#7077: Hukuman Gantung Terhadap Syeikh Jihad, Umar Mukhtar

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh ceritakan kepada kami, bagaimana peristiwa dan pelaksanaan hukuman gantung kepada Singa Padang Pasir al-Syahid Umar Mukhtar?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

 وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

Maksudnya: Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;

(Surah Ali Imran: 169)

Pada pagi Rabu, 16 September 1931, jam sembilan pagi, penjajah Itali melaksanakan hukuman gantung terhadap Syeikh Jihad dan Singa Jabal Akhdar di (Suluq), selatan bandar Benghazi, setelah perjuangan yang panjang dan getir.

Kejahatan telah mendorong orang Itali untuk melakukan sesuatu yang luar biasa dalam sejarah bangsa-bangsa. Mereka berusaha keras untuk mengumpulkan orang ramai dalam jumlah yang besar untuk menyaksikan pelaksanaan tersebut. Mereka memaksa para pembesar Benghazi dan sejumlah besar penduduk dari pelbagai tempat untuk hadir dalam pelaksanaan tersebut. Tidak kurang daripada dua puluh ribu orang hadir, menurut Graziani dalam bukunya “Barqah yang Tenang.

Dr. Al-Anizi berkata, “Orang Itali telah memaksa penduduk tempatan dan golongan bangsawan yang ditahan di kem tahanan serta mereka yang tinggal di Benghazi untuk menghadiri perbicaraan dan pelaksanaan hukuman. Saya adalah salah seorang yang dipaksa oleh orang Itali untuk menghadiri perbicaraan tersebut.”

Namun, kesedihan telah menguasai diriku sepertimana ia menguasai anak-anak bangsaku yang lain. Aku tidak sanggup melihat pahlawan yang berjuang berada di tali gantung, lalu aku jatuh sakit. Orang Itali tidak membebaskan aku daripada menghadiri pelaksanaan hukuman pada hari yang malang itu, kecuali apabila mereka yakin akan penyakitku dan ketidakmampuanku untuk hadir.

Betapa mengerikannya saat itu ketika al-Mukhtar berjalan dengan langkah yang tetap dan keberanian yang luar biasa sambil mengucapkan dua kalimah syahadah menuju tali gantung. Al-Mukhtar terus mengulang-ulang dua kalimah syahadah:

أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ

Maksudnya: “Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah.”

Wajah Syeikh yang mulia berseri-seri dengan kegembiraan menerima syahid serta ketenangan menerima ketentuan Allah. Sebaik sahaja beliau tiba di tempat hukuman gantung, pesawat mula terbang rendah di ruang udara di atas kawasan hukuman mati dengan bunyi yang kuat untuk menghalang orang ramai daripada mendengar Umar Mukhtar jika beliau mungkin bercakap kepada mereka atau mengatakan sesuatu yang boleh didengar. Beliau menaiki tali gantung dengan tenang dan teguh.

Di sana, algojo mengikat tali kezaliman, dan roh sucinya naik kepada Tuhannya dalam keadaan reda dan diredai. Semua yang hadir, yang dibawa untuk menyaksikan pemandangan mengerikan itu, melihat Sayyid Umar berjalan menuju tiang gantung dengan langkah yang tetap. Tangannya terbelenggu dengan besi, namun di bibirnya terukir senyuman reda, senyuman yang menjadi salam terakhir kepada anak-anak bangsanya.

Beberapa orang yang rapat dengannya, termasuk orang Libya, mendengar bahawa dia menaiki tangga ke tali gantung sambil melafazkan azan dengan suara yang tenang. Salah seorang pegawai Libya yang berada paling dekat dengannya mendengar dia berkata, ketika algojo meletakkan tali gantung di lehernya:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28)

Maksudnya: “Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan redha dan diredhai.”

(Surah al-Fajr: 27-28)

Antara ucapan berani Umar Mukhtar kepada Hakim dan Jeneral yang menghukumnya dengan gantung sampai mati, dengan tegas beliau berkata: “Akan datang generasi demi generasi selepas daripadaku yang akan memerangi kamu. Adapun aku, maka kehidupanku sebenarnya lebih panjang usia daripada kehidupan yang menggantungku.”

Al-Syahid ‘Umar Mukhtar ditangkap, digantung dan dibicarakan dengan gopoh-gapah tanpa sebarang keadilan dan kurang 72 jam, dia digantung di khalayak ramai. Hampir 20 ribu orang melihat peristiwa yang tragis ini. Peristiwa ini berlaku pada 16 September 1931. Dengan sebab itulah kerajaan Libya telah menjadikan kemerdekaan negara mereka pada 16 September sebagai tanda memperingati semangat dan jati diri serta cintakan negara dan agama yang dipimpin oleh al-Syahid Umar Mukhtar.

Antara ucapan hikmah dan keramat Umar Mukhtar: “Akan datang generasi demi generasi selepas daripadaku yang akan memerangi kamu. Adapun aku, maka kehidupanku sebenarnya lebih panjang usia daripada kehidupan yang menggantungku.”

Kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”