan sekali, dengan paling kurang tiga kali untuk kesempurnaan, dan apa pun yang lebih dari itu dalam kata-kata doa tersebut adalah sunnah.

Sighah lafaz doa dalam Mazhab Maliki, Syafi’i, dan Hanbali adalah:

رَبِّ اغْفِرْ لي، وَارْحَمْنِى، وَاجْبُرْنِى، وارْزُقْنِى، وَاهْدِنى، وَعَافِنى

Ibn al-Qayyim berkata: Setelah menyebut rukun di antara dua sujud, Rasulullah SAW memulai doa yang sesuai dan yang layaknya, iaitu meminta ampunan, rahmat, petunjuk, kesejahteraan, dan rezeki. Sheikh Taqiy al-Din berkata: Yang terbaik adalah berdoa sesuai yang disebutkan. Al-Mawaffaq berkata: Kesempurnaan doa ini mirip dengan kesempurnaan tasbih dalam rukuk dan sujud. Syeikh al-Islam berkata: Tidak ada dalil yang membatasinya dengan jumlah tertentu, dan Rasulullah SAW, dalam solatnya, akan memperpanjangnya dengan kadar sujud.

Dalam hadith sahih Muslim (2697): “Seseorang datang kepada Nabi SAW dan berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana aku harus mengatakan ketika aku meminta kepada Rabb aku? Maka baginda bersabda: ‘اللَّهمَّ اغفر لي وارحمني’, kerana ini akan mengumpulkan dunia dan akhirat untukmu.” (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/240-241)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)